Natural 95 od ledna nekončí, i když si to mnozí myslí
Majitelé benzinových aut můžou zůstat v klidu, etanolová pohroma se na ně zatím neřítí. Internet je sice plný zpráv o tom, že Natural 95 končí a od roku 2019 bude nahrazen novým palivem E10 s vyšším obsahem biosložky, ale není to pravda. S E10 se sice možná na některých pumpách setkáte, ale bude to spíš výjimka.
Celá řada ekonomických a automobilových serverů psala v roce 2017 o tom, že od 1. ledna 2019 bude tradiční Natural 95, označovaný také jako E5 podle 5procentní přísady biosložky, zcela nahrazen palivem E10 s 10% objemem etanolu. Prý jde o nařízení Evropské unie. Ale ministerstvo dopravy tvrdí, že nic z toho není pravda. Jak to tedy je a hrozí motoristům něco používání paliva E10?
Natural 95 zůstává
Nejdříve samotný prodej. Je navyšování podílu biosložky povinné? Podle ministerstva dopravy, které je gestorem zákona o pohonných hmotách, není prodej E10 od letošního roku povinný, ale naopak je, stejně jako v předchozích letech, pouze povolený. „Typ automobilového benzínu s obsahem biosložky do 10 objemových procent je plně v souladu s ustanoveními evropské kvalitativní normy ČSN EN 228, a to již ve verzi z 2012,“ potvrzuje mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu Milan Řepka. „Jeho zařazení do výroby a případné umístění na trh v ČR ale není nijak nařízeno.“
A nenařizuje nám to ani Evropská unie? „Evropská komise stanovuje pouze limit úspor skleníkových plynů, a jak toho státy dosáhnou, je na nich,“ doplňuje Milan Řepka. „Jen určuje, které biosložky lze do mechanismu úspor započítávat a spíš limituje maximální obsah použití biosložek první generace, aby podpořila využívání biosložek vyšších generací (z nepotravinářských zdrojů). Takže jde o národní rozhodnutí, koordinované v rámci státní správy ve spolupráci se zástupci privátního průmyslu z palivového odvětví.“
Takže benzin s vyšším obsahem biosložky by sice pomáhal plnit obecné cíle náhrady fosilních paliv obnovitelnými zdroji, ale žádný český zákon jeho prodej v současné době nenařizuje. „Zákon č. 311/2006 Sb. o pohonných hmotách a čerpacích stanicích, respektive jeho prováděcí předpis, kterým je vyhláška č. 133/2010 Sb., kde jsou kvalitativní parametry pohonných hmot zakotveny, vytvářejí pouze právní rámec pro možnost tento typ automobilového benzínu uplatnit na trhu,“ upřesňuje Milan Řepka. Stejně tak popírá zákaz prodeje Naturalu 95: „Legislativně další existenci typu benzínu do 5 objemových procent biosložky nic nebrání.“
E10 v roce 2019? Spíš výjimečně
S novým palivem E10 se od nového roku setkáte na čerpacích stanicích jen výjimečně. Distributoři se do toho logicky moc nehrnou – při současné nabídce tradičního Naturalu 95 by mnoho motoristů paliva s vyšším obsahem biosložky nekupovali. Museli by k tomu být buď donuceni zákony nebo motivováni nižší cenou tohoto paliva. Kdyby chtěli provozovatelé stanic E10 přidat do nabídky, museli by ve velké většině případů přistavovat další nádrže a přidávat čerpací stojany, což by znamenalo investici s velmi nejistou návratností.
„V roce 2019 budeme na čerpacích stanicích Benzina prodávat benzin Efecta s podílem biosložky 5 % jako letos,“ řekl Marek Pšeničný z tiskového oddělení Unipetrolu. „Složení benzinu pro další roky řešíme, ve hře je několik variant. V nezměněné podobě zůstane na trhu vysokooktanový benzin Verva 100 neobsahující žádný podíl biolihu.“
Podobně je na tom síť čerpacích stanic MOL. „V tuto chvíli není rozhodnuto, kdy se v České republice začne prodávat také benzin s obsahem bioetanolu až deset procent a na stojanech se tak objeví také samolepky E10. Je pravděpodobné, že se tak nestane dříve než v roce 2020 a možné je i to, že se ČR vydá jinou cestou,“ říká Tomáš Pavlík z MOL Česká republika. „Pokud nebude v dané době jiná alternativa, jak dosáhnout snížení emisí, budeme připraveni i na tuto variantu E10.“
Legislativa EU v rámci zimního energetického balíčku, jehož schvalovací proces v Bruselu je těsně před koncem, totiž nařizuje, aby každý členský stát uložil dodavatelům paliv povinnost zajistit – aby po dosažení některých dílčích cílů – nejpozději v roce 2030 činil podíl energie z obnovitelných zdrojů dodávané ke konečné hrubé spotřebě v odvětví dopravy alespoň 14 %. Jde o tzv. směrnici Renewable Energy Directive (RED) ,která by měla začít platit od roku 2020. Způsob, jakým by měl být tento podíl dosažen, umožňuje několik variant jeho splnění, takže je na dodavatelích paliv, jakou z nich si vyberou a zda mezi nimi bude i varianta s plošným nasazením E 10. Aktuálně se podílu biosložky věnuje směrnice o kvalitě pohonných hmot (Fuel Quality Directive), která ale jen stanovuje její maximální podíl – konkrétně 10 % u benzinu a 7 % u nafty.
Starší motory? S etanolem nebo bez?
Drtivá většina moderních motorů si poradí, jak s pěti-, tak s desetiprocentním přídavkem bioetanolu. Na jejich životnost či servisní intervaly by to nemělo mít vliv. Například v návodu k použití Fordu Focus z roku 2008 se doslova píše: „Používejte bezolovnatý benzín s oktanovým číslem alespoň 95, který splňuje specifikace definované normou EN 228 (nebo ekvivalentní). Do vozidla lze natankovat palivo s příměsí etanolu až do koncentrace 10 % (E5 a E10).“
„U motorů KIA mladších minimálně 15 let je možné bez problémů používat jak palivo E5, tak E10,“ říká Martin Kulhánek z českého zastoupení značky. „E10 nezkracuje servisní intervaly, ani nevyžaduje víc oleje. Ale deset procent je maximální hranice, nad ni výrobce nedoporučuje jít. Problém by byl ovšem u výrazně starších motorů s karburátorem, kde by mohlo docházet k opotřebení například pryžových částí apod.“
Majitelé takových aut jsou odsouzeni k tomu tankovat benzin bez příměsi biolihu, ty jsou dnes na čerpacích stanicích běžně nabízeny (třeba jako Verva 100 či EVO 100+), jsou ovšem dražší než Natural 95.
Řidiči novějších vozů by tedy případně mohli E10 používat bez problémů, musí ale počítat s mírným zvýšením spotřeby. Opticky ekologičtější benzin má totiž nižší výhřevnost, takže je ho ke stejnému výkonu potřeba víc. Rovněž se nedoporučuje nechávat vozidlo s bioetanolem v nádrži stát delší dobu bez pohybu. „Obecně lze říci, že pokud motorista má možnost volby, prospěje svému motoru více, pokud palivo E10 používat nebude,“ řekl IDNES.cz Jan Karnolt, technický školitel Ford Motor Company. „Tím se vyloučí rizikové faktory, jako rychlejší degradace oleje, nadměrné opotřebení ventilů, mírné navýšení spotřeby a v zimě pak i ztížená startovatelnost motoru. Rozhodně však doporučuji vyhnout se E10 při delším odstavení vozu. Na to pamatují i naše návody k obsluze.“
Dlouhé odstavení vozu je kvůli biosložce problém už nyní, a to jak v případě Naturalu 95 s 5 % přídavkem etanolu, tak nafty se 7 %. Už když stojí auto 2-3 měsíce, může kvůli usazeninám dojít k poškození motoru. To je problém třeba bazarových aut, která se nedaří prodat rychle. Málokterý z kupců si nezapomene takovou věc zkontrolovat, auto si koupí a brzo se mu ucpou vstřikovací trysky. „Pokud nechcete vozidlo déle než dva měsíce používat, doporučujeme, abyste do nádrže doplnili benzín bez obsahu etanolu,“ dodává Jan Karnolt, technický školitel Ford Motor Company.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES.cz