TEST: Mitsubishi Outlander PHEV – VYDAŘENÉ SUV BEZ VÝČITEK

Velká SUV patří mezi vyhledávané automobily pro firemní i rodinný provoz. Mnoho zákazníků však už nechce mít pod kapotou diesel. A benzinový motor zase obvykle nenabídne příliš dobrou ekonomiku provozu. Řešením je hybrid a ideálně hybrid do zásuvky, který umí jezdit čistě na elektřinu. Jaké je Mitsubishi Outlander PHEV?

Testovaný Outlander PHEV je plug-in hybridní rodinné SUV velikostně srovnatelné například se Škodou Kodiaq, které se umí chovat jako plnohodnotný elektromobil, ale díky přítomnosti spalovacího motoru zvládne i dálkové cesty.

Baterie má kapacitu 13,8 kWh a je uložena v podlaze mezi přední a zadní nápravou. Outlanderu umožňuje urazit dle homologace čistě na elektřinu až 54 km, což je více než slušná hodnota například pro každodenní dojíždění do práce.

Outlander je stálou čtyřkolkou, a to díky tomu, že na každé nápravě pracuje jeden elektromotor. Přední má nejvyšší výkon 60 kW a točivý moment 137 Nm, zadní 70 kW, resp. 195 Nm. Outlander je tedy velice svižným elektromobilem.

Nejvyšší rychlost v elektrorežimu je 135 km/h. Při potřebě tuto hranici přesáhnout – anebo v nižších rychlostech při stlačení pedálu plynu blíže k podlaze – začne elektromotorům pomáhat spalovací motor. Ale o něm až za moment.

Nabíjení akumulátoru může probíhat skrze zásuvku Mennekes nebo CHAdeMO. V případě CHAdeMa, který je běžně k dispozici například na stojanech ČEZ, jde o poměrně rychlý proces – z nuly na osmdesát procent za 25 minut. Dobíjení bohužel neprobíhá na plných 50 kW, které CHAdeMO umí – a to kvůli prodloužení životnosti baterie ve voze.

I když nemůžete dobíjet doma či v práci, pokud se běžně pohybujete v rámci jednoho města, není problém s outlanderem naprostou většinu času jezdit na elektřinu. Běžná návštěva obchodního centra nebo samoobsluhy na doplnění energie obvykle postačí.

Když nedobíjíte, stane klasickým hybridem

Jakmile se baterie dostane na minimum, outlander se začíná chovat jako klasický „ne plug-in“ hybrid. Elektromotory mu tedy stačí na rozjezd, ustálenou jízdu po rovině či z kopce, ale jinak si pomáhá silou již zmíněného spalovacího motoru.

Síla outlanderu PHEV rozhodně nechybí a velmi svižně akceleruje i nad české zákonné limity. Potěšující při tom faktu ale je, že i tak můžete jezdit za 1,8 nebo doknce 0 l benzinu na 100 km.

Tím je benzinový čtyřválec 2,4 l o nejvyšším výkonu 99 kW a točivém momentu 211 Nm. Do rychlosti 65 km/h funguje výhradně jako generátor elektřiny pro baterie, ze které si elektromotory berou „šťávu“ pro rozpohybování vozu. Teprve při jízdě nad 65 km/h se může v případě potřeby spojit napřímo s koly. Při nabité baterii pohonu se motor spojí přímo s koly až při rychlosti přes 135 km/h.

Maximální systémový výkon všech tří motorů (dvou elektro a jednoho spalovacího) je 165 kW. Síla proto outlanderu rozhodně nechybí a akceleruje velmi svižně i nad český zákonný limit. Nejvyšší rychlost je omezena na 170 km/h, což nelze v našich podmínkách považovat za nějaký limit.

ČEZ, nabíjecí stanice, KM-PRONA
Čtete také

Kolem dálnice D10 vzniknou nové nabíjecí stanice na pumpách

ČEZ se dohodl se sítí čerpacích stanic KM-PRONA a začal na nich instalovat svoje nabíjecí stanice. První vznikla ve Velké Úpě, další budou následovat především na dálnice D10.

Velká škála nastavení nastavení

Outlander nabízí řidiči na výběr z několika režimů pohonu. Základní jsou hybridní Normal, Eco, Sport, čistě elektrický EV a potom režim pro nabíjení baterií spalovacím motorem. Navíc tu jsou ještě režimy pohonu všech kol S-AWC: Normal, Snow a Lock. Jde o jednoduchý systém, o který se nemusíte starat pokud nechcete. Pokud ale chcete být vtažen do hry, PHEV vám díky systému S-AWC například v režimu SNOW umožní na sněhu a ledu driftovat všemi čtyřmi koly a to už je pořádná zábava.

Většinu času jsme strávili v režimu Normal, maximálně jsme přepnuli do režimu EV. Do pohonu 4×4 jsme nezasahovali. Jediný za běžných podmínek od ostatních výrazně odlišný byl režim Sport, který citelně přiostřil reakce pohonného ústrojí na plyn a častěji spouštěl spalovací motor. Režimy Eco a Normal byly v praxi velmi podobné.

Spotřeba závisí na režimu

Reálná průměrná spotřeba se podstaty činnosti pohonného ústrojí výrazně liší v závislosti na tom, kudy a jak se jezdí. Pokud pravidelně dobíjíte a mezitím ujedete nejvýše 35-40 kilometrů, skutečně lze jezdit za 0 l benzínu (a cca 25 až 35 kWh/100 km).

Pokud nedobíjíte tak často, ale stále se držíte ve městě, jsou reálné cca 3 až 4 l/100 km (a k tomu cca 11 kWh/100 km). A pokud nedobíjíte vůbec a třeba i vyrazíte na dálnici, činí spotřeba 6 až 8 l/100 km (a k tomu cca 9 kWh/100 km, které už nejdou ze zásuvky, ale vůz je sám dobije rekuperací).

Záleží tedy na individuálním posouzení a potřebách každého zákazníka, jak moc se mu outlander vyplatí. Pokud můžete pravidelně nabíjet nebo se hojně pohybujete po městě, je pro vás tento model v daném provedení přímo ideální.

Normovaná spotřeba činí 1,8 l/100 km a díky tomu splňuje outlander zákonné podmínky pro zařazení mezi hybridy s produkcí oxidu uhličitého do 50 g/km na kilometr. Může tedy jezdit s „EL“ poznávacími značkami. V Praze jde o nedocenitelnou výhodu, protože za roční poplatek 100 Kč můžete parkovat bez omezení na všech modrých a fialových zónách. Dále šetříte na dálniční známce a silniční dani. Výhoda střída výhodu…

Jak se s ním jezdí?

V elektrickém režimu je v interiéru naprosté ticho, ostatně stejně jako v jiných elektromobilech. Pocit pohody umocňuje velkorysá prostornost interiéru ve všech směrech a také skvělý výhled. Pocit zpoza volantu je blízký spíše francouzským MPV než běžným SUV. Řidiče v tomto ohledu potěší také rozměrná zpětná zrcátka.

Podvozek je nastaven velmi komfortně a jeho houpavý charakter se hodí se k celkovému zaměření vozu. V zatáčce se outlander poměrně výrazně naklání, ale stopu drží statečně. Odpružení dělají menší problém krátké ostré nerovnosti – kanály a zpomalovací prahy posádka sem tam pocítí.

Jízda bez brzd

Palubní infotainment se ovládá dotykově nebo hlasem, popřípadě na volantu. V jedné řadě je ale tlačítko pro nastavení, telefon, média, domácí obrazovku a úroveň hlasitosti, což občas maličko komplikuje zacházení s jednotlivými přístroji. Podobná situace je u ovládání již zmíněných režimů pohonu a asistenčních systémů. Tlačítka nějak související s nastavením jízdy jsou umístěna na čtyřech různých místech – na středovém tunelu, středovém panelu, vlevo pod volantem a na volantu. Pro plnou orientaci je potřeba zvyk a nastudování uživatelského návodu. Na všechno si ale velmi rychle zvyknete a tápat nebudete.

Pochválit musíme rozměrná pádla pod volantem, pomocí kterých se ovládá míra rekuperace po ubrání plynu. Celkem je možné nastavit šest hodnot. Na B0 vůz udržuje stálou rychlost, na B5 zpomaluje natolik, že ve městě téměř není třeba užívat brzdový pedál. Klidně bychom ale brali i režim „B8“, který by brzdil ještě více. Na regulaci rychlosti jedním pedálem se rychle zvyká.

Připlatíte si, to ale u konkurence také

Mitsubishi Outlander PHEV je zajímavý vůz, který jasně svítí na cestu blízké budoucnosti osobních automobilů – plug-in hybridů bude na trhu čím dál tím více. Bezezbytku naplní rodinné potřeby a i ve firemním provozu bude při vhodném režimu skutečně umět jezdit za 0 l benzínu.

Základní cena Outlanderu PHEV činí 793 305 Kč bez DPH. Je na první pohled vyšší, ale to hlavně v porovnání s tím, kolik stojí nejlevnější outlander s benzinovým motorem – 475 123 Kč bez DPH. Když se na něj podíváte optikou konkurenční Toyoty RAV4 Hybrid či Hondy CR-V Hybrid, situace se mění. Oba japonští konkurenti jsou levnější přibližně o 10 až 15 procent, ovšem nelze je dobíjet ze zásuvky a čistě na elektřinu neujedou ani pár kilometrů – v tom je Outlander PHEV daleko před konkurencí. A prémiové BMW X3 drive30e vyjde minimálně na 1 271 000 Kč bez DPH.

Pokud vám dává plug-in hybrid smysl a nám v tomto případě určitě ano, máme pro vás navíc dobrou zprávu. Dovozce si pro své zákazníky připravil pro Outlander PHEV výjimečnou prázdninovou nabídku s bonusem až 100 000 Kč. Podpora prodeje v tomto období zahrnuje akční zvýhodněnou nabídku, která je odstupňována dle výbavy a týká se tedy všech tří výbavových stupňů Intense, Instyle i Instyle+.

AKČNÍ CENY OUTLANDER PHEV
VýbavaBonusAkční cena
Intense30 000 Kč929 900 Kč
Instyle80 000 Kč1 099 900 Kč
Instyle+100 000 Kč1 159 900 Kč

AUTOR: Vojtěch Formánek

Vladimír Hejna, obchodní ředitel M Motors CZ

„Plug-in hybridní technologie je jedním ze základních stavebních pilířů naší značky a na spojení velkého SUV, špičkového pohonu 4×4 S-AWC a principů elektromobilu jsme náležitě hrdí. Stále se jedná o jeden z nejprodávanějších modelů v této kategorii s úspěšnými celosvětovými prodeji přes 250 000 vozů. Věříme, že toto zvýhodnění dále podpoří úspěšné prodeje Outlanderu PHEV v ČR.“

FOTOGALERIE