TEST: Opel Astra Sport Tourer 1.7 CDTi – Matení smyslů
Na test Astry ST jsem se docela těšil. Pětidveřový hatchback nové generace mi padl do ruky a praktičtější prodloužená verze by tak měla být jen dalším příjemným pokračováním. A bylo tomu opravdu tak, byť na několik nedostatků muselo dojít.
Prostřední ze čtyřech
K testu jsme si přizvali verzi 1.7 CDTI ve výkonovém provedení s 92 kW. Tento agregát je jedním ze čtveřice turbodieseů, které Opel pro astru nabízí a nachází se na středu výkonového spektra. Agregát poskytuje větší výkon než konkurenční dieselové šestnáctistovky od VW či Fordu, přičemž rovnou nezruinuje váš rozpočet při investici do turbodieselu. Otázkou zůstává, zda-li se nevyplatí v této chvíli připlatit 8000 Kč za ještě silnější dvoulitrový turbodiesel s výkonem 160 koní, ovšem zde je zase hrozba vyšší spotřeby a dalších nákladů.
Testovaný agregát poskytuje na jedné straně dostatečný výkon, ovšem promlouvá k řidiči poněkud hrubším chodem a menší kultivovaností, než jsme zvyklí od moderních konkurenčních turbodieselů. Pod zátěží je poněkud hlučnější a postřehnutelný je zde tentokrát i mírný turboefekt. Stejně tak spotřeba by mohla být při jednotlivých jízdních režimech přívětivější, přesto považuji výsledek 6,2 l/100 km, který ukazoval palubní počítač na konci našeho testu, za solidní.
Hra s čísly
Jak jsem naznačil již v perexu, zajímavá situace nastane, zaměříme-li se na řeč čísel a porovnáme Astru ST s jejím asi největším rivalem na českém trhu, kterým je Škoda Octavia Combi. Astra ST totiž octavii přebíjí co do velikosti ve všech vnějších rozměrech. Je o 12,9 cm delší, o 4,5 cm širší, o 6,7 cm vyšší a má o 10,7 cm delší rozvor. Na palubě to ale příliš nepocítíte a zejména cestující na zadních sedadlech si budou stěžovat na omezený prostor pro kolena. Ostatně ani zavazadlový prostor z tohoto faktu nevyjde v porovnání s octavií nikterak vítězoslavně, když nabízí objem 500 litrů.
Kde si ovšem na nedostatek prostoru jistě stěžovat nebudete, to jsou přední pozice. A stěžovat si nebudete ani na nepohodlí, jelikož sedadla poskytují maximální komfort a ne nadarmo si vysloužily cenu německého spolku ortopedů. Já chválím i rozmístění všech ovladačů a přehlednost přístrojů, byť je toto často astře a potažmo i insignii vytýkáno. Mně jistá přetlačítkovanost nevadí, naopak jsem rád, že mám vše nadosah při přímé volbě a nemusím nic hledat v různých nepřehledných menu a podmenu.
Vyrovnaný celek
Astra ST je zkrátka povedený kombík nižší střední třídy, který nabízí velmi příjemné soužití. Potěší jízdními vlastnostmi a neurazí ani svou prostorností či výbavou. K dispozici je navíc široká škála pohonných jednotek a řada možností prodloužení záruky, která vrcholí programem Full nabízejícím záruční dobu 6 let či limit 120 000 km.
Technické údaje: Opel Astra ST 1.7 CDTI
Cena: 532 000 Kč (s DPH)
MOTOR: přeplňovaný naftový čtyřválec, 1686 cm3, 92 kW / 4000 ot./min, 280 Nm / 2000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11,7 s
Maximální rychlost: 192 km/h
Spotřeba město/mimo/kombi: 5,6 /4,0/4,6 l/100 km
Emise CO2: 121 g/km
Objem zavazadlového prostoru: 500 l
{gallery}automobil_ve_firme/Opel_Astra_ST{/gallery}