Toyota Camry Hybrid: „Američan“, který chce vyzvat superb
Odsoudit Toyotu Camry by bylo velmi snadné. Hybridní sedan přesazený z Ameriky… kdo by si to v Česku kupoval? Ale už v městečku Twin Peaks věděli, že sovy nejsou vždy tím, čím se zdají být….
Toyota Camry je celosvětově nejprodávanějším sedanem segmentu D, tedy střední třídy. Od roku 1982 se jí prodalo už přes 19 milionů kusů v sedmi generacích. Nejpopulárnější je v USA, kde si zákazníci ročně odvezou z autosalonů kolem 430 tisíc kusů. Ale v Evropě se už od roku 2004 neprodávala. Teď v aktuální osmé generaci se Toyota pokouší o návrat tohohle „Američana“ – to ale berte jako pracovní označení – pro Evropu se auto samotné bude vyrábět v Japonsku.
Camry je na českém, ale vlastně i evropském trhu tak trochu zjevením. A to v mnoha ohledech. Zatímco většina konkurentů hraje na sportovní notu, zdůrazňuje konektivitu, případně prostor, tak camry zjevně chce být jakousi oázou klidu v dnešním uspěchaném světě. Šéf značky Akido Toyoda sice nedávno vyhlásil heslo „no more boring car“, tedy žádné další nudné auto, s čímž bylo trochu v rozporu, že nám na prezentaci dali na výběr pouze mezi bílým a šedivým vozem, a i v nabídce barev v ceníku figuruje jediný výraznější červený lak, ale ono to vlastně i charakteru auta odpovídá. V camry byste prostě měli vypnout a zapomenout na stres i tím, že na sebe nebudete strhávat pozornost. Zástupci automobilky také na první jízdní ochutnávce, kterou jsme s autem absolvovali v okolí chorvatského Šibeniku, několikrát opakovali, že tohle není sportovní auto.
Čtěte také: Velké fleety prodejce zaměstnají, ale odnaučí je prodávat, říká šéf Renaultu
Ticho, prosím
Interiér je prostý jakýchkoli designových kudrlinek a je hlavně účelný. Tam, kde ostatní sázejí na efektní stříbrné rámečky, digitální budíčky a jiné serepetičky, najdete u camry jednu výraznou dominantní stříbrnou linii v podobě vlny táhnoucí se od středového tunelu na palubní desku, jasně viditelné přístroje, velká tlačítka. Desetipalcový centrální displej tradičně u Toyoty září hlavně modrou barvou a je v něm skrytý asi největší handicap modelu – dotyková obrazovka je poněkud nepřehledná a obrazovka sama ne úplně ideálně citlivá na dotek. I v konektivitě jsou na tom soupeři přece jen dál. Důležité je také říct, že z auta je skvěle vidět ven ve všech směrech. Hlavní devizou interiéru je ale ticho. Při klidné jízdě v podstatě nezaznamenáte, jestli je spalovací motor v provozu nebo ne. Až když sešlápnete pořádně pedál plynu, ozve se hučení pohonné soustavy.
Toyota také zdůrazňuje prostornost vozu. Všechna sedadla jsou výborně tvarovaná a opravdu pohodlná i na delších cestách. Výrobce upozorňuje, že v podélném směru je vzadu více místa než v passatu a chce se porovnávat dokonce se superbem… Místa je tu určitě královsky, ale možná je to dáno delšími sedáky u camry, každopádně mezi koleny a předními sedadly je u superbu určitě místa víc.
Ani kufr bohužel nepatří u Toyoty k největším. Má buď 500 nebo 524 litrů, podle toho, zda jsou zadní opěradla dělená v poměru 60:40 nebo 40:20:40. Pro druhý případ platí menší objem, ale zato jsou opěradla elektricky nastavitelná a v loketní opěrce je dotykový systém, umožňující ovládání třízónové klimatizace, audia a zmíněného sklonu opěradel. Baterie jsou uloženy pod zadními sedadly, takže zavazadlový prostor nijak neomezují. Litrů zde najdete určitě víc, než dostanete třeba v hybridním Fordu Mondeo nebo Passatu GTE.
Čtěte také: 5 vozů, které zvládnou i tu nejtěžší práci
Hybrid a nic než hybrid
Vybrat si můžete celkem z jedné kombinace motoru a převodovky. Na některých trzích existuje i verze pouze se spalovacím motorem, na český trh ale bude uvedeno pouze hybridní ústrojí kombinující elektromotor s benzinovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru pohánějící přední kola. Pokud bychom nepočítali Prius, je Camry prvním velkosériovým modelem značky uváděným pouze s hybridním ústrojím.
Jde o stejný agregát jako má nedávno představená hybridní RAV4. Systémový výkon je 160 kW/218 koní. Důležitá je ale především spotřeba, resp. v tomto případě spíš emise. S těmi se camry homologačně dostalo na hodnotu 98 g CO2/km. Představuje to kombinovanou spotřebu 4,3 l/100 km. Té jsme sice nedosáhli, ale pohybovali jsme se mezi 5 a 6 litry, při klidné jízdě spíše ke spodní hranici. Což je na tak velké auto rozhodně velmi skvělý výkon. Čistě na elektriku jde krátkodobě jet rychlostí i 125 km/h.
Dynamika není dechberoucí, což ostatně výrobce ani neslibuje, ale hodnota zrychlení na stovku za 8,3 sekundy je vzhledem k charakteru auta dostačující. Celý systém je tak složitý (inteligentní proměnné časování ventilů ovládané elektromotorem, systém chlazené recirkulace výfukových plynů, elektricky řízené olejové čerpadlo s proměnným výkonem…), že tohle si už doma v garáži opravdu neopravíte.
Hybridní systém zahrnuje i novou technologii sekvenčního řazení Shiftmatic, která řidiči umožňuje virtuálně řadit pomocí páky na středové konzole. Systém tak napodobuje velmi rychle řadící šestistupňovou automatickou převodovku.
Karoserie s vysokou tuhostí je postavena na podvozku, který má vpředu vzpěry McPherson a vzadu nové dvojité lichoběžníkové uspořádání. Na přední i zadní nápravě se využívají nově vyvinuté tlumiče s napouštěcími ventily. Výsledkem je rozumná kombinace pohodlí a stability v zatáčkách. Vůz si v poklidu plyne krajinou a o běžných nerovnostech posádka zkrátka neví. To se zmíněným tichem na palubě dělá z jízdy skutečně pohodový zážitek.
Čtěte také: Je pojištění skla zbytečnost nebo ne? Pojišťovny se přou
Má to smysl? Jak pro koho
Finanční krize se z Ameriky do Evropy přenesla okamžitě, ale třeba burákové máslo na toastu si většina Evropanů k snídani nedává. Neboli ne všechno, co se chytne v Americe, funguje i v Evropě. Asi se nedá očekávat, že Toyota Camry bude mávnutím kouzelného proutku na starém kontinentu stejně populární jako v USA. Američané milují velké pohodlné sedany s benzinovými motory. Ale v České republice je dieselový passat nebo superb, zejména ve variantě kombi (tu camry nenabídne), pořád symbol úspěchu a praktický rodinný služebník. Camry je sice úporné a zajímavé auto, ale kdo by si ho kupoval? S tímhle bychom mohli hodnocení uzavřít. To by ale bylo trochu unáhlené a povrchní rozhodnutí.
Toyota asi ani sama neočekává nějaké výrazné prodeje hned od začátku po uvedení. Její plán je však jasný a logický. Camry je přesně auto při firemního manažera, který má limit na auto milion korun a zároveň ho firemní politika nutí hledat vůz s emisemi pod 100 g CO2/km. A že takových firem přibývá. V ten okamžik je tu Toyota a říká mu: „Jestli se chceš odlišit a splnit podmínky, které ti zaměstnavatel dává, vykašli se na diesel a pořiď si Camry.“ Hybridy jsou momentálně tou nejlepší ekologickou volbou. Mají nízkou spotřebu, ale na rozdíl od elektromobilů nevytvářejí emise někde jinde než na výfuku (třeba v hnědouhelné elektrárně), zároveň majitele nijak neomezují v dojezdu a dlouhém nabíjení.
Ceny jsou nikoli náhodou nastaveny přesně proti dieselovému passatu a superbu. Základní cena camry je 920 000 korun s už poměrně bohatou výbavou, jako jsou LED světla, automatické přepínání dálkových světel, adaptivní tempomat, automatická dvouzónová klimatizace nebo multimediální systém se zadní parkovací kamerou. Toyota přesně spočítala, že v druhé nejvyšší výbavě Prestige za 950 000 Kč stojí téměř přesně jako VW Passat 2.0 TDI s cenovkou 948 500 Kč (camry v tom nabídne výbavu navíc za 130 000 Kč, passat proti tomu disponuje navíc jinými prvky výbavy za 70 000 Kč). Podobně si camry stojí i pro Škodě Superb 2.0 TDI za 939 900 Kč. K tomu navíc každému firemnímu zákazníkovi dá Toyota hned slevu 15 procent (podobnou ale dostanete nejspíš i u konkurence). A sází na to, že tlaky na snižování CO2 budou sílit nejen v legislativě, ale i v povědomí zákazníků. Takže camry je auto, které si budete spíš než srdcem kupovat hlavou. Ale proč ne?
Martin Šidlák
Toyota Camry 2.5L Hybrid
Čtyřválcový benzinový motor + elektromotor
Maximální výkon: 160 kW/218 k
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,3 s
Převodovka: eCVT se šesti virtuálními stupni
Průměrná spotřeba: (výrobce): 4,3
Průměrná spotřeba (test): 5,5 l
Délka/šířka (mm): 4885/1840
Výška/rozvor (mm): 1445/2825
Objem kufru: 525 l
Cena modelu: 920 000 Kč