Společnost Activa přechází od Fordů Transit k Volkswagenu. A v provozu testují i elektrický crafter!

Společnost Activa vyzkoušela v ostrém provozu elektrický model e-Crafter. Službu splnil na jedničku, ale pro nákup do firmy je podle technika autoparku společnosti Activa Jiřího Soldáta stále příliš drahý. Na jaké modely ve firmě aktuálně sází? A proč se rozhodli zaměnit fordy za volkswageny?

Představte ve zkratce vaši firmu i váš vozový park. Z kolika vozidel se skládá?
Společnost ACTIVA je nejsilnější českou společností v oboru kancelářských potřeb na českém trhu, na kterém působí již od roku 1992. Za své více jak dvacetileté působení si vybudovala pozici tuzemské jedničky v dodávkách kancelářských potřeb všem typům subjektů včetně mezinárodních firem a státní správy. Kanceláře zásobujeme vším od A až do Z, naše centrála s centrálním skladem je v Praze a máme pobočky ve většině krajských měst.
Aktuálně tvoří náš vozový park 235 vozidel, z čehož přibližně 100 vozidel jsou užitkové modely a zbytek tvoří osobní vozidla a čtveřice kamionů určená k rozvozu materiálu z centrálního skladu.

Na jaké značky u jednotlivých skupin sázíte?
Pokud jde o osobní vozidla, dominuje naší flotile značka Škoda. U manažerských vozidel jde o značky Audi, BMW a Lexus. U užitkových vozidel jsme dlouhou dobu důvěřovali značce Ford, od které ale v současné době postupně přecházíme ke značce VW a k modelům Crafter. Aktuálně máme ještě asi 60 vozidel Transit a 40 vozidel Crafter, ale ten poměr se bude do budoucna dál měnit ve prospěch VW. Nejstarší craftery máme v provozu už rok a půl a jsme s nimi maximálně spokojeni. Jak se servisem, tak se spolehlivostí a komfortem pro řidiče, tak i z pohledu servisu.
Aktuálně přecházíme na modely Crafter s dvoulitrovým turbodieselem. Zajímavé je, že v současné době stále více sázíme na automatické převodovky. Nedávno jsme si totiž udělali mezi řidiči takovou anketu, jestli by vůbec automatické převodovky chtěli. Drtivá většina byla zezačátku proti, přesto jsme dva takové vozy pořídili a dnes by chtěli automatickou převodovku už prakticky všichni. V městském provozu je to komfortní a praktická záležitost.

Kolik vaše užitková vozidla denně najezdí kilometrů? Jak vozidla financujete?
To je hodně různé, ty trasy jsou opravdu odlišné. Zejména když porovnáte například ty v Praze s těmi v regionu. Na Praze jedna například objedete 20 klientů na čtyřech kilometrech, vozy, které vyjíždějí na D1 najedou třeba 350 kilometrů denně. V loňském roce jsme na všech užitkových vozidlech najeli dva miliony šest set tisíc kilometrů. Všechna vozidla máme na klasický finanční leasing a používáme je, dokud fungují a nerostou nám v nákladech na servis. Zkoušeli jsme si kalkulovat i operativní leasing, ale stále se nám tento produkt nevyplatí. Je to dáno i tím, že některé auto za rok najede 20 000 km a jiné 200 000 km. Necháváme si proto vozy často i po uplynutí leasingu. Po celou dobu využíváme autorizovaný servis, máme prodloužené záruky a u některých modelů jsme i zkrátili předepsané servisní intervaly, což se nám osvědčilo.

Využívají zaměstnanci vozy k soukromým účelům? Využíváte nějaký GPS monitoring?
Nepoužívají, jsou to opravdu čistě firemní vozy a v tomto režimu i fungují. Pro monitoring využíváme služby Carnet od CCS, které nám pomáhají se sledováním aut i administrativou a pomáhají sledovat jednotlivé jízdy i našim dispečerům. Ten systém je šikovný i v tom, že umí hodnotit jízdu řidiče dle dodržování rychlosti, razance brždění a dalších parametrů. Řidiče se snažíme vést ke slušnému chování na silnici. Auta jsou díky polepům jasně identifikovatelná, proto si každý řidič firemního auta musí uvědomit, že svoji jízdou reprezentuje celou firmu.

Ve vašem vozovém parku jste testovali i čistě elektrický model VW e-Crafter, jak se vůz osvědčil?
Model e-Crafter jsme měli zapůjčen do našeho plného užívání na tři dny a nasadili jsme ho na běžnou rozvážkovou trasu zde v Praze. Pro naše řidiče to byla úplně první zkušenost s elektromobilem, ale velmi si chválili jeho přívětivé ovládání, které je až na absenci jakéhokoliv zvukového projevu identické s běžným užitkovým autem. Tedy samozřejmě s ohledem na to, že je vůz fakticky vybaven automatickou převodovkou, na kterou jsou naši řidiči už ale ve velké míře zvyklí.
Parádní je ono ticho při jízdě i nadstandardní dynamika i při maximálním zatížení. V tom je oproti běžným dodávkám rozdíl. Stejně jako je potřeba si zvyknout na rekuperaci při sundání nohy z plynu, takže člověk nemusí ani tolik využívat brzdy. Samozřejmě je potřeba počítat s tím, že pokud auto maximálně zatížíte na jeho určené užitečné zatížení, o něco klesne celkový dojezd i při plném nabití.

Byli jste omezeni dojezdem vozu?
Dojezdem určitě ne. Naše rozvozy samozřejmě nabízejí řadu tras a zejména v oblasti Prahy máme několik tras, které zdaleka nepřevyšují dojezd e-Crafteru, proto jsme na toto ani nemuseli brát ohled. Samozřejmě trasy mimo Prahu bychom nezvládli, ale to by ani nebylo nutné. Navíc jsme nabíjeli z běžné sítě a v momentu, kdy bychom takové vozy do firmy pořídili, muselo by se investovat do silnější nabíjecí stanice.

Dokážete si výhledově představit využití takových vozidel ve vašem vozovém parku?
Určitě ano, ale v první řadě jde samozřejmě o efektivitu provozu, respektive pořízení a náklady na provoz takového vozu. V našem režimu by na řadě tras mohl e-Crafter bez problémů fungovat, ale počáteční investice je stále hodně vysoká a v nákladech se to nevyplatí. Pokud se ptáte, za jakých podmínek bychom o takové flotile mohli přemýšlet, tak v první řadě při poklesu ceny, anebo pokud bychom k tomu byli donuceni. Mám na mysli nějaké další vnější vlivy, kdyby například Praha povolila vjezd do centra jen bezemisním vozidlům nebo něco podobného. Zásobovat by se muselo i nadále a my bychom museli jít touto cestou buď jak buď. Cena každopádně hraje obrovskou roli. Ale věřím, že i to se bude měnit. V tuhle chvíli se těžko odhadují i zůstatkové ceny apod., ale jsme v tomto teprve na začátku. Elektromobilita brzo zažije svůj rozvoj, ekologie nás donutí.

Přemýšleli jste dříve ve firmě i o zavedení nějakých jiných modelů s alternativním pohonem?
Bezesporu ano, máme tuhle fázi za sebou, nějaký šetrný druh pohonu bychom rádi zavedli. Naše společnost ekologii hodně fandí, snažíme se na ekologii hodně sázet, ale zejména při provozu vozidle to musí dávat i ekonomický smysl. Aktuálně máme ve třídě manažerských vozidel několik hybridů a dříve jsme hodně uvažovali o pohonu CNG, tu cestu stále hledáme. Dříve jsme třeba se zemním plynem měli velké plány, ale těch komplikací bylo vždy poměrně hodně. Ať už ze strany samotných dodavatelů a samotného produktu, nebo při možnostech na vybudování vlastní plnicí stanice v době, kdy byla síť plniček poměrně řídká. My jsme se ve firmě potýkali hlavně s tím, že nám zdejší stanice v okolí nebyli schopné naplnit vozidla potřebným objemem paliva. Často se nám stávalo, že jsme od plničky odjížděli s napůl naplněnými lahvemi a to pro nás nebylo příliš užitečné.

A pokud jde o elektromobilitu u osobních vozidel?
Jak je zřejmé z předchozího povídání, náš vozový park je v této oblasti založen zejména na značce Škoda. Takže čekáme, s čím škodovka přijde a uvidíme. Určitě budeme zvažovat a rádi ve vozovém parku nějaký takový model vyzkoušíme.

SOUVISEJÍCÍ:
Rohlík.cz sází na CNG – „Zemní plyn nám šetří velké peníze“
Velké fleety prodejce zaměstnají, ale odnaučí je prodávat, říká šéf Renaultu
Jakub Šebesta šéfující značce VW Užitkové vozy je přesvědčen, že elektrifikaci dodávek ovlivní především politika státu