Kuna v motoru, rozlité plechovky s barvou… Typické letní „nehody“

auto, řidič, jízda

S letní sezónou jsou spojené i prázdninové letní nehody. Pojišťovny a správci firemních autoparků během července a srpna každoročně evidují nespočet případů, které jsou charakteristické právě pro toto období. Letos jich očekávají více než v minulých letech.

„Spousta lidí si protentokrát odpustí cestování letadlem. Většina rodin tráví dovolenou v České republice na chatách a chalupách, v kempech, častější jsou výlety autem. To vše vytváří předpoklady pro to, aby se počet letních řidičských problémů zvyšoval. Často by přitom stačilo jen o trošku více opatrnosti a předvídavosti a k žádné nepříjemnosti by vůbec nedošlo,“ upozorňuje v tiskové zprávě Michal Prokopec, manažer likvidace pojistných událostí leasingové společnosti LeasePlan Česká republika.

Právě nedostatečná obezřetnost může výrazně zkomplikovat následné jednání s pojišťovnou o náhradě škody. „Vzpomínám si například na chataře, který na zadních sedadlech převážel desetilitrové barely s barvou. Stačilo jedno prudké zabrzdění a barva se rozlila po celém vozidle. Škodu na autě za 80 tisíc korun pojišťovna odmítla uhradit, protože řidič náklad dostatečně nezabezpečil,“ říká Michal Prokopec.

Test SsangYong Torres.
Čtete také

Test SsangYong Torres: Velikostí Kodiaq, cenou Karoq

Test SsangYong Torres. Výrazný design, prostorný interiér a co hlavně – velikostí Kodiaq, cenou o segment menší Karoq.

Spolu s kolegy pracoval i na případu jednoho zamilovaného páru, který si vyrazil na pláž. Muž nechal klíče od vozidla v kapse u kalhot a šel s partnerkou dovádět do vody. Na auto bohužel neviděli a v zápalu radovánek ztratili z dohledu oblečení odložené na břehu. Po návratu na pláž se nestačili divit. Zmizelo vozidlo v hodnotě bezmála půl milionu korun se všemi zavazadly a vybavením. Pojišťovna plnění citelně pokrátila vzhledem k neodpovědnému chování uživatele vozu.

Pozor by si měli dát i všichni majitelé psů a dalších mazlíčků. Ti totiž dokážou v autě napáchat neuvěřitelnou paseku. „Jeden náš klient nechal ve voze na parkovišti před nákupním hobby centrem svého roztomilého pejska. Tomu se to ale očividně nelíbilo. Když se páníček vrátil, nevěřil vlastním očím. Rozčílený pes interiér vozu v podstatě zdemoloval. Oprava stála 120 tisíc korun,“ vypráví Michal Prokopec.

Některým komplikacím však nelze předejít ani při nejvyšší opatrnosti. Ukázkovým příkladem je kabeláž v motoru přehryzaná kunou či jiným zvířetem. Řidič odstaví vůz u chaty na kraji lesa a několik dnů si ho nevšímá. Když chce potom nastartovat, má smůlu. Ani takto způsobená škoda není vždy kryta základním havarijním pojištěním. Přesto ale pojišťovny na tyto situace pamatují, proti poškození auta zvěří se můžete u většiny z nich připojistit. Zvláště pro chataře a chalupáře, kteří na letních sídlech nemají garáž, by to měla být samozřejmost. LeasePlan toto pojištění sjednává automaticky všem řidičům, kteří si platí havarijní pojištění.

Během prázdnin je velice časté také poškození vozidla krupobitím. Na opravy karoserií poničených kroupami se specializují odborné firmy, které dokážou dát vozidlo do pořádku, aniž by narušily původní lak. Výše takové škody ale bývá výrazně vyšší než při běžných pojistných událostech. Dnes už přitom není problém pomocí různých meteorologických aplikací nebezpečí výskytu krup předvídat a vozidlo před poškozením ochránit. Pokud s ním nelze zajet někam pod střechu, je vhodné přikrýt ho plachtou nebo dekou.

Jak eliminovat finanční dopady podobných nehod? V prvé řadě by se měl každý řidič důkladně seznámit s rozsahem pojistného krytí a případně je doplnit. Když už k pojistné události dojde, je třeba neprodleně kontaktovat leasingovou společnost, anebo přímo pojišťovnu.

Důležité proto je mít u sebe telefonní číslo příslušného call centra. Někdo se spoléhá na to, že je v případě potřeby nalistuje kdesi ve schránce před spolujezdcem. Když mu ale vůz odcizí, je v koncích. Hodně řidičů je přesvědčeno, že vše vyřeší uložením čísla do mobilu. Jenže ani to nestačí.

„Jednou z typických pojistných událostí je vykradené auto, které si zloděj vybere právě proto, že v něm zahlédne zapomenutý telefon. Optimální tedy je mít telefonní číslo v peněžence, kterou máte pořád u sebe,“ říká Michal Prokopec z LeasePlanu.

Pro hladký průběh likvidace pojistné události je nezbytné dbát na takzvané prokázání právního základu. Je zapotřebí zajistit dostatečné množství materiálů pro likvidátora, tedy nejenom záznam o dopravní nehodě, ale i podklady nutné k posouzení míry zavinění. Pomohou fotografie, ale také svědci.

Společnost LeasePlan v tuto chvíli testuje novou aplikaci, pomocí které jí řidič po nahlášení pojistné události může během minuty odeslat fotodokumentaci poškození. Tím zjednoduší likvidaci pojistné události a případně i urychlí opravu vozidla.

Stane-li se uživatel vozu obětí trestného činu, jako je vloupání, odcizení či vandalismus, obvykle tyto škody řeší pomocí havarijního pojištění. Pokaždé je přitom nutné zavolat policii a trvat na sepsání protokolu. Do protokolu je nezbytné uvést veškerá poškození, která na vozidle vznikla. Oblast likvidace pojistných událostí totiž nabízí rozsáhlý prostor pro potenciální nedorozumění. Lehkomyslnost a podcenění situace mohou řidiči přinést nepříjemné následky v podobě velkých finančních ztrát.

Zdroj: LeasePlan