Pneumatiky dostanou nové povinné štítky. Informují o dojezdu a oděru
Evropská unie chystá změny v podobě energetických štítků, které poskytují základní informace o nových pneumatikách. Přibudou dva nové parametry, mimo jiné o dojezdu.
Od lsitopadu 2012 jsou na nových pneumatikách umístěny energetické štítky, podobné těm na ledničkách a dalších spotřebičích. Z nařízení Evropské unie informují kupující o třech základních parametrech: spotřeba paliva – úspora energie (kategorie úspornosti A-G z pohledu valivého odporu), přilnavost za mokra a vnější hluk.
Ke stávajícím parametrům přibudou od příštího roku dva další. Nové nařízení, které prošlo evropskou komisí a evropským parlamentem, má zajistit, že štítky budou lépe vidět a budou informovat o přilnavosti na sněhu a ledu a o jejich životnosti.
Stávající informace o přilnavosti za mokra rozděluje pneumatiky do tříd od A (nejlepší) po G (nejhorší). Rozdíl mezi nimi je až 30% délky brzdné dráhy. Tato informace se ale nedala použít pro zimní pneumatiky, což by mělo nové nařízení napravit. Druhá nová informace o oděru pneumatik v podobě kilometrového dojezdu by zase měla spotřebitele informovat o životnosti pneumatiky. Nové nařízení se bude uplatňovat od 1. května 2021.
Nebyla by to ale Evropská unie, aby tuto změnu nepodala v ekologickém provedení. Zpravodajka příslušného nařízení Henna Virkkunen k tomu uvedla: „Nové označení pneumatik bude mít nejen přínos pro klima, ale v budoucnosti bude mít i širší přínos pro životní prostředí. Uvolňování částic z pneumatik představuje většinu mikroplastů vypouštěných do životního prostředí. Nová pravidla řeší tuto naléhavou otázku zahrnutím parametrů najetých kilometrů a oděru.“ Kromě snížení objemu uvolňovaných mikroplastů si EU od nového označení slibuje i snížení emisí CO2 o 10 milionů tun ročně, protože se uživatelé rozhodnou pro ekologičtější pneumatiky.
Štítky jsou zatím povinné pro pneumatiky na osobní a lehká užitková vozidla, uvažuje se o jejich zavedení i pro těžké náklaďáky.
Martin Šidlák, Idnes.cz; foto: ProMotor/Volz