TEST NOVÉHO OPELU COMBO VAN – Francouz s německým pasem
Ač sám se cítí a vypadá jako plnohodnotný Němec, má za rodiče Francouze. Opel Combo plně sdílí techniku s bratříčky z PSA – Citroënem Berlingo a Peugeotem Partner. Jak se s tímto rüsselsheimským „eurovozem“ žije, jsme jako první zjišťovali v českých podmínkách za volantem verze Van Enjoy XL 1.5 CDTi.
Pojďme rovnou rozklíčovat typový název. Van znamená, že jde o dodávkovou verzi comba. Existuje ještě Combo Life, které je určeno spíše pro rodinné než pro pracovní účely. Enjoy značí střední výbavu (které ovšem stále chybí třeba klimatizace). XL fakt, že jde o vůz s prodlouženým rozvorem, takže uveze o 0,6 m3 a 285 kg nákladu více než krátká verze. A nakonec 1.5 CDTi je označení čtyřválcového vznětového motoru od PSA (neboli BlueHDI), který pohání všechna comba na českém trhu. V našem případě šlo o verzi s výkonem 75 kW. Vybrat si můžete ještě z 55- a 96kW verze.
Předchozí generace comba byla dítětem koncernu General Motors, takže jejím dvojčetem byl Fiat Dobló. Poté, co se Opel stal součástí PSA, se věci logicky změnily a místo italských genů tu máme francouzštináře. Můžeme však předeslat, že se nezdá, že by to bylo na škodu. Ostatně francouzsko-německá trojčata stihla prakticky okamžitě po narození získat cenu Van of The Year 2019.
Zasloužila si ji? Lépe řečeno, zaslouží si ji i testované combo? Správnost volby odborné poroty si hodnotit netroufneme, neb by to bez přímého porovnání s konkurencí ani nešlo, nicméně po týdenním testu a sedmi stech najetých kilometrech je zcela zřejmé, že combo patří k opravdu vydařeným malým dodávkám. Samozřejmě bezchybné není – začněme ale pozitivy.
Na dvě europalety
Délka nákladového prostoru je u podlahy 2131 mm, u stropu 1877 mm, což plně odpovídá konkurenci – například Renault Kangoo Maxi nabídne 2115 mm/1862 mm. Šířka prostoru je akorát na europaletu a dovnitř se vejdou hned dvě za sebou, což platí i pro combo s kratším rozvorem. Při nakládce a vykládce potěší snadně jdoucí boční posuvné dveře.
V kabině si posádka všimne hojnosti odkládacích prostor a prostůrků, jen je škoda, že alespoň jeden z nich není pogumovaný. Třeba polička před řadicí pákou se nabízí pro odložení mobilu, ten v něm ale při jízdě lítá sem a tam. Velmi praktické jsou háčky na bundu na příčce za hlavami cestujících.
Sedadlo řidiče je přes své zcela obyčejné tvarování na dodávku velmi pohodlné a nebolí z něj záda ani při delší cestě, což u dodávek nebývá vždy pravidlem (zdravíme předchozí generaci dvojčat PSA). Sedadlo spolujezdce bylo až na chybějící ovládání bederní opěry totožné. Za příplatek lze místo něj pořídit dvojlavici, takže se do kabiny pak vejdou celkem tři lidé.
Za volantem comba si řidič připadá prakticky jako v osobním voze, samozřejmě až na lehce vyšší posaz. Kabina je velmi dobře odhlučněná a cestování rychlostí kolem 130 km/h je naprosto bezproblémové. A to i přesto, že 75kW motor má pouze „pětikvalt“. Pětka je naštěstí dostatečně dlouhá, takže jsme si na absenci šestky nestěžovali. Při dálničním režimu samozřejmě trochu stoupá spotřeba, nicméně vejde se spolehlivě do 7 l/100 km. Za celý test, kdy jsme jezdili přibližně vyrovnaným dílem po městě, mimoměstě a dálnici ukazoval palubní počítač 5,8 l/100 km. Combo jsme nešetřili, takže jde určitě o dobrý výsledek. Motor 1.5 CDTi/75 kW (chcete-li 1.5 BlueHDI) jsme chválili i za veskrze příjemný projev a dostatečný výkon. Předjíždění je sice třeba plánovat a na dálnici už se autu příliš zrychlovat nechce, pro klidnou jízdu však stačí více než bohatě.
Zamrzí jen detaily
Potud samá chvála. Jaké že jsou tedy ony nedostatky? Jde v zásadě jen o dva, zato nás trápily prakticky při každé jízdě. První se týká manuální klimatizace, resp. topení. Nepamatujeme, kdy jsme se setkali s autem, které při jízdě do kopce (a tedy vyššímu zahřívání motoru) topí jako o život a při jízdě z kopce naopak nechává posádku citelně vymrznout. Čistě manuální ventilace je samozřejmě z podstaty manuální, pročež neumí zpětnovazebně regulovat teplotu vzduchu proudícího do interiéru, u comba však byly výkyvy nezvykle výrazné a vyloženě rušivé. Při jízdě je tedy třeba ventilaci neustále věnovat pozornost a ručně teplotu regulovat. Jednoznačně doporučujeme připlatit 10 000 Kč za automatickou klimatizaci, která by měla problém vyřešit.
Zadruhé nás zklamaly stěrače s integrovanými ostřikovači. Myšlenka vstřikovat vodu těsně před stírátko je správná, ale v případě comba hlavně pravý stěrač nikdy nedokázal sklo ve spolupráci s ostřikovačem očistit. Combo mělo přitom při převzetí najeto 200 km, takže stírátka byla zcela nová. Klasické řešení s tryskami na kapotě by zde fungovalo zřejmě lépe.
A poslední detail: líbila by se nám dvouparabolová zrcátka s panoramatickou částí, protože výhled do boku není – samozřejmě z podstaty podoby skříňového vozu – ideální. A to ani při parkování. Problém zčásti řeší systém monitorování slepého úhlu za 3 000 Kč.
Ve výsledku je ale combo velmi praktická všestranná dodávka, které jsme až na zlobivé topení a stěrač neměli co zásadního vytknout. Slušně vybavenou verzi pořídíte spolehlivě pod 400 000 Kč, takže je o něco levnější než vlastní francouzští sourozenci či Renault Kangoo. A podstatně levnější než Ford Tourneo Connect, VW Caddy nebo Mercedes-Benz Citan. Naopak taková Dacia Dokker stojí méně než combo.
TECHNICKÉ ÚDAJE
Opel Combo Van XL 1.5 CDTi 75 kW
Cena od ……………………………………………………. 334 060 Kč (bez DPH)
MOTOR
Vznětový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon …………………………………75 kW/3500 ot./min.
Max. točivý moment ………………………….250 Nm/1750 ot./min
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost …………………………………………………….170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h ……………………………………………………..11,5 s
Spotřeba (město/mimo/kombi) …………….. 4,6/4,1/4,3 l/100 km
Emise CO2 ……………………………………………………………………….114 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška …………………………….4753/1848/1812 mm
Rozvor ……………………………………………………………………………. 2975 mm
Nákladový prostor …………………………………………………………. 3,9-4,4 m3
Užitečná hmotnost………………………………………………………… 895 kg
Provozní hmotnost ……………………………………………… 1385 kg
SOUVISEJÍCÍ:
– Nový Opel Combo Van míří na český trh – má velké ambice a cenu pod 300 tisíc korun