Malí králové – Škoda Fabia proti Renaultu Clio a Opelu Corsa
Malé vozy jsou stále důležitou automobilovou třídou. S tím, jak pozvolna zdražují nová auta, bude jejich význam ještě narůstat. Na trhu v poslední době přibylo několik nováčků. Bude na ně stačit nejprodávanější český vůz v této třídě, Škoda Fabia?
Soupeře má opravdu silné. Ve společném testu s MF DNES jsme proti ní postavili Renault Clio a Opel Corsa. Clio je nejprodávanějším modelem značky Renault, v pěti generacích už se prodalo přes 15 milionů kusů. Ještě o generaci delší historii má Opel Corsa, jehož technický sourozenec Peugeot 208 se nedávno stal evropským Autem roku.
Opel Corsa
Aktuální generace Corsy se rodila poměrně divoce. Pod taktovkou General Motors už byl vývoj téměř dokončený, po změně vlastníka a přechodu do koncernu PSA se muselo auto rychle předělat na novou techniku. Autu to ale určitě v mnoha věcech prospělo. Povedená je především francouzská podvozková platforma CMP. I díky její odlehčené konstrukci se základní verze Corsy dostala pod magickou hranici jedné tuny – bez řidiče váží 980 kg. Kromě podvozku „zhubly“ také třeba tříválcové motory (o 15 kg) nebo sedačky (10 kg). Díky této dietě je vůz mezigeneračně o 108 kg lehčí.
Samotný podvozek je výborný – je navržený tak, že umožňuje osadit jak benzinový nebo naftový, tak i čistě elektrický motor. V testované variantě s klasickým spalovacím motorem je naladěn snad ještě lépe než u Peugeotu 208. Zatímco u Francouze se mi opakovaně stalo, že zadní náprava na velkém hrbolu nebo díře nečekaně odskočila, u corsy jsem v podobném případě uslyšel jen velkou ránu, ale auto zůstalo stabilní. I v zatáčkách byl Opel stabilnější než Peugeot a dobře si vedl také ve srovnání s konkurencí z dnešního srovnávacího testu.
Délka nového vozu 4,06 m je podobná, jako u předchozí generace, a je nejdelší z dnešní trojice, byť jen o centimetr proti Renaultu Clio. Uvnitř je srovnatelně místa s ostatními, ale na zadní sedadla se kvůli nejmenšími dveřnímu otvoru nastupuje nejhůř. Rovněž zavazadlový prostor je nejmenší – 309 litrů nestačí ani na 330 u Fabie, natož na 390 litrů u clia. Interiér je ale jinak řešený prakticky, odkládacích prostor je dostatek. Jako jediný nabídne na centrální konzole tři otvory pro odložení nápojů, dva pro přední, jeden pro zadní sedadla. USB vstup je ale pouze jeden.
Od Peugeotu a Citroënu převzala Corsa i audiosystém. Sedmipalcová dotyková obrazovka se systémy Apple Car Play a Android Auto je v ceně už od druhého stupně výbavy. Displej nestojí samostatně, ale je integrován do palubní desky. Je celkem přehledný a logicky uspořádaný. Na rozdíl od francouzských sourozenců má pod obrazovkou klasicky ovládaný panel klimatizace. Ovšem jeden nešvar s dalšími vozy PSA sdílí – po nastartování si auto nepamatuje předchozí nastavení, takže třeba jízdní režim je pokaždé nutné volit znovu, a dotykový panel občas nějakou volbu sice zvukově potvrdí, ale fakticky ji neprovede a přepnutí třeba mezi zdroji hudby je nutné udělat opakovaně.
Pod kapotou jsou hlavně benzinové motory, které reprezentují tři výkonové varianty tříválcového motoru 1.2 (od 55 do 96 kW), ty doplňuje jeden dieselový agregát o výkonu 75 kW. Papírově vynikají skvělou spotřebou – všechny se vejdou pod 5 litrů. S nejsilnějším 96 kilowattovým motorem jsme se ale pohybovali spíš nad 7litrovou hranicí – drtivá většina jízd ovšem byla po Praze. Jako jediný z trojice nabídne Opel osmistupňový automat, který funguje bezchybně a je pro tu nejsilnější variantu motoru jedinou volbou.
Ceníkově vychází Corsa nejdráž z posuzované trojice. Nejslabší motorizace 55 kW startuje na 319 900 Kč. Abychom posuzovali porovnatelné verze, zvolili jsme u Corsy motor 74 kW, který startuje na 364 990 Kč. Opel ale stabilně drží rovnou i akční ceník, ze kterého vychází cena 329 990 Kč. Za to dostane zákazník mimo jiné systémy varování před vybočením z jízdního pruhu, rozpoznávání dopravních značek, senzor únavy řidiče, varování před čelní kolizí, automatické brzdění s detekcí chodců, tempomat nebo manuální klimatizaci, ovšem jen základní 5palcovou obrazovku infotainmentu. Některé prvky, jako třeba zadní parkovací senzory (spojené s kamerou) v žádném stupni výbavy nenajdete, musíte si za ně připlácet.
Renault Clio
I Clio je pro Renault základním stavebním kamenem prodejů stejně jako Corsa pro Opel. Jeho evropské prodeje rok od roku spíše rostou, než klesají a trvale se drží na čele pelotonu nejprodávanějších vozů své třídy. Zatímco Corsa si musí ke zdůraznění svého vzhledu pomoct výraznou barvou karoserie nebo dvoubarevnou střechou tak jako testovaný exemplář, Clio je zvenku výrazné i v nějaké tmavší fádní barvě. Převzalo trochu extravagantní vzhled svých větších sourozenců, přesto je to v mnoha ohledech stále to Clio, které milovali zákazníci předchozí generace – takže třeba základní rysy přední masky nebo v rámu schované kliky zadních dveří zůstaly zachovány.
Největší mezigenerační změny se udály v interiéru, Renault je nazývá rovnou revolucí. Klíčovým prvkem je svislý vertikální tablet, nebo-li multimediální obrazovka o úhlopříčce až 9,3 palců, mírně natočená k řidiči. Vertikální orientace je praktická zejména při používání navigace, kdy je zobrazovaná mapa opravdu velká. Celý systém infotainmentu je sám o sobě přehledný a intuitivní.
Jinak v interiéru najdete i měkčené plasty, dva otvory pro odložení nápoje a jakou jediného z dnešní trojice i dva vstupy pro USB. Přestože není Clio z testované trojice nejdelší, nabídne největší zavazadlový prostor. Jeho objem dosahuje 391 litrů. Spolu s 26 litry vnitřních úložných prostor je tak rekordmanem celé třídy. Dvojitá podlaha usnadňuje nakládání a v případě sklopení zadních sedadel je k dispozici rovná ložná plocha. Snad jen otevírání je řešeno trochu nešikovně, je umístěno hodně nízko a člověk ho musí chvíli hledat. Zadní sedadla sice neposkytnou příliš velkou oporu stehnům, ale uvnitř je ve všech směrech srovnatelně místa se soupeři.
Clio nabídne podobný rozsah motorizací jako Corsa. Základem je tříválcový litrový motor s výkony 48, 53 a 74 kW, doplněný benzinovým agregátem 1.3 o výkonu 96 kW se 7stupňovým automatem, a čtyřválcový dieselem 85 kW. Ze srovnání stejně výkonných tříválců 74 kW vychází Corsa výrazně lépe ve zrychlení na stovku (9,9 vs. 11,8 s), stejně jako v deklarované spotřebě (4,3 vs. 5,2 l/100 km). Motor v Cliu je podobně tichý jako ten v Opelu, s chutí se zvedá z nízkých otáček a síla mu relativně dlouho vydrží. Emisní limity zvládá i bez filtru pevných částic, což majitelé časem ocení na platbách za servis.
Velmi dobře je na tom Clio také z hlediska naladění podvozku. Mezigeneračně jde o obrovský skok kupředu. Je stejně dobrý jako ten v Corse. Kola se pevně drží vozovky, na nerovnostech nepřenáší rázy do řidičových zad a neztrácí přilnavost ani při v rychleji projížděných zatáčkách.
Vyznat se v ceníku Clia je pro neznalého trochu složitější, protože uvádí ceníkovou cenu a tzv. „zaváděcí cenu včetně výkupu“, což znamená kombinaci slevy a bonusu, pokud přivezete svůj starý automobil na protiúčet. Počítat tedy budeme jen bonus. Pak Clio startuje na ceně 259 900 Kč, srovnávaná varianta vyjde na 309 000 Kč, tedy o skoro 21 tisíc lépe než Corsa. A dostanete v tom i bohatší výbavu. Například jsou v ceně Full LED přední a LED zadní světlomety, 7palcovou dotykovou obrazovku nebo elektricky ovládaná zadní okna.
Škoda Fabia
Fabia je proti soupeřům v dnešním testu tak trochu veteránem. Na trhu je už šest let, poločasový facelift proběhl v roce 2018. Ovšem v prodejích v České republice oba soupeře válcuje. Těží z toho, že jde o domácí značku a nabízí design, který nestárne. Také si dobře drží zůstatkovou hodnotu.
V interiéru jsou pouze tvrdé plasty, ale vše působí hodnotě, kabina je prostorná a kvalitní. Středové výdechy klimatizace se oproti minulé generaci posunuly výš, pravá noha řidiče není ohrožována žádnou ostrou hranou. Z hlediska ergonomie tady není co vytknout. Palubní deska se zabudovaným centrálním displejem nepůsobí tak moderně jako ta v Cliu, nebo Corse. U Renaultu dělá moderní dojem logicky hlavně velký „tablet“ uprostřed palubní desky, ale v tom není ten hlavní rozdíl. Oba soupeři českého bestselleru se totiž nebáli do interiéru přidat barevné dekorační prvky, které kabině dodají šmrnc, na rozdíl od tmavého obložení Fabie.
Z auta je ovšem nejlépe z testované trojice vidět směrem dozadu při couvání a také se do ní nejlépe nastupuje. Škoda je tradičně ve srovnávacích testech neporazitelná v oblasti zavazadlového prostoru. Dnes ji Clio už ale celkem výrazně poráží. 330 litrů je ale stále víc než dostačujících, kufr na má navíc pravidelný tvar a praktická řešení typu kapsy po stranách nebo háčky na tašky. Sklopením zadních sedadel ale nevzniká rovná plocha, jen nakloněná rovina se schodem.
Oproti uvedení před šesti lety se u Fabie postupně citelně seškrtala nabídka motorů. V současnosti je k dispozici pouze litrový základní agregát MPI o směšném výkonu 44 kW a tříválec 1.0 TSI 70 nebo 81 kW. Srovnávaný motor 1.0 TSI 70 kW patří v našem srovnání k průměru. Je celkem úsporný (papírově 4,5 l/100 km), i na stovku zrychlí v polovině mezi oběma konkurenty (10,7 s). Projev motoru ale není úplně ideální, je potřeba ho hodně vytáčet, v nízkých otáčkách jsou trochu cítit vibrace a ani spojení s 5stupňovým manuálem nás úplně neoslnilo. Rozestupy mezi jednotlivými stupni jsou hodně velké a udržet při řazení auto v otáčkách vyžaduje trochu cviku. Ovšem odhlučnění je velmi slušné. Z hlediska jízdního komfortu je na tom Fabia o malý kousek hůř než dva druhé vozy, jakkoli stále velmi dobře. Na rozbitém povrchu se přece jen dovnitř nějaké drobné rázy přenáší. Rozdíl není dramatický, ale Němec i Francouz nabídnou lepší komfort.
Fabia svoje stáří zdánlivě kompenzuje cenou, koupit ji můžete už od 269 900 Kč, srovnávaná verze začíná na 304 900 Kč. Ale jde o úroveň výbavy Active, která není s ostatními srovnatelná. Nabídne sice třeba manuální klimatizaci, ale bez infotainmentu, pouze s rádiem, chybějí i elektronické asistenční systémy. 6,5 palcovou obrazovku nebo Front Assist včetně nouzového brždění najdete až ve výbavě Ambition za 324 900 Kč nebo v době testu mimořádné akční nabídce Edice 125 let za 319 900 Kč navíc se zadními parkovacími senzory a vyhřívanými sedadly. Asistent hlídání mrtvého úhlu nebo únavy řidiče dostanete jen za příplatek, některé nejmodernější asistenty jako čtení dopravních značek nebo upozornění na vybočení z jízdního pruhu nenabídne Fabia vůbec.
Závěr
Z našeho srovnání tentokrát vychází vítězně Renautl Clio, následovaný Škodou Fabia a Opelem Corsa na třetím místě. Clio prostě všechno co dělá, dělá dobře a ještě vychází nejlépe finančně. To Corsa sice dobře vypadá, ale kvalit svých soupeřů sice těsně, ale často nedosahuje. Fabia se i přes své roky v testu držela až nečekaně statečně, boj s modernějším cliem ale zvládnout nedokázala. Pořád jde ale o velmi dobrou nabídku.
1. Renault Clio
Clio bylo tentokrát poměrně jasný vítězem. Fabia má sice lepší pověst, Corsa zase lépe vypadá, ale Clio má v tomto srovnání všechny základní vlastnosti buď srovnatelné s konkurencí nebo lepší. Boduje zejména největším kufrem a nejlepší cenou, resp. tím, co za ni dostanete.
2. Škoda Fabia
Tuzemský zástupce nezaostává tolik, kolik by se vzhledem k jeho šesti letům stáří dalo čekat. Pořád boduje prostorností kabiny i kufru. Nabídne přiměřenou cenu a jízdní vlastnosti jsou sice z testované trojice nejhorší, ale nijak výrazně.
3. Opel Corsa
Corsa vstupovala do souboje jako favorit zejména kvůli povedenému vzhledu a papírově nejúspornějším motorům. Na třetí příčku ji ale srazila velikost zavazadlového prostoru, přístup na zadní sedadla a také cena. Ovšem pokud bychom podobný test dělali za pár měsíců, nejspíš by se ukázalo, že to je cena reálná a konkurenti se k ní dříve či později také budou nuceni dostat.
TEXT: Martin Šidlák
FOTO: Lukáš Procházka
TECHNICKÉ ÚDAJE
Renault Clio | Škoda Fabia | Opel Corsa | |
Motorizace | TCe 100 | 1.0 TSI 70 kW | 1.2 Turbo 74 kW |
Cena | 255 300 Kč bez DPH | 251 980 Kč bez DPH | 301 640 Kč bez DPH |
Maximální výkon motoru: | 74 kW při 5000 ot./min. | 70 kW při 5000-5500 ot./min. | 74 kW při 5500 ot./min. |
Max. točivý moment motoru: | 160 Nm při 2750 ot./min. | 160 Nm při 1800-3500 ot./min. | 205 Nm při 1750 ot./min. |
Maximální rychlost: | 187 km/h | 185 km/h | 194 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h: | 11,8 s | 10,7 s | 9,9 s |
Kombinovaná spotřeba: | 4,4 l/100 km | 4,5 l/100 km | 4,2 l/100 km |
Délka/šířka/výška: | 4050/1798/1440 mm | 3997/1463/1467 mm | 4060/1765/1433 mm |
Rozvor: | 2583 mm | 2455 mm | 2538 mm |
Objem zavazadlového prostoru: | 340 l | 330 l | 309 l |
Provozní hmotnost: | 1165 kg | 1116 kg | 1090 kg |