Škoda vítězem koronakrize – v červnu má na trhu víc než 40 %

Škoda Fabia modré auto Praha

Ačkoli oficiální statistiky, jaké byly červnové prodeje aut na českém trhu, Svaz dovozců automobilů ještě nezveřejnil, podle neoficiálních informací se zákazníci do autosalonů po koronaviru vrátili. Oproti loňskému červnu poklesl český trh jen asi o 7 procent. Vítězem je Škoda Auto, jejíž prodeje vyskočily o cca 10 % a získala tak víc než 40procentní podíl na trhu.

Zatímco v květnu 2020 pokračoval výrazný propad registrací nových osobních automobilů, které dosáhly pouhých 56% loňské úrovně, červen už zřejmě bude lepší. Oficiální kompletní statistiky zveřejnuje Svaz dovozců automobilů (SDA) pravidelně až kolem třetího v měsíci, podle neoficiáních informací, které získala redakce magazínu Flotila, je meziroční pokles trhu s novými vozy v ČR jen zhruba 7 procent. Loňský červen měl ale o dva pracovní dny víc, při přepočtu by červnové prodeje aut byly nižší o cca 14 procent.

test bmw i5 touring
Čtete také

Test BMW i5 Touring: Praktické i elektrické kombi

Test BMW i5 Touring. BMW jde pro mě sympatickou cestou, když elektromobilitu netlačí skrz samostatné modely

Vítězem koronakrize se podle těchto informací stala Škoda Auto, jejíž prodeje vyskočily o cca 10 procent a po dlouhé době získala víc než 40procentní podíl na trhu. Dosud do to bylo zhruba kolem 33 procent. Čísla vypadají povzbudivě, ale otázkou je, jak to bude vypadat z dlouhodobého hlediska. Jiří Grunt, ředitel značek Renault a Dacia na českém trhu, Flotile vysvětlil, že slušné výsledky, kterých tyto dvě značky v červnu dosáhly, jsou z velké části způsobeny prodejem skladových vozů. Jak se v březnu postupně zavírala výroba aut, Renaultu zůstalo spousta vozidel uvízlých „na cestě“, tedy na transportu. V červnu se proto hodně prodávaly právě vozy, které dorazily se zpožděním, a to jak konkrétní dodávky zákazníkům, tak právě skladové vozy, prodávané se slevou.

Co bylo dalším překvapením pro Renault, že v červnu meziročně vzrostly příjmy ze servisu. Neznamená to, že by se objevilo víc poruch, šlo o placené servisní úkony, nikoli záruční. To je podle zástupců Renaultu způsobené tím, že ani během koronakrize nebyly servisy jediný pracovní den zavřené a dealeři měli větší kapacitu přijímat víc zákazníků, kteří by jinak čekali déle nebo přešli do nezávislých servisů.

Martin Šidlák