Po ročních smlouvách mizí z trhu i dvouleté leasingy
Doba ročních leasingových smluv, které sice automobilkám pomohly k vyšším prodejním číslům, ale způsobily na trhu obrovský tlak na zůstatkové hodnoty, skončila. Problémem se ale ukázaly i dvouleté smlouvy.
Roční leasingy umožnila v zásadě hlavně slabá koruna a velké slevy ze strany automobilek. Když se ale ukázal problém s prodejem takto mírně ojetých vozů, většina hráčů na leasingovém trhu obrátila. Západoevropské země v čele s Německem zahájily tažení proti dieselům, takže ojetá firemní auta, spalující většinou naftu, nebylo ani kam vyvážet, naopak se spousta dieselových ojetin začala hrnout do Česka.
Na odstavných parkovištích především kolem Prahy tak aktuálně stojí až několik tisíc aut vrácených zákazníky z operativního leasingu. Společnosti tak musí odepsat několik milionů, ale žádnou to zřejmě nepoloží. „Pokud jde o rok 2017, nezdá se, že by došlo k dramatickému zhoršení výsledků jednotlivých leasingových společností, které už podle mého názoru byly nuceny překalkulovat hodnotu případně neprodaných vozidel na reálné prodejní ceny, jinak by auditor neschválil roční účetní závěrku,“ tvrdí generální tajemník České leasingové a finanční asociace Jaroslav Krutilek.
Automobilky postihl propad zůstatkových hodnot různě. Přímo se jich sice netýká, protože ojetých aut se musejí zbavit leasingové společnosti, ale ty pak váhají od takové značky nabízet další auta za lákavé leasingové splátky a automobilka má proto problém proniknout do některých fleetů.
Foto: Pixabay