Emise CO2 u aut rostou už třetí rok po sobě
Podle nejnovější zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) vzrostly přes všechny snahy o elektrifikaci průměrné emise CO2 u nových osobních aut v EU už třetí rok po sobě. Mírně rostou také emise dodávek.
Prozatímní zveřejněné údaje za 27 zemí Evropské unie, Velkou Británii, Island a Norsko hovoří o tom, že průměrné emise činily loni 122,4 g/km CO2, což představuje nárůst o 1,6 g/km oproti roku 2018 a o 3,6 g/km oproti roku 2017. Přitom od roku 2010 do roku 2016 emise i bez elektromobilů postupně klesaly, a to celkem o 22 gramů. Aktuální číslo je sice pod cílem 130 g, který platil do roku 2019, ale výrazně nad cílem, který EU stanovila od letošního roku – 95 gramů.
Důvody růstu jsou známé a už několikrát opakované – jednak to je rostoucí obliba SUV, které jsou větší a těžší a tedy mají vyšší spotřebu, jednak negativní kampaň proti dieselovým motorům, které jsou v průměru úspornější než stejně výkonné benzinové protějšky a emitují méně CO2. Nafta představovala 31 % nových registrací v roce 2019, což znamená pokles o 4 procentní body proti roku 2018 a o 23 procent proti roku 2011, kdy dieselové automobily dosáhly vrcholu 55% podílem na nových registracích. K růstu emisí svým způsobem přispívá i rostoucí hmotnost vozidel. Podle EEA ttiž loni v průměru vzrostla o 30 kilogramů proti roku 2018. Nárůst byl pozorován u všech segmentů vozidel (malé, střední, velké pravidelné automobily a SUV), u benzínových i naftových pohonů.
Rostou i emise u dodávek, i když méně než u osobních aut. Čísla EEA v tomto segmentu hovoří o průměrných emisích 158,4 g CO2 / km, což je o 0,5 g / km více než v roce 2018. To zůstává výrazně pod cílem 175 g CO2 / km, který platil do roku 2019, je však o 11 g CO2 / km vyšší než cíl, který EU stanovila od letošního roku – 147 g CO2 / km. Rostoucí emise u lehkých užitkových aut EEA přikládá zvýšení průměrné hmotnosti a pouze omezenému zvýšení podílu elektrických dodávek z 0,8% v roce 2018 na 1,3% v roce 2019.
Trochu paradoxem je, že od letošního roku budou automobilky platit pokuty za překročení průměrného limitu 95 g CO2/km, kvůli koronakrizi zároveň řada z nich využívala či bude využívat různé formy státní pomoci. Na jedné straně tak budou automobilky brát dotace, na druhé straně platit peníze na pokutách.
Martin Šidlák, Idnes.cz, foto: Pixabay