Připravte se: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží
Úředníci stanovili automobilkám velmi přísné limity CO2. V roce 2025 budou muset být o 15 procent nižší než dnes a v roce 2030 o dalších 37,5 %. Volkswagen už naplno pojmenoval, co to bude znamenat – výrazné zdražení aut pro lidi.
V rozhovoru s médii na autosalonu v Detroitu to připustil šéf prodeje VW Christian Dahlheim. Nejvíc se zdražení projeví u menších aut a přispějí k tomu také rostoucí nároky na bezpečnost, zejména různé elektronické asistenty. „Společnost Volkswagen se snaží využívat různé zdroje ke snižování nákladů, nicméně je jasné, že tím nepůjde kompenzovat rostoucí požadavky na investice spojené se snižováním limitům CO2,“ citoval Christiana Dahlheima server Automotive News Europe.
Automobilky po několika letech postupného růstu prodejů a zisku čeká nová doba. Růst prodejů v Evropě se zastavil a v Číně, nejvýznamnějším trhu pro řadu značek, po dvou desetiletích dokonce klesl. K tomu automobilky neví, jak dopadne brexit a musejí investovat značné částky do elektromobility. Například Ford a Jaguar Land Rover už oznámily rozsáhlé propouštění, Ford se dohodl na globální alianci s Volkswagenem kvůli úspoře nákladů na vývoj.
Nástup elektromobility se ale nekoná, na vině je jednak vysoká cena vozů, jednak nedostatečná infrastruktura nabíjení. Volkswagen loni prodalo zhruba 100 000 elektrifikovaných vozů, což je 1 procent všech prodaných aut.
Koncernu Volkswagen se v loňském roce i přes doznívající aféru Dieselgate dokázala mírně zvýšit prodeje až na 10,8 milionu vozidel, což je o 0,9 % víc než v roce 2017. O 4 procenta si polepšila značka Porsche, která kompenzovala naopak 3,5procentní pokles u Audi. Ostatní tři značky včetně české Škoda mírně rostly. Uvádí na trh řadu nových silných modelů jako Seat Tarraco, Audi Q3 nebo Volkswagen T-Cross, přesto očekává obtížné první čtvrtletí letošního roku, zejména v Číně a Severní Americe.
Martin Šidlák
Foto: Pixabay