Vrcholná bestie od Audi: SQ8 má nejvýkonnější evropský diesel, 435 koní v osmi válcích
Audi představuje sportovní vrcholný model v rámci rodiny Q – SQ8 TDI. Vznětový osmiválec, přeplňovaný dvěma turbodmychadly, propůjčuje velkému SUV zrychlení na stoku za 4,8 sekundy. Do prodeje přijde koncem léta, cena ještě nebyla oznámena.
V8 Biturbo modelu Audi SQ8 TDI je nejvýkonnějším vznětovým motorem na evropském trhu. Díky rozsáhlému využití nejvyspělejší techniky kombinuje nesmírnou hnací sílu s vysokou hospodárností. Motor dosahuje nejvyššího výkonu 320 kW (435 k) a v rozsahu od 1250 do 3250 otáček za minutu poskytuje maximální točivý moment 900 N.m. Velké SUV ve stylu kupé s motorem 4.0 TDI zrychluje jako sportovní vůz. Audi SQ8 TDI pokoří hranici 100 km/h při rozjezdu z klidu po 4,8 sekundy a při 250 km/h učiní další akceleraci přítrž elektronický omezovač rychlosti. Na mimořádné výkonové parametry agregátu V8 poukazuje specifický kryt motoru S s červenými ozdobnými liniemi podél markantních kontur válců.
Čtěte také: Test Škoda Kodiaq RS: Nejlepší rozloučení s dieselem
Sání je u motoru 4.0 TDI umístěno na vnějších stranách hlav válců, výfukové potrubí s horkými výfukovými plyny je vedeno k oběma turbodmychadlům uvnitř V. Výsledkem jsou krátké dráhy proudění plynů, které zaručují spontánní reakce motoru. Turbodmychadla pracují na principu postupného přeplňování. Při nízkých otáčkách je aktivní pouze jedno turbodmychadlo, od 2200 otáček za minutu se připojuje také druhé. Zvuková klapka ve výfukové soustavě, jejíž činnost si může řidič nastavit v systému Audi drive select podle vlastních požadavků, umocňuje podmanivý zvuk osmiválce.
V modelu Audi SQ8 TDI přenáší hnací sílu osmistupňová převodovka tiptronic. Její dvouhmotový setrvačník je vybaven torzním tlumičem, který kompenzuje vibrace vznětového motoru V8 ve velmi nízkých otáčkách. Pro spolupráci se systémem MHEV byla samočinná převodovka doplněna novými detailními řešeními, jako je elektrické olejové čerpadlo nebo spojka v centrální části převodovky. Trvalý pohon všech kol quattro rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Sportovní diferenciál – nabízený v paketu vyspělých podvozkových systémů advanced – optimalizuje přenos hnací síly aktivním rozdělováním točivého momentu mezi zadní kola. Při změně směru jízdy nebo zrychlování v zatáčce směřuje větší část hnací síly k vnějšímu kolu. Audi SQ8 TDI je do zatáčky doslova „vtlačeno“ a jakýkoli náznak nedotáčivosti je již v zárodku eliminován. V případě přetáčivosti stabilizuje sportovní diferenciál velké SUV ve stylu kupé přenosem točivého momentu na vnitřní kolo.
Čtěte také: Nová generace Audi A6 Allroad – dárek k narozeninám
Model SQ8 TDI je sériově vybaven systémem řízení jízdní dynamiky Audi drive select se sedmi režimy a sportovním adaptivním vzduchovým odpružením (adaptive air suspension sport) s elektronicky řízenými tlumiči. Vzduchové odpružení mění světlou výšku karoserie v závislosti na situaci až o 90 milimetrů. Na přání může být sériově dodávané progresivní řízení doplněno řízením všech kol, které je k dispozici v rámci podvozkového paketu advanced i samostatně. V nízkých rychlostech, například při manévrování nebo parkování, se zadní kola natáčejí v opačném směru. Při cca 5 km/h dosáhnou svého maximálního úhlu natočení o 5 stupňů, a přispívají tak ke zvýšené obratnosti. Od rychlosti 60 km/h je směr jejich natáčení opačný. Zadní kola se v těchto situacích natáčejí mírně ve stejném směru. Tím se zrychlují reakce vozidla na povely řidiče a zvyšuje se stabilita při změnách rychlosti ve vyšší rychlosti.