Test nového Fordu Edge: Na hraně
Ford loni uvedl skvělý focus a nyní se chce zaměřit hlavně na SUV. Jeho největší model Edge se pohybuje tak trochu na hraně.
Zatímco v Americe nabízí Ford spoustu SUV, v Evropě si s nimi dal poněkud na čas. Ten zatím největší – Edge – zde prodává od roku 2014, v ČR dokonce o dva roky kratší dobu. Jeho jméno znamená v angličtině okraj, ostří či hrana. A obrazně řečeno, na hraně se tohle SUV tak trochu pohybuje. S délkou 4808 mm běžná střední SUV typu Škoda Kodiaq nebo Hyundai Santa Fe přerůstá, do prémiových pětimetrových korábů typu BMW X7 mu zase dost centimetrů chybí. A edge chce hledat zákazníky právě na hraně mezi těmito dvěma skupinami.
Čtěte také: Velké fleety prodejce zaměstnají, ale odnaučí je prodávat, říká šéf Renaultu
Oslovovat by měl nejspíš hlavně lidi, kterým se líbí „americká“ SUV typu Jeep Grand Cherokee. Edge totiž působí opravdu mohutným a majestátním dojmem, může za to hlavně opticky vysoká příď i celkové tvarování karoserie. Aktuální facelift vzhled ještě trochu vylepšil. Změněna byla přední maska i záď, na obou stranách jsou nyní Full LED světlomety.
Interiér je velmi prostorný, a to ve všech směrech vpředu i vzadu, hodně je i odkládacích prostor, za zmínku stojí například obří schránka pod loketní opěrkou. Zavazadlový prostor nabídne solidních 602 litrů po kryt. Testovaný vůz měl i pohodlná kožená sedadla, která jsou vpředu vyhřívaná i odvětrávaná a také kůží potaženou palubní desku, což je jeden ze znaku výbavového stupně Vignale. Konektivitu zajišťuje zabudovaný modem FordPass (pro ČR až koncem roku) a systém SYNC 3 s osmipalcovou dotykovou obrazovkou. FordPass může sloužit jako hotspot až pro 10 zařízení a nabídne funkce jako třeba dálkové zamčení vozu přes aplikaci v telefonu atd.
Čtěte také: Je pojištění skla zbytečnost nebo ne? Pojišťovny se přou
Novinkou je 8stupňová automatická převodovka, kde tradiční páku nahrazuje otočný volič e-Shifter. Spojena je s novým naftovým motorem 2.0 EcoBlue Bi-Turbo a posíleným výkonem 175 kW a pohonem všech kol. To je pro zajímavost prakticky shodný výkon, jaký nabízí Škoda Kodiaq RS. České SUV ale nabídne výrazně lepší zrychlení (6,9 vs. 9,0 s), příčinu bude třeba hledat především v nemalé hmotnosti Fordu (2116 kg). Nepotěšila ani spotřeba, která se na konci testu dostala na průměrnou hodnotu 9,1 l/100 km. Edge je hlavně pohodlný dálniční koráb, který všechno dělá rozvážně. Motor je velmi dobře odhlučněný, nevibruje a automatická převodovka řadí plynule. Auto nerozhodí drtivá většina nerovností a vysoká světlá výška spolu s pohonem všech kol dává jistotu i v trochu náročnějším terénu.
Čtěte také: ŘÍZENÍ FLOTILY: Snaž se a bude Mustang!
Základní výbavové stupně, které jsou v reklamách aut prezentovány jako „cena od“ si Češi moc nekupují, ale Ford v případě modelu Edge nabídne po faceliftu rovnou pouze dvě nejvyšší výbavy, A to sportovnější ST Line a luxusnější Vignale. Zmizela základní verze Trend a dočasně i druhá nejnižší Titanium, ta se nejspíš vrátí později s méně výkonnou verzí motoru a pohonem pouze předních kol. Nastavené ceníkové ceny pro zatím jedinou verzi 2.0 EcoBlue Bi-Turbo AWD jsou ale dost sebevědomé – 1 492 990 Kč (ST Line) nebo 1 528 990 Kč (Vignale). Importér proto rovnou přišel s akční slevou 1 199 900, resp. 1 249 900 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Ford Edge 2.0 EcoBlue Bi-Turbo AWD Vignale
Cena: 1 032 975 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: naftový čtyřválec
Maximální výkon: 175 kW/4000 ot./min.
Maximální točivý moment: 500 Nm/2000 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 216 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,0 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi): 8,5-8,6/5,7-5,8/6,7-6,8 l/100 km
Emise CO2: 176-177 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4834/2184/1732 mm
Rozvor: 2848 mm
Objem zavazadlového prostoru: 602 l
Provozní hmotnost: 2116 kg