TEST: Škoda Superb Greenline – Jízda na zelenou
Škoda Superb Combi je velmi slušné auto, na kterém se jen těžko hledají výraznější nedostatky. Co s ním provede úprava GreenLine s motorem 1.6 TDI pod kapotou?
Druhá generace Škody Superb GreenLine k nám dorazila ve verzi Combi, která se těší ve třídě manažerských automobilů nemalé oblibě. Největší škodovka s ekologickou plaketkou GreenLine nahradila obstarožní čtyřválec 1.9 TDI PD mnohem modernější a kultivovanější verzí 1.6 TDI, která nově láká především na extrémně nízkou spotřebu. Ta má činit v kombinovaném provozu 4,4 l/100 km, což by superbu mohl závidět leckterý z ekologicky aktivních prémiových i jiných vozů.
GreenLine ale netvoří samotná jednotka 1.6 TDI. Ta je při shodném výkonu 77 kW dostupná i ve standardním provedení superbu, kde vykazuje průměrnou spotřebu 5,2 l/100 km. Kde tedy vzniká rozdíl 0,6 l/100 km? Úspory paliva mají na svědomí povětšinou standardní „zelená“ kouzla, tedy optimalizovaná aerodynamika (drobné úpravy na přídi vozu nebo o 15 mm snížený podvozek), snížená hmotnost (ve standardu sada na opravu pneumatik namísto rezervního kola), prodloužené převody pětistupňové manuální převodovky a v neposlední řadě systém stop-start a pneumatiky s nižším valivým odporem.
Rozdíl v cenovce takto upraveného vozu a běžného Superbu Combi 1.6 TDI 77 kW je 10 000 Kč, což je suma relativně rozumná, tím spíše, že si některé automobilky účtují podobný příplatek například pouze za přítomnost systému stop-start. Otázka stále visící ve vzduchu ale zní: není stokoňová šestnáctistovka pro 1546 kg vážící superb příliš málo? Já mohu po své zkušenosti rovnou říct, že ne. Žádný závoďák superb v této specifikaci samozřejmě není, ale to od něho ani nikdo očekávat nebude a pokud půjde pouze o spotřebu, bude zákazník nadšen. I s částečně naloženým kombíkem lze v této specifikaci běžně a bez omezení jezdit se spotřebou kolem 5 litrů na sto km a pokud se navíc rozhodnete dodržovat základy hospodárné jízdy, můžete s ním bez problémů atakovat proklamovanou hranici 4,4 l/100 km.
Motor vás navíc potěší svým kultivovaným chodem a ochotou se nechat podtáčet, k čemuž vás bude ostatně nabádat i ukazatel vhodného přeřazení. Pouze pokud necháte otáčky spadnout přespříliš, bude jeho projev mírně narušovat komfort na palubě vozu, kdy začne do interiéru pronikat více hluku a vibrací, než by bylo záhodno.
Dle zvyku u superbu velmi potěší i přesné řazení a řízení a všeobecně velmi slušné jízdní vlastnosti. Zapomenout nemohu ani na dostatek prostoru zejména na zadních sedadlech a vysokou užitnou hodnotu celého vozu. Snad jen více toho životního prostoru za volantem (zejména do šíře) by neuškodilo.
Pro všechny zmíněné vlastnosti tak může superb v provedení kombi nadále aspirovat na pozici ideálního manažerského vozu a zbude tak jenom na příslušném zájemci rozhodnutí o tom, zda-li se na zdejším nijak ekologicky motivovaném trhu vyplatí investice do šetrné verze GreenLine, nebo je rozumnější připlatit necelých 20 000 Kč za silnější verzi 2.0 TDI, která poskytuje lepší dynamiku a stejně tak stále ještě velmi příznivou hodnotu spotřeby.
Technické údaje: Škoda Superb Combi 1.6 TDI GreenLine
Cena od: 641 900 Kč (s DPH)
MOTOR: přeplňovaný naftový čtyřválec, 1598 cm3, 77 kW/4400 ot./min, 250 Nm/1500 ot./min Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 12,6 s
Maximální rychlost: 190 km/h
Spotřeba město
mimo/kombi: 5,4/3,8/4,4 l/100 km
Emise CO2: 114 g/km
Objem zavazadlového prostoru: 633 l
{gallery}automobil_ve_firme/Skoda_superb_greenline{/gallery}