První jízda DS3 Crossback E-Tense: Elektrický elegán

DS3 Crossback E-Tense

Kdo hledá prémiový malý elektromobil, už nemusí koukat jen po BMW i3 nebo Mini. Francouzská značka DS má své první 100% elektrické auto. DS3 Crossback E-Tense. Co za svůj milion dostanete?

Především mimořádný vzhled. DS sází na to, že na technice kompletně sdílené s řadou dalších vozů koncernu PSA, tedy Peugeot, Citroën a Opel, nabídne atraktivní vůz s prémiovým interiérem a vybavením. O účinnosti této strategie sice pochybuji, zejména proto, že technicky nenabízí vlastně nic jiného, než najdete v dalších vozech koncernu (za pravdu mi dávají statistiky – DS loni v Evropě prodalo jen 49 tisíc aut, i Alfa Romeo nebo Lancia prodaly víc), ale to nemění na tom, že design karoserie modelu DS3 Crossback E-Tense je mimořádný a na silnici ho nepřehlédnete. Svalnatý vzhled daný velkými koly a dramatickými tvary doplňuje luxusní detail v podobě skrytých klik, které vyjíždějí z karoserie, když se k autu s klíčkem přiblížíte.

auto, Renault, Megane, elektromobil
Čtete také

Ojetý elektromobil v Česku: 3,5 roku starý za 620 00 Kč

V Česku se prodává stále nejvíc benzínových vozů, ale rychle roste počet ojetých elektromobilů. Nejčastěji se prodává BMW i3.

Stejně dramatický a nápaditý jako exteriér je i interiér. Kvalita použitých materiálů je prémiová a hodně se zde pracuje s motivem kosočtverce (nebo diamantu, jak uvádí výrobce) – od grafiky přístrojů, přes uspořádání ovládacích tlačítek až po výdechy klimatizace. Dojem prémiovosti ale trochu kazí řada věcí, která jsou v rámci úspor téměř kompletně převzata z jiných modelů Peugeotu nebo Opelu – mluvím zejména o páce voliče převodovky nebo grafice a funkčnosti centrálního informačního displeje, který má obecně pomalé reakce, stejně jako volič jízdních režimů. Naopak některé funkce se oproti ostatním koncernovým vozům odsunuly jinam, ale je to spíš změna pro změnu – například ovládání oken je u DS3 Crossback E-Tense na středovém tunelu, nebo startovací tlačítko uprostřed palubní desky. Daní za dramatický vzhled je pak také poměrně špatný výhled z auta přes masivní sloupky i „žraločí ploutev“ na hraně zadních oken. Naopak 350 litrů zavazadlového prostoru, který je shodný se spalovacími verzemi, patří v této třídě k nadprůměru.

Ačkoli jde o její první sériový elektromobil DS, značka má s elektromobilitou své zkušenosti, a to nemalé a velmi úspěšné. DS je totiž dodavatelem pohonné jednotky týmu Techeetah-DS, loňského vítěze šampionátu Formule E, což je sesterská soutěž Formule 1. Motor z formule ale v Crossbacku nečekejte. Ten má elektrický motor o výkonu 100 kW, který je aktuálně pod kapotou dalších vozů koncernu PSA. Kromě sesterského Peugeotu e-2008 ještě i Peugeotu e-208 a Opelu Corsa-e. Překvapivě naprosto shodný výkon poskytují i konkurenční modely Hyundai Kona Electric a Kia e-Soul či e-Niro. Posledně dva jmenované vozy ale nabídnou s tímto výkonem menší kapacitu baterie, ale naopak nabízejí ještě jednu variantu – 150kW motor s baterií o kapacitě 64 kW.

100kW výkon je ale pro auto tohoto typu naprosto optimální. Zrychlení na stovku za 9 sekund je srovnatelné s nejsilnější benzinovou verzí DS3, auto je rychlé, a přitom není zbytečně přemotorované. Hodnota 100 kW ale platí pro jízdní režim Sport. Standardně je nastaven po každém nastartování Normal, který má 80 kW, zvolit lze i režim Eco, pak je výkon jen 60 kW. Podle režimu se liší i maximální rychlost, a to od 95 do 150 km/h. Čtvrtým režimem, který se ale zapíná sám, je Želva – do toho se vůz přepne, když řidič vybije baterii. Resp. zdánlivě vybije – softwarově je kapacita baterie snížena o 5 procent, které slouží právě v režimu Želva k nouzovému dojetí.                                                                                

Jestliže cenově je DS3 Crossback se spalovacími motory nad úrovní neprémiové konkurence, u elektrické verze DS3 Crossback E-Tense je to už srovnatelné nebo dokonce lepší. Se základní cenovkou 995 000 Kč je levnější jen Hyundai Kona Electric (939 990 Kč). BMW i30 sice začíná na 1 049 100 Kč, ale se silnějším 125 kW motorem. Kia e-Niro i e-Soul jsou dražší (1 149 980, resp. 1 099 980 Kč). Rozhodně to není málo, ale alespoň první rok zákazník DS citelně ušetří na provozu, pokud využije nabídku od firmy PRE, se kterou DS spolupracuje. Nejenže mu technici PRE proměří lokalitu parkování a v případě zájmu instalují nabíjecí wallbox, ale prvních 30 dnů smlouvy dobíjí ve stanicích PRE zdarma, od 2. do 12. měsíce pak dostává měsíčně 400 Kč bez DPH kredit na nabíjení (to představuje cca 3 plná dobití) a po celou dobu má garantovanou cenu 2,50 Kč za kWh. Férové je ovšem třeba říct, že instalace wallboxu bude zákazníka podle složitosti lokality, příkonu na místě, jističům apod. stát od 15 až do 150 tisíc korun. A bez wallboxu se doma zákazník v podstatě neobejde, protože z běžné zásuvky by auto nabíjel za více než 24 hodin, se zesílenou za 16 hodin a to by užívání auta v podstatě ztrácelo smysl.

Martin Šidlák

DS3 Crossback E-Tense
Délka/šířka/výška (mm):4118/1791/1534
Rozvor (mm):2558
Zavazadlový prostor (l):350
Max. výkon (KW / k):100 /136
Max. točivý moment (Nm):260
Kapacita:50 kWh
Max. dojezd (WLTP/NEDC):320 /430 km
Zrychlení na 100 km/h:9 s