Renault: Jak se jezdí s hybridy, které mají geny Formule 1?

auto, modré, renault, clio

Značka Renault nabízí auta se spalovacími motory i čistokrevné elektromobily, nyní razantně vyplnila i prostor mezi nimi, a to hned dvěma typy hybridů ve třech aktuálních modelech. Patenty si vzala z Formule 1.

Pod souhrnným názvem E-TECH uvedl Renault do sériové výroby jak klasický hybrid bez nutnosti dobíjení, tak dobíjecí plug-in hybrid. První je zatím v modelu Clio, druhý v Capturu a Méganu Grandtour. Technický základ je ale pro oba stejný – výrazně přepracovaný benzinový motor 1.6, pracující v Atkinsonově cyklu. Je doplněn dvěma elektrickými motory – z toho jedním typu HSG (High-Voltage Starter Generator, neboli vysokonapěťový startér) – a inovativní multimódovou převodovkou bez spojky. Převodovka používá řadu patentů vyvinutých původně pro působení Renaultu ve Formuli 1, podle značky jich bylo použito až 150.

Stejný pohon, dvě baterie

Podle toho, zda jde o hybrid nebo plug-in hybrid, má pohonný systém různý výkon a je doplněn lithium-ion baterií o různé velikosti a kapacitě. U Clio E-TECH umožňuje baterie 1,2 kWh (230V) snížení spotřeby paliva a až 80 % doby jízdy po městě v elektrickém režimu. U modelů Captur a Mégane Plug-in umožňuje baterie 9,8 kWh (400V) dojezd až 65 km ve 100% elektrickém režimu v městském provozu (WLTP).

Při prvních krátkých jízdách nás nejvíc zaujalo hybridní Clio. V jeho případě má pohon výkon 103 kW (140 koní) a podle režimu WLTP slibuje spotřebu 4,3 l/100 km. Zástavba nového pohonu neubrala vozu nic z jeho praktických vlastností a téměř ani velikosti vnitřního prostoru. Opěradlo zadních sedadel zůstalo sklopné a vůz může být dokonce stále vybaven i rezervním kolem.

Základ je v převodovce

Hlavní technickou vychytávkou je výše zmíněná automatizovaná převodovka Multi-Mode. Umožňuje několik verzí spolupráce všech motorů, které buď pracují společně nebo samostatně. Má dva převody pro hlavní elektromotor a čtyři pro spalovací. Naproti tomu pomocný elektrický motor je trvale spřažený s motorem benzínovým. Mechanická synchronizace chybí. Ve chvíli, kdy jeden z motorů dodává pohon, pomocný elektromotor zajišťuje synchronizaci převodovky. Nechybí ani systém rekuperace kinetické energie při plachtění a brzdění. Pro intenzivní rekuperaci je k dispozici režim převodovky B.

Citroën ë-C4 bývá občas kritizován za malou baterii. Při jízdě na dlouhou vzdálenost, kdy je potřeba několikrát dobíjet, z toho ale výrobce dokázal udělat výhodu.
Čtete také

Elektromobily soutěžily v jízdě na 1000 kilometrů. I s nabíjením dojel do cíle nejrychleji Citroën ë-C4

Citroën ë-C4 bývá občas kritizován za malou baterii. Při jízdě na dlouhou vzdálenost, kdy je potřeba několikrát dobíjet, z toho ale…

Start probíhá vždy na elektřinu a rozjezd je tichý i vcelku svižný. Kromě toho, že předovka má režimy klasického D a rekuperačního B, je možné ještě nastavení několika jízdních režimů. Standardně je nastavený režim My Sense, ale jde přepnout i do sportovního módu. Zhruba třicetikilometrovou projížďku jsme absolvovali pro okresních silnicích, napříč vcelku hustou dopravou ve městě Příbram a kousek i po dálnici.

V podstatě celá cesta by se dala projet v režimu B a používat téměř výhradně plynový pedál. Po sundání nohy z něj auto rekuperuje a tím výrazně zpomaluje. Klasickou brzdu bylo třeba použít jen pro zastavení na křižovatkách. Někoho, kdo nemá s podobným typem vozu zkušenost, může intenzita rekuperace zaskočit, ale dá se na to rychle zvyknout a auto opravdu ovládat jen plynovým pedálem. V případě potřeby při jeho sešlápnutí k podlaze systém sice chvíli váhá, co se po něm chce, ale pak vyrazí vcelku ochotně vpřed, takže se není třeba bát předjíždění.

Krátký okruh jsem dokončil se spotřebou pět litrů, což není špatný výsledek. Vzhledem k tomu, že řidič není tímto typem hybridu omezován při užívání vozu (nutnost pravidelného dobíjení, výrazně zmenšení zavazadlového prostoru atd.), dává mi použití tohoto systému velký smysl a hodil by se i do dalších modelů Renault. Což se podle zástupců automobilky plánuje.

Snad pouze cena není úplně lidová. Jestliže nejnižší cenovka Clia v ČR má v současné době hodnotu 285 000 Kč, E-Tense koupíte za nejméně 474 000 Kč, byť jde o cenu v druhém stupni výbavy ZEN. Ve stejné výbavě stojí klasické benzinové Clio 358 000 Kč. Je ovšem třeba zmínit to, že jeho výkon je pouhých 90 koní a má pouze manuální převodovku.

Dva plug-in hybridy

Pro větší modely Captur a Mégane Grandtour uvedl Renault plug-in hybridní pohon. V případě Capturu jde s cenou 750 000 Kč o jeden z nejlevnějších plug-in hybridů na trhu. Systémový výkon je v tomto případě 116 kW (160 koní). Něco přes metrák vážící baterie umožňuje dojezd ve 100% elektrickém režimu až 50 kilometrů při rychlosti až 135 km/hod ve smíšeném režimu (WLTP) a až 65 kilometrů v městském režimu (WLTP City). Na zhruba 25 kilometrů dlouhé testovací trase jsem dosáhl spotřeby 1,8 l/100 km, a spotřeba elektřiny 16 kWh/100 km, což bylo ovšem možné díky téměř 100% nabití baterie. Ovládání a jízdní vlastnosti vozu byly ovšem i v tomto případě velmi příjemné a jednoduché.

Martin Šidlák