TEST: Suzuki Kizashi – Vlajková loď
Automobilka Suzuki ledabyle přeskočila nižší střední třídu a po hlavě skočila rovnou o segment výš. Pro zájemce rekrutující se především z řad středního a vyššího managementu připravila klasický sedan střední třídy, který dostal krom dalšího do vínku i povedený sportovní šmrnc.
Suzuki se s novým modelem Kizashi rozhodla jít tak trochu proti proudu. V době, kdy ostatní automobilky sázejí v první řadě na downsizigové motory, přichází s modelem, jenž nabízí pouze jediný benzinový motor s objemem téměř 2,5 litru. K tomu navíc rezignuje na jakoukoliv možnost individualizace automobilu, který je k dispozici v jediné výbavě, kterou nelze nazvat jinak než plnou palbou. Nechybí elektricky ovládaná sedadla s koženým čalouněním, xenonové světlomety, dvouzónová klimatizace, přední i zadní parkovací asistenty či 18“ litá kola. Připlatit si tak lze pouze za metalízu, multimediální centrum s navigací či prodlouženou záruku. Ta je standardně poskytována na tři roky nebo do 100 000 najetých km. Za příplatek 4600 Kč je možné ji prodloužit o rok a za 7200 Kč o dva.
Jediná motorizace
Právě jediná motorizace by se ale mohla postarat o to, že Kizashi na českých silnicích zase tak často potkávat nebudeme. Prodejům ve střední třídě vládnou firemní zákazníci s jasnou preferencí dieselových motorů, a tak nebude mít Kizashi v Čechách a potažmo ani v celé Evropě na růžích zrovna ustláno. Ale i přesto má Kizashi rozhodně co nabídnout. Pokud slevíte z turbodieselu a spokojíte se s benzinovou motorizací o objemu 2,4 litru s proměnným časováním ventilů a výkonem 131 kW, můžete volit ze dvou provedení. První z nich má manuální šestistupňovou převodovku a pohon předních kol, zatímco druhé disponuje pohonem všech kol a standardně bezestupňovou automatickou převodovku CVT. Cena prvně jmenované verze je v již zmiňované bohaté výbavě 679 900 Kč, cena automatu s pohonem 4×4 činí 759 900 Kč. A právě tuto kombinaci jsme měli k dispozici pro náš test.
Pravdou je, že Suzuki Kizashi lehce inspirovaném tvary menšího modelu SX4, to na první pohled moc sluší a zvolený design je všechno, jenom ne konzervativní. Jistou dávku viny nesou velká 18“ kola i přítomný sportovní kit, který je zahrnut v základní výbavě. I bez těchto prvků se nedá Kizashi upřít jistá dávka agresivního tvarování a sportovního pojetí.
Podobný duch na vás dýchne i uvnitř automobilu. Interiéru nechybí dobré zpracování ani kvalitní materiály, jenom mi osobně maličko vadila jistá strohost středového panelu, který se tím na druhé straně ale stává maximálně přehledným. Naopak drobnou výtku k přehlednosti bych měl u příliš hustého cejchování jednotlivých částí přístrojového štítu, kde bych volil raději střídmější pojetí.
Jistota na silnici
Co se týká prostornosti vozu, řidič si jistě stěžovat nebude. Místa má dostatek do všech směrů a dostává se mu i dobrého výhledu. Karoserie s menším vstupním otvorem do kufru samozřejmě ztrácí něco z přirozené praktičnosti, ale na zavazadlový prostor o objemu 461 l si nelze dál příliš stěžovat.
A co je ještě důležitější, tak ani na samotnou jízdu s vozem. Ta je velice příjemná s jistým nádechem sportovnosti, která ale nepřichází na úkor komfortu. Podvozek disponující minimálními náklony karoserie dobře tlumí nástrahy našich silnic a neobtěžuje nepříjemným rázováním. Potěší i přesné řízení, byť jeho zpětná vazba působí lehce nepřirozeným dojmem.
Projev pohonné jednotky je hodně ovlivněn přítomností převodovky CVT. Motoru se zprvu příliš nechce do otáček a pokud přidáte plný plyn, bude převodovka držet otáčky vysoko kolem hranice 5000 ot/min., dokud nohu znovu z plynu nesundáte. Pokud zatoužíte řadit sami, máte k dispozici šest přednastavených stupňů. Specialitou testované verze s pohonem 4×4 je možnost volit tlačítkem mezi pohonem předních nebo všech kol, která je u sedanu střední třídy opravdu výjimkou. Samotný inteligentní pohon i-AWD využívá klasické elektronicky ovládané lamelové spojky sladěné s ESP, která připojuje pohon zadních kol, a to až do poměru 50:50.
Tento systém funguje naprosto bezvýhradně a je velkou devizou Suzuki Kizashi, které bude minimálně do příchodu přijatelného turbodieselu žehrat na přítomnost jediné motorizace kombinované s jedinou možnou výbavou.
Technické údaje: Suzuki Kizashi 2.4 VVT 4WD
Cena: 759 900 Kč (s DPH)
MOTOR
Charakteristika: benzinový čtyřválec s proměnným časováním ventilů VVT
Maximální výkon: 131 kW/6500 ot./min
Maximální točivý moment: 230 Nm/4000 ot./min
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 205 km/h
Zrychlení: 8,8 s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 11,3/6,6/8,3 l/100 km
Emise CO2: 191 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4650/1820/1470 mm
Rozvor: 2700 mm
Objem zavazadlového prostoru: 461 l
Pohotovostní hmotnost: 1530 kg
Automobilka doporučuje:
Kizashi se profiluje jako sedan střední třídy s ideální kombinací komfortu a sportovnosti. Je určen především pro managery společností, kteří se chtějí svými vozy odlišit od tradičních zástupců flotilových managerských aut. Kizashi nabízí spojení silného zážehového motoru se systémem pohonu i-AWD a bezstupňovou převodovkou CVT s možností sekvenčního řazení. Právě tato kombinace je dle mého názoru největší devizou vozidla s ohledem na nabídku konkurence. Mimořádná výbava vozidla poskytuje nejen nadstandardní pohodlí při cestování, ale rovněž nabízí prožitek z jízdy. Samozřejmostí je vysoká úroveň prvků zajišťujících bezpečí. A právě vzhledem k bohaté komfortní a bezpečností výbavě a příznivé ceně vozidla vidím Kizashi jako vhodnou alternativu vozových parků společností.
Petr Abrahámek, ředitel prodeje Suzuki Motor Czech
{gallery}automobil_ve_firme/suzuki_kizashi{/gallery}