ROZHOVOR: Jakub Kühnl z Toyoty – Baterie v hybridu přežije auto…
O hybridech jsme se bavili s Jakubem Kühnlem, fleet sales manažerem společnosti Toyota Motor Czech.
U kolika modelů značek Toyota a Lexus aktuálně nabízíte hybridní pohon a o který je největší zájem?
Toyota v současné době nabízí dva modely s plně hybridním pohonem. Jedná se o třetí generaci modelu Prius a novinku loňského roku Auris HSD. Oba tyto vozy využívají k pohonu identický systém Hybrid Synergy Drive, kombinující dva elektromotory spolu se zážehovým motorem 1,8 litru VVT-i. Výsledkem je velmi nízká spotřeba paliva, minimální emise CO2 a zároveň vysoký výkon a klidná jízda. V rámci modelové řady Auris představuje Auris HSD 5 % podíl na prodejích v České republice. Prius se s jiným než hybridním pohonem nenabízí. Lexus je dnes jediným světovým výrobcem luxusních vozů, který nabízí ucelenou řadu vysoce výkonných plně hybridních modelů skládající se z RX 450h, hybridního crossoveru, dále GS 450h, vlajkové lodi LS 600h a nejnovějším přírůstkem CT 200h – prvním a zatím jediným plně hybridním prémiovým kompaktem. Celkem tedy Lexus nabízí čtyři modely s plně hybridním pohonem. Jednoznačně nejprodávanější modelovou řadou posledního desetiletí je Lexus RX, a to nejen v České a Slovenské republice, ale celosvětově.
Co považuje za největší mýtus týkající se hybridů, se kterým musíte bojovat?
Nejčastější obavy se týkají životnosti hybridní baterie. Od uvedení prvního sériového modelu (Toyota Prius) uběhlo již čtrnáct let. Přesto však mezi veřejností koluje mnoho otázek, které nejčastěji souvisejí s hybridními bateriemi a jejich životností. Jsou však zcela neoprávněné. Značky Toyota a Lexus mají nejdelší zkušenosti nejen s výrobou, ale zejména s provozováním a údržbou plně hybridních vozů. Hybridní baterii považujeme za běžný komponent vozu. Její přesnou životnost nelze obecně určit, neboť je přímo závislá na způsobu užívání vozu. Nicméně je konstruována tak, aby její funkčnost byla stejně dlouhá jako ostatních částí hybridního systému včetně spalovacího motoru.
Na světě již jezdí více než 3 000 000 plně hybridních vozů značek Toyota a Lexus a řada těchto vozů má najeto více než 300 000 km. Hybridní baterie i přes takovýto vysoký počet najetých kilometrů nevykazují známky opotřebení. Důležité je také říci, že hybridní baterie je stejně jako ostatní komponenty hybridního systému zcela bezúdržbová a nepřináší tak pro zákazníka žádné další náklady.
Kdybyste měl zargumentovat, proč je hybrid nejlepší volbou mezi ostatními úspornými pohony (diesel/LPG/CNG/elektromobily), co byste uvedl?
Plně hybridní systém pohonu je výjimečným skloubením mnoha předností. Vozy vybavené tímto systémem vykazují o desítky procent nižší spotřebu paliva než vozy se srovnatelným výkonem a konvenčním zážehovým motorem. Zároveň však mají na rozdíl od dieselových motorů nejen velmi nízké emise CO2, ale především mnohem nižší produkci extrémně škodlivých NOX a zcela nulové emise pevných částic. Mezi další výhody patří bezproblémová dostupnost paliva, neboť spalují standardní Natural 95. Dojezd vozu je také zcela srovnatelný s konvenčním systémem pohonu. Díky elektromotorům s vysokým točivým momentem se hybridy vyznačují dobrými hodnotami pružného zrychlení, bezestupňová automatická převodovka pak zajišťuje hladký průběh výkonu bez nepříjemných rázů a vysokou efektivitu jeho přenosu na kola. Náklady na servis hybridních vozů jsou dokonce nižší než u vozu s klasickým atmosférickým zážehovým motorem – například díky rekuperačnímu brzdění je životnost brzdových destiček a kotoučů mnohem delší. Hybridní systém pohonu se navíc obejde bez komponentů jako je startér, spojka, alternátor, či jakékoliv hnací řemeny a nehrozí tak jejich případná porucha a drahá oprava. Pro hybridní systém neplatí zákaz parkování v uzavřených prostorách, je zcela bezpečný a nevyžaduje údržbu. Plně hybridní vůz Toyota nebo Lexus tak nabízí uživatelský komfort bez jakéhokoliv omezení vůči běžným vozům, přináší úspory provozních i servisních nákladů a zároveň je šetrný k životnímu prostředí. Díky stále rostoucím prodejům hybridních vozů je již také jejich cena srovnatelná s konvenčními vozy.