Emise CO2 u aut rostou už třetí rok po sobě

emise, co2, auta

Podle nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) vzrostly přes všechny snahy o elektrifikaci průměrné emise CO2 u nových osobních aut v EU už třetí rok po sobě. Mírně rostou také emise dodávek.

Prozatímní zveřejněné údaje za 27 zemí Evropské unie, Velkou Británii, Island a Norsko hovoří o tom, že průměrné emise činily loni 122,4 g/km CO2, což představuje nárůst o 1,6 g/km oproti roku 2018 a o 3,6 g/km oproti roku 2017. Přitom od roku 2010 do roku 2016 emise i bez elektromobilů postupně klesaly, a to celkem o 22 gramů. Aktuální číslo je sice pod cílem 130 g, který platil do roku 2019, ale výrazně nad cílem, který EU stanovila od letošního roku – 95 gramů.

odškodnění, pes, kompnezace, vindicia,
Čtete také

Odškodnění po nehodě: Deštník jako smrtící zbraň, pes jako problém

Společnost Vindicia, která se specializuje na kompenzace po nehodách upozorňuje, že špatně zajištěný náklad, zvířata či předměty mohou mít vliv na výši odškodnění.

Důvody růstu jsou známé a už několikrát opakované – jednak to je rostoucí obliba SUV, které jsou větší a těžší a tedy mají vyšší spotřebu, jednak negativní kampaň proti dieselovým motorům, které jsou v průměru úspornější než stejně výkonné benzinové protějšky a emitují méně CO2. Nafta představovala 31 % nových registrací v roce 2019, což znamená pokles o 4 procentní body proti roku 2018 a o 23 procent proti roku 2011, kdy dieselové automobily dosáhly vrcholu 55% podílem na nových registracích. K růstu emisí svým způsobem přispívá i rostoucí hmotnost vozidel. Podle EEA ttiž loni v průměru vzrostla o 30 kilogramů proti roku 2018. Nárůst byl pozorován u všech segmentů vozidel (malé, střední, velké pravidelné automobily a SUV), u benzínových i naftových pohonů.

Rostou i emise u dodávek, i když méně než u osobních aut. Čísla EEA v tomto segmentu hovoří o průměrných emisích 158,4 g CO2 / km, což je o 0,5 g / km více než v roce 2018. To zůstává výrazně pod cílem 175 g CO2 / km, který platil do roku 2019, je však o 11 g CO2 / km vyšší než cíl, který EU stanovila od letošního roku – 147 g CO2 / km. Rostoucí emise u lehkých užitkových aut EEA přikládá zvýšení průměrné hmotnosti a pouze omezenému zvýšení podílu elektrických dodávek z 0,8% v roce 2018 na 1,3% v roce 2019.

Trochu paradoxem je, že od letošního roku budou automobilky platit pokuty za překročení průměrného limitu 95 g CO2/km, kvůli koronakrizi zároveň řada z nich využívala či bude využívat různé formy státní pomoci. Na jedné straně tak budou automobilky brát dotace, na druhé straně platit peníze na pokutách.

Martin Šidlák, Idnes.cz, foto: Pixabay