Věčné dilema

laborantka odebr vzorek paliva k testovn

laborantka odebr vzorek paliva k testovnVrátí se nám náklady na pořízení dražších aut s turbodieselovými motory, nebo budou stačit levnější benziňáky? Stále otevřená otázka, na kterou se jen těžko hledá odpověď.

Je to téma, které řeší většina správců firemních flotil. Vybrat do vozového parku správný model auta mezi stovkami nabídek na trhu není žádná legrace. A když už má správce firemní flotily konečně jasno, může začít řešit problém, s jakou motorizací vysněný ideál pořídit.

 

Bez váhání benzin

Občas není co řešit. Pokud vašim zaměstnancům stačí menší auta, jezdí kratší trasy mimo dálnice a roční proběh se určitě v jde pod patnáct tisíc kilometrů, nemusíte o  naftě ani přemýšlet. Bohatě postačí auta s benzinovými motory a pokud možno co nejjednoduššími, tedy bez turba. Krátké jízdy se studeným motorem totiž srdce vozu extrémně namáhají a čím bude jednodušší, tím lépe pro jeho kondici.

 

Na tuty nafta

erpac stanice shellStejně bez váhání se protřelý správce firemní flotily rozhodne v  některých případech pro naftu. Turbodiesely jsou rozhodně lepší všude tam, kde je potřeba síla, boj s  odpory a  hmotnostmi. To znamená pod kapotami dodávek, terénních aut, ale i služebáků převážejících často větší počet cestujících nebo vozů tahajících přívěs či návěs. Naftové motory se díky nižší spotřebě určitě vyplatí i u služebních aut s vysokým ročním kilometrovým proběhem.

 

Boření mýtů

Parametry, které ovlivňují rozhodování, zda sáhnout po  naftovém, nebo benzinovém motoru, se mění. Některé zažité pravdy se tak rychle stávají mýty. V posledních letech jsme například svědky prudkého nástupu turbodmychadel do  benzínových motorů, když ty nat ové si bez „foukání“ už téměř nedovedeme představit. Benzínové motory s  turbem se chlubí impozantním zátahem v  nižších středních a  středních otáčkách, což byla donedávna výsada pouze turbodieselů. Jenže na  druhou stranu tím přestává tak jednoznačně platit pravidlo o  jednodušší konstrukci benzínových motorů a  menší náchylnosti k  poruchám s drahými opravami. Turbodmychadlo totiž bývá jednou z častých Achillových pat moderních motorů, protože se k  němu spousta řidičů neumí chovat. Vědí například všichni šoféři ve vaší firmě, že se má turbo při delší námaze typu dlouhé cesty po  dálnici nechat „vydýchat“ na  volnoběh a  ne ihned vypnout klíček v zapalování?

Také rozdíly v  servisních nákladech se zmenšují, i  když jsou stále u  benzínových motorů v průměru nižší. Díky rozmachu turbodmychadel se mohou scvrkávat objemy benzínových motorů, které se opět dostávají výrazně níž než u těch naftových. To má příznivý vliv cenu pojištění.

Na druhou stranu se už ani povinné ručení dávno nepočítá pouze podle objemu motoru. Finanční ústavy berou v  úvahu spoustu dalších proměnných, takže rozdíl není tak velký jako dříve, kdy se pojišťovny musely povinně a  striktně řídit právě krychlovými centimetry uvnitř pohonné jednotky Dramaticky se v posledních letech změnil cenový rozdíl mezi naftou a benzinem. Zatímco před pár lety činil až čtvrtinu ve prospěch dieselu, nyní se již několikátou zimní sezonu po  sobě stalo, že cena nafty na českých čerpacích stanicích překonala tu u Naturalu 95.

 

Neměnné jistoty

erpac stanice benzina self serviceNěkteré pravdy ale platí dlouhodobě. Zejména ta základní: naftový motor bývá u  stejného modelu vozu dražší než benzínový se srovnatelným výkonem. Zároveň má nižší spotřebu paliva, která v dlouhodobém horizontu může celkové provozní náklady stlačit pod úroveň motoru benzínového. Diesel si také drží vyšší zůstatkovou cenu při dalším prodeji.

Nafťáky stále mají větší sílu v nejnižších otáčkách. Díky tomu obecně platí, že čím větší a těžší auto, tím víc u něj dává turbodiesel smysl. Také tvrzení, že poruchy u dieselů bývají dražší, stále zůstává v rovině skutečnosti především kvůli závadám vstřikování typu common-rail. Ty podle zkušeností odborníků přicházejí většinou kolem 150 až 200 tisíc kilometrů na počítadle. Benzinové motory i nadále bodují hladším, tišším a celkově kultivovanějším chodem bez vibrací. Diesel je také nikdy plně nenahradí u  sportovních aut, kde radost z jízdy dělá výkonová špička a typický zvuk, byť i to již v současné době neplatí stoprocentně. Auta na benzin navíc bývají méně choulostivá na kvalitu paliva.

 

Podíl nafťáků na trhu

Podle údajů z centrálního registru vozidel převzatých Svazem dovozců automobilů se podíl osobních aut s naftovými motory na trhu nových vozidel mezi roky 2004 až 2007 neměnil a činil 28 procent. V roce 2008 poklesl na 24 procent, v následujícím roce prudce vyskočil na 32 procent, a loni dokonce na 40 procent. Letos po prvních pěti měsících činí 38 procent. Čísla dlouho zkresloval fakt, že se část osobních aut kvůli odpočtu DPH až do jara roku 2009 registrovala po úpravách (např. musela mít přepážku oddělující prostor pro osoby a náklad) jako náklaďáky. A šlo většinou o dražší a těžší auta, kde dieselové motory převládají. Teprve od loňska tak máme opravdu reálný tržní obrázek o podílu naftových aut.

 

Naftanebobenzin.cz

Ještě stále váháte, zda pořídit auto s naftovým, nebo benzinovým motorem? Pak může přijít vhod kalkulátor, který spočítá, kolik musíte ročně ujet kilometrů, aby se vám naftový motor vyplatil. Na  internetové adrese  www.naftanebobenzin.cznaleznete užitečného pomocníka, který funguje pro nová i ojetá auta. U těch nových za  uživatele dokonce vyplní ceny nebo spotřeby a z databáze vybere i další údaje potřebné pro výpočet. Ke každému naftovému motoru také nabídne vhodné benzinové varianty