DLOUHODOBÝ TEST: SEAT Ibiza TGI – Nejlepší alternativa

Ani hybrid, ani elektroauto. Jako nelepší alternativa nám stále vychází zemní plyn. K dlouhodobému testu jsme proto přizvali novou Ibizu TGI a uvidíme, v jakém světle se nám předvede. Prozatím se ji nadmíru daří…

Novou generaci SEATu Ibiza už sice nekoupíte v třídvéřku ani variantě kombi, ale zato nabídne bivalentní pohon s možností spalovat zemní plyn. Pod kapotou v tu chvíli pracuje přeplňovaný litrový tříválec, který primárně spaluje plyn, ale v momentě, kdy dojdou jeho zásoby, automaticky začíná čerpat benzin.
Na začátek je potřeba říct, že základ je velmi dobrý. Nová generace ibizy se mimořádně vydařila, skvěle vypadá a ještě lépe jezdí. V předchozím vydání našeho magazínu jsme se o jejích vlastnostech rozepisovali dopodrobna v rámci srovnávacího testu s VW Polo, ve kterém právě díky svým jízdním vlastnostem a lepší cenové politice po právu zvítězila. A je to veskrze i případ právě testované ibizy s pohonem CNG. Na dálku není problém si ibizu splést s větším modelem leon a moc ji sluší i příplatkové LED světlomety s denním svícením, které ale nejsou součástí základní výbavy.

Prostorové čáry
Ibiza TGI, jak je motorizace spalující zemní plyn označována, aktuálně vstupuje do našeho dlouhodobého testu a my budeme zvědavi, za jaké hodnoty spotřeby budeme v rámci dlouhodobého testování jezdit. Nicméně nějaké zkušenosti s autem už jsme posbírali při účasti na Czech New Energies rallye v Českém Krumlově. Během celé akce jsem musel ocenit perfektní uspořádání interiéru i jeho celkovou podobu. Zatímco sedačky jsou na oko poměrně obyčejné a postrádají výraznější boční vedení, bez problémů v nich jdou strávit i dlouhé dálniční přesuny. K dispozici je volant s hodně tenkým věncem, ale to v zásadě ničemu nevadí a především zbytek útrob je v rámci současných přetechnizovaných interiérů balzámem na duši. Úroveň pozvedá příplatkový 8“ dotykový displej, u kterého ale zůstává klasický volič hlasitosti rádia a především standardní panel dvouzónové klimatizace. Přístrojový štít je také základní koncernová klasika s dvojicí klasických analogových ukazatelů, doplněných o displej palubního počítače. Ten umí navíc ukázat průměrnou spotřebu toho kterého z používaných paliv, dílčí i celkový dojezd na zbývající zásoby pohonných hmot, i kvalitu načerpaného CNG. Přístroje navíc ukazují i jednotlivé zbývající hodnoty obou pohonných hmot. O tom, které palivo motor právě spotřebovává, se dozvíte například díky zeleně svítící ikonce (jedete na CNG), anebo díky oranžově svítící kontrolce, která se rozsvítí v případě vyčerpání zásob zemního plynu po automatickém přepnutí na benzin. Nutno říct, že auto primárně jezdí na zemní plyn a až po jeho spotřebování se vše automaticky přepíná na benzinový pohon. Rozdíl, jestli jedete na to či ono palivo, ale nemá řidič v praxi šanci poznat. Projev motoru je stále stejný.

ČTĚTE TAKÉ: CNG – Zkušenost firem velí – kdo jednou zkusí, nechce jinak

A abych se dostal k tomu čarování z podtitulku, jde o odkaz na prostornost ibizy. Nejenže nás při oněch přesunech v rámci rallye bez výrazného rozporování pobrala na palubu hned pět, ale z toho výška dvou z pasažérů sahala na hodnotu dvou metrů a světe div se – uvnitř jsme se ani nijak významně nemačkali. Zejména na šířku, ale i prostorem v oblasti kolen na zadní lavici umí ibiza opravdu čarovat. Místa je tu nečekaně dost. Drobné litry pozbyl díky zástavbě dvojice tlakových lahví umístěných nad zadní nápravou zavazadlový prostor. I tak ale nabízí zcela pravidelný tvar a stále ještě dostatečný objem 262 litrů (namísto 355 l standardní verze).

Kilometr za korunu
Tím nejdůležitějším je ale v případě ibizy TGI právě pohon na stlačený zemní plyn. Toho se do dvojice lahví vejde celkem 13 kg a při normované spotřebě 3,3 kg/100 km to znamená dojezd až 390 km a dalších až 800 na benzin, pro který zde zůstává plnohodnotná čtyřicetilitrová benzinová nádrž. Realita ale bude samozřejmě trochu jiná, naše první měření ukazují, že průměrná spotřeba by mohla u plynu kolísat kolem 4 až 4,5 kg zemního plynu a 6,2 l benzinu. Pravdou je, že v měřeních jsou prozatím zahrnuty soutěžní etapy a také častější pohyb po městě. Takové hodnoty by znamenaly nikoliv slibovanou hodnotu 70 haléřů na ujetý kilometr v režimu jízdy na CNG, ale spíše jednu korunu i něco málo přes. I tak jde ale o solidní výsledek. Natankovaná nádrž vás vyjde na nějakých 250 – 300 Kč a víte, že ujedete dalších 250 až 300 km. Jaká bude realita z dlouhodobého provozu, se ukáže na konci našeho testu.
Pokud jde o jízdní projev, nadchl nás podvozek ibizy. O tom jsme ale dříve už také psali. Svižnější pohyb po zakroucených okreskách je radost a vše je v pořádku i při městských přesunech. Řízení je příjemně strmé a přesné, auto poslouchá na slovo a i díky rozumné velikosti kol s pneumatikami s dostatečným profilem je dostatečně komfortní. Kapitolu samu pro sebe tvoří pohonná jednotka. Ibiza TGI nemá být žádným závodníkem ani sportovcem, a tak je potřeba k ní přistupovat. Dynamika je omezená, přesto pokud budete motor udržovat ve vyšších otáčkách, neměli jsme s ibizou žádný problém. Ten nastává ve chvíli, kdy necháte otáčky motoru spadnout pod hranici dvou tisíc, nedejbože 1500 otáček, kde litrový tříválec disponuje výrazným turboefektem. Po sešlápnutí plynového pedálu se pak nic moc neděje a i při řazení druhého převodového stupně je třeba si ohlídat, aby otáčky pod tuto hranici nespadly. Jinak vás čeká dlouhé výrazné NIC a jen několikavteřinové čekání na roztočení motoru. Naopak už při vyšších otáčkách umí být ibiza poměrně čiperná a čeho si ceníme – přítomnost tříválce je naprosto nerušivá. Potřeba je počítat i s pouze pěti rychlostními stupni, takže při vyšších dálničních rychlostech už zase motor točí poměrně hodně a začíná být hlučnější. Nejde však o nic výrazně rušivého, či nekomfortního.
SEAT Ibiza TGI je stvořen pro poklidné přesuny, za které nebudete příliš platit. A při takových se nám prozatím velice zamlouvá. Zkrátka ideální referentský vůz pro obchodníky aj. Příště se proto podíváme na hodnoty spotřeby vzešlé z dlouhodobého užívání a na výhodnost investice do pohonu CNG. Ibiza takové specifikace začíná na cenovce 322 230 Kč bez DPH a oproti variantě 1.0 TSI 70 kW je tak o 55 000 Kč bez DPH dražší.


Technické údaje: SEAT Ibiza TGI
Cena od:     322 230 Kč (bez DPH)

MOTOR 
Charakteristika:     bivalentní  přeplňovaný tříválec
Objem : 999 cm3
Maximální výkon:     66 kW/4500-5800 ot./min.
Maximální točivý moment:     1600 Nm/1900-3500 ot./min.

DYNAMIKA A SPOTŘEBA 
Maximální rychlost:     180 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     12,1 s
Průměrná spotřeba:     4,9 m3/100 km
Emise CO2:     88 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4059/1780/1444 mm
Rozvor:     2564 mm
Objem zavazadlového prostoru:     262 l
Provozní hmotnost:     1239 kg


PSALI JSME:

SEAT chystá produktovou ofenzivu, ale nejen elektrickou, i na CNG

Ibiza bude dalším Seatem na CNG, výrobce chystá i plynovou Aronu

Španělské dvojče Kodiaqu se bude jmenovat Tarraco

FOTOGALERIE

{gallery}stories/automobil_ve_firme/2018/Cervenec/Ibiza{/gallery}