TEST: Volvo XC40 T3 – Slušný základ

1

Volvo s tříválcem? A s manuálem? Navíc jen se třemi válci pod kapotou a v základní výbavě? Tak to tu dlouho nebylo…. Jak jezdí Evropské auto roku 2018 ve specifikaci „za cenu od“?

Už v první testu novinky švédské automobilky jsme se museli vyzpovídat z velkého překvapení, které na nás model XC40 nachystal. A dost jsme chválili… V tomto případě nejde jen o nějakou zmenšenou kopii větších SUV modelů XC60, či XC90, jak by mohl ledaskdo vcelku po právu očekávat. Samozřejmě, linie posledních modelů Volvo je patrná a bylo by spíš divné, pokud by nebyla. Zůstal i motiv Thorova kladiva v grafice předních světlometů, z druhé strany ale XC40 využívá svébytného vzhledu, který si s dalšími modely nespletete, jakkoliv mezi modely XC60 a XC90 se vám to klidně stát může. V tom u mne sbírala XC40 první plusové body už při našem prvním setkání.
Ostatně auto jako takové bylo od začátku vyvíjeno prakticky od nuly. Automobilka dlouhou dobu sbírala feedback od svých zákazníků a nakonec vzniklo vcelku průkopnické auto na zcela nové platformě CMA, která se stane základem pro další modely řady 40. Model XC40 je zkrátka na první pohled jiný, je široký, chce se mi říct hranatý, ale mám na mysli spíš jeho krabicovitější základní tvar, který stojí za jeho vnitřní prostorností a praktičností, jež pozvedá až na úroveň Simply Clever řešení boleslavské automobilky.

Základní výbava
Až doposud je úplně jedno, jestli je řeč o základní verzi s cenou od 650 800 Kč bez DPH, anebo převybaveným modelům s cenovkou stoupající před 1 milion Kč bez DPH. Samozřejmě, dvoubarevným lakováním či prvky řady R-Design už se mohou jednotlivé kusy odlišovat, to hlavní mají ale zcela stejné. A světe div se, příliš se toho nemění ani uvnitř vozu. Samozřejmě, volba materiálů je poměrně střídmější a stejně tak jednotlivé barevné kombinace. Na druhé straně, pokud jde o zpracování a vnímanou kvalitu, je vše naprosto v pořádku. Stejně tak zůstává i v této specifikaci multimediální systém Sensus s velkým na výšku umístěným displejem, plně digitální přístrojový štít s možností změny vzhledu a počítat můžete i s automatickou klimatizací, tempomatem, Bluetooth handsfree a základním balíčkem řady bezpečnostních prvků – jsme přeci u Volva a bez toho by to nešlo ani u základní specifikace. I použitá sedadla musím velmi pochválit, jsou příjemná, pohodlná a skvěle se v nich cestuje i na delší vzdálenost. Nemáme potřebu žádat více.

Ani motor nezklame
Asi nejzajímavější položkou základní verze je zvolený benzinový motor. Jde o přeplňovanou patnáctistovku se třemi válci produkující výkon 120 kW. Motor je možné kombinovat buď se šestistupňovým manuálem, anebo s osmistupňovým automatem Geartronic. Ten je ale o téměř 45 000 Kč bez DPH dražší, tudíž v našem testovaném kousku vidíme po dlouhé době u značky Volvo klasickou hlavici řadicí páky. Tříválec hledá svůj základ u čtyřválce T4, který pouze přišel o jeden svůj válec. Výsledkem všech úprav je již zmíněných 163 koní a až nečekaně vyrovnaný a tichý chod, který nejvíce charakterizuje chování této malé pohonné jednotky. Motor nemá problém s nízkými otáčkami a naopak nahoře mu maličko chybí jakási špička, jinak je ale radost s ním spolupracovat. Výkonu má pro 1645 kg těžký vůz dostatek a co je příjemné, že jsme s ním v průměru jezdili za 6,5 l/100 km. Při poklidné jízdě mimo město lze spotřebu stlačit i níže. A pokud člověk chce, auto se velmi briskně rozjede i na rychlosti, které jsou na českých dálnicích zakázané.
O jízdních vlastnostech jsme básnili už v minulém testu. Volvo XC40 charakterizuje velkorysý vnitřní prostor, a to jak vpředu, tak i na zadních sedadlech. Krom toho je zde k dispozici poměrně objemný zavazadlový prostor s 460 litry a sadou praktických háčků i s dvojitým dnem. Tomu všemu odpovídá i nastavení podvozku, který byl na testovaných osmnáctipalcových kolech o to víc komfortnější. Skvěle tlumí řadu nerovností a v ano, v zatáčce se auto občas trochu přihrbí, ale stále je dostatečně jisté a čitelné. Bezproblémová práce je i s kombinací zvoleného motoru a manuální převodovky. Řadicí páka se v kulise pohybuje velmi plynule a rychle, bez jakéhokoliv náznaku nepřesnosti či zadrhávání.
Zkrátka vše nahrává tomu, abychom mohli tuto základní specifikaci vřele doporučit. Cena od začíná na 650 800 Kč bez DPH. Jako suma to sice není úplně málo, ale je třeba brát na zřetel, že toto je plnohodnotné dospělé auto, nikoliv nějaká nákupní taška, či druhý vůz do rodiny. A už v základní ceně a výbavě toho nabízí včetně benzinového tříválce pod kapotou až až. O žádného chudáka rozhodně nejde.

Technické údaje: Volvo XC40 T3 FWD Drive-E
Cena od:     650 800 Kč (bez DPH)

MOTOR   
Charakteristika:     benzinový přeplňovaný tříválec
Maximální výkon:     120 kW/5500 ot./min.
Maximální točivý moment:     265 Nm/1850-3850 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA   
Maximální rychlost:     200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     9,4 s
Kombinovaná spotřeba:     6,3 l/100 km
Emise CO2:     142 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4425/1863/1652 mm
Rozvor:     2702 mm
Objem zavazadlového prostoru:     460 l
Provozní hmotnost:     1645 kg

FOTOGALERIE
{gallery}stories/automobil_ve_firme/2019/_cervenec/Volvo{/gallery}

SOUVISEJÍCÍ:

DriveTribe: nejbezpečnější autonomní vůz je Volvo + VIDEO
Volvo omezí maximální rychlost svých vozů na 180 km/h
Elektromobil v podání Volva – dva motory, výkon přes 400 koní a cenovka pod jeden milion korun