Test Subaru Forester e-Boxer: Vlastní hybridní cestou

Subaru jde stále proti proudu. Do svých aut dává plochý motor boxer, bezestupňovou převodovku, stálý pohon všech kol a teď také trochu jiný hybrid než všichni ostatní. Přinášíme test Subaru Forester e-Boxer.

Málokterá značka má tak věrné zákazníky jako Subaru. Ortodoxní příznivci oceňují jinakost značky, která už dlouho nejde s proudem, ale hledá si svou vlastní cestu. Dříve nejen používanou technikou, ale také tím, že se soustředila hlavně na sportovní auta typu Impreza WRX či STi nebo naopak offroady pro náročnější terén typu Forester. V poslední době ale prochází značka velkou proměnou. Sice pořád nevyrábí malé hatchbacky nebo SUV s pohonem pouze přední nápravy, ale zaměřila se na to, že její auta budou nejbezpečnější ve své kategorii a také čím dál víc elektrifikovaná. Ruku v ruce s tím jde i nenápadná proměna vozů. Například z „lesníka“ se postupem času stalo moderní prostorné a prosvětlené SUV, které nedávno dostalo specifický hybridní pohon.

auto, zima
Čtete také

Očistit, nastartovat a hned vyjet. Řidiči to v zimě pořád dělají špatně

Teplo v interiéru vozu neznamená, že je motor zahřátý. Jeho zahřátí nepomůže volnoběh, ale rovnou až jízda. V zimě je proto správný…

V jednoduchosti je síla

Forester se nedá splést s žádným jiným modelem na trhu, a to ani z vlastní stáje. Nemá líbivý zakulacený vzhled masově prodávaných SUV, ale spíš ostře řezané rysy drsňáka ze staré školy. Lehce retro působí oproti velké části dnešních aut také interiér, ale z mého pohledu je to spíš výhoda než naopak. Na palubní desce je hodně tlačítek s trošku postarším vzhledem, ale pro ovládání je to parádně funkční, člověk se nemusí za jízdy „hrabat“ v palubním menu, ale všechny nejpoužívanější funkce jdou řešit stiskem jednoho tlačítka, aniž by člověk příliš sklouzával pohledem ze silnice. Centrální dotyková obrazovka ale zároveň nechybí, jenže i ona má velká a přehledná virtuální tlačítka pro snadnou volbu funkcí.

Zavazadlový prostor má nejširší vstupní otvor ve své třídě, elektricky ovládané páté dveře už se nezdvihají tak nekonečně pomalu jako u předchozí generace. Kufr má ovšem své limity, zasahují do něj lemy kol a celkově není tak velký, jak by se při pohledu zvenčí mohlo zdát (509 l). Pod dno sice jde velmi šikovně schovat roletka, ale jinak se tam už nic dalšího kromě povinné výbavy nevejde. Ani rezerva – zbytek totiž zabírá baterie hybridního pohonu.

Není hybrid jako hybrid

A právě ten je nedávnou hlavní novinkou u Subaru nejen ve Foresteru. Tzv. e-boxer kombinuje dvoulitrový benzinový agregát (tradičně plochý boxer s protiběžnými písty) s malým elektromotorem umístěným přímo v převodovce na ose klikového hřídele. Spalovací motor má výkon 110 kW, elektrický pouze 12,3 kW. Nejde tedy o klasický hybrid jako třeba u Toyoty, ale ani o mild-hybrid. Elektromotor pomáhá spalovacímu motoru, ale umožňuje i krátkou jízdu čistě na elektřinu. Konkurenční mild-hybridy pracují většinou s napětím 48V, Subaru 118 V. To vše při stálém pohonu všech kol. Prostě všechno je trochu jinak než u ostatních.

Pro zákazníka ale nejspíš není tak důležité technické řešení, spíš jak to celé funguje. Jako celek velmi dobře, předovka Lineatronic je nastavená lépe než dřív a umožňuje celkem hladký chod, plynule dávkuje točivý moment, jen s jednou výjimkou, a to hned po nastartování, kdy se ozve ne zrovna příjemné „vysavačové“ hučení, když motor vyběhne do vysokých otáček. Během jízdy už se ale takové projevy nevyskytují, v rychlostech nad 120 km/h slyšíte spíš aerodynamický hluk než motor. Systém by měl šetřit až 11 procent paliva, ovšem pořád to znamená průměrnou spotřebu nemalých 8 litrů na 100 kilometrů. Což je docela dost, hlavně s ohledem na to, že vůz má nádrž jen na 48 litrů paliva. Konkurenti typu Škody Kodiaq mají okolo 60 litrů, Hyundai Santa Fe dokonce 71 litrů.

Hlavní výhoda Foresteru ale zůstala i s hybridem. A to jsou jízdní vlastnosti. Na zpevněné silnici je dostatečně komfortní, metrák tun baterií navíc mu dává nízké těžiště, takže se nelekne ani zatáček. Ovšem nepřekonatelný je v jízdním režimu X-Mode. Dokáže využít i tu nejmenší možnou trakci a kluzký povrch zvládá s bravurou, kterou mu můžou konkurenti pořád závidět.

Bezpečnost především

Ačkoli jako symbol bezpečnosti by si velká část motoristů bezmyšlenkovitě vybavila Renault, který už před lety vsadil na maximální počet hvězdiček Euro NCAP, nebo Volvo, které se zavázalo, že brzo už za volantem jejich aut nezemře žádný řidič, tak velmi daleko je v této oblasti právě Subaru. Konkrétně Forester získal v japonské verzi nárazových testů nejen plný počet hvězd, ale i nejvyšší bodové ohodnocení v historii. Plný počet hvězd ostatně vůz obdržel i od Euro NCAP.

Pomáhá mu v tom systém EyeSight, který kombinuje řadu bezpečnostních systémů. Zhruba do rychlosti 40 km/h dokáže sám zastavit před překážkou, nyní to nově zvládne i při couvání. Vnitřní kamera zase sleduje vaši únavu, a když zavřete oči nebo se déle než zhruba tři sekundy díváte na stranu, akusticky vás upozorní. Funkce rozpoznání obličeje si naopak dokáže zapamatovat až pět řidičů a nastavit automaticky jejich pozici za volantem včetně zpětných zrcátek nebo klimatizace.

A ještě jednou věcí se Subaru vymyká všem ostatním – má asi nejkratší ceník na trhu. Forester můžete mít s jediným motorem, jedinou převodovkou a vždy s pohonem všech kol. Stupně výbavy jsou pouze tři a jediné, za co si můžete extra připlatit, je barva karoserie. Už základní výbava je ale velmi bohatá, což ospravedlňuje startovací cenu 900 000 Kč.

Martin Šidlák

Technické údaje: Subaru Forester e-Boxer ES Executive

Cena933 884 (bez DPH)
Motorbenzinový motor typu boxer
Maximální výkon110 kW / 5600-6000 ot.
Maximální točivý moment194 Nm / 4000 ot.
Maximální rychlost188 km/h
Zrychlení 0-100 km/h11,8 s
Spotřeba (kombinace WLTP)8,1 l/100 km
Emise CO2 185 g/km
Délka/šířka/výška4625/1815/1730 mm
Rozvor2670 mm
Zavazadlový prostor509 l
Provozní hmotnost1760 kg