Test Range Rover Velar D300: Předražený majstrštyk
Nový Range Rover Velar vám pořádně provětrá konto, ale za své peníze dostanete mimořádné auto.
Jméno Velar se objevilo poprvé v šedesátých letech minulého století. Inženýři potřebovali skrýt konkrétní podobu 26 předprodukčních Range Roverů a tak si vybrali název Velar, pocházející z latinského slova „velare“, což znamená „skrýt“ nebo „plášť“. Co je potřeba skrýt na současném modelu Velar, je mi záhadou. Jedině snad jeho ceník… Nejsem si jist, jestli odkaz na historii značky je v této podobě je ideálním řešením.
Vzhledově se Velar mimořádně povedl. Jak jsem si ověřil, otáčejí se za ním pohledy mužů i žen všech generací. Na první pohled patří do rodiny Range Rover, a to typickou maskou chladiče a „batohem“ v podobě mohutného zavazadlového prostoru. Jinak je ale novinka vizuálně dynamičtější než její větší sourozenci. Ve srovnání s nimi je totiž proporčně docela nízká a celkovému atletickému dojmu pomáhá řada detailů, jako třeba až 22palcová kola nebo zcela nové úzké LED světlomety. Právě ty mě ovšem na celém autě iritovaly nejvíc. Ne jejich vzhled, ale počínaje nelogickým ovládáním a konče tím, že funkce automatického přepínání potkávacích a dálkových světel zjevně nefunguje jak má, když mě řada řidičů na silnici problikávala.
Co ale zaujme, a doufám, že kvůli takovým hračkám budou lidi bojovat za rozmanitost aut, je vstup do vozu. Designéři dlouhodobě řeší, co s klikami. „Ruší“ totiž jinak čisté boční linie dveří. Proto se občas setkáváme s tím, že kliky zadní dveří jsou zapuštěny do rámu, což sice vypadá dobře, ale na používání to není zrovna praktické. U Velaru všechny kliky jednoduše při odemčení vyjedou ze dveří, a po zamčení se zase zasunou zpět.
Ve znamení technologií
Další „high-tech“ překvapení čeká uvnitř. Velar má jeden z nejpozoruhodnějších interiérů mezi současnými auty, konkurovat mu může snad jedině nové Audi A8. Uprostřed palubní desky jsou dva na sebe navazující 10palcové dotykové displeje s vysokým rozlišením. Skoro všechno se tak v autě ovládá dotykově. Horní displej slouží především pro navigaci a média včetně zobrazení různých informací o vozidle, spodní hlavně pro klimatizaci, sedadla a jízdní režimy.
Zmizelo mnoho klasických ovládacích prvků, některé ale výrobce rozumně zachoval. Takže hlasitost rádia stále můžete měnit malým ovladačem, další dva větší mění svoji funkci podle toho, v jakém menu se nacházíte. Takže třeba pro klimatizaci sice musíte nejprve zvolit příslušnou obrazovku, ale teplotu už regulujete klasicky otočením ovladače.
Vzduchová jízda
Na to, jak je Range Rover Velar dlouhý (4 803 mm), není na zadních sedadlech tolik místa, kolik bych čekal, zato nezklame zavazadlový prostor se základním objemem 673 litrů. Zamrzí, že v základu chybí možnost sklápět opěradla zadních sedadel přímo z prostoru pátých dveří (připlácí se 3700 Kč), naopak standardem jsou čtyři háčky na tašky.
Nejsinější stránkou vozu je ale jízda. Při rozjezdu je sice trochu znát, že řídíte skoro dvoutunový kolos (i přes velké použití hliníku v konstrukci karoserie váží testovaná verze D300 1 959 kg). Auto se majestátně vydá na silnici s důstojným zhoupnutím, ale při delší jízdě hmotnost jakoby klesala. Je to díky sériově montovanému adaptivnímu vzduchovému podvozku Adaptive Dynamics. Velar se nad silnicí doslova vznáší a uvnitř pocítíte jen opravdu velké díry a zpomalovací prahy. I v zatáčkách se vůz nechová jako typické SUV, příliš se nenaklání a dovoluje i celkem ostré průjezdy. Podvozek umožňuje měnit světlou výšku, a to až do 251 mm.
Velar je rovněž pravověrný člen rodiny Range Rover v tom ohledu, že na pohled i zevnitř luxusní auto má nadprůměrné terénní schopnosti, jakkoli se s ním jeho majitelé nejspíš budou bát zkoušet něco opravdu obtížného. Ovšem Velar to umí. Má speciální režimy pro jízdu po sněhu, písku nebo po kamenech a zvládne i brod o hloubce 650 mm.
Sláva šestiválci
Pro pohon slouží benzinové i naftové čtyř- a šestiválce s výkony od 132 do 280 kW. Všechny jsou spojeny s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Autu sluší víc šestiválce, nejen kvůli výkonu, ale i kultivovanosti a zvukovému projevu. Testovaný nejsilnější diesel, šestiválec označený jako D300 (označení se odvíjí od výkonu 300 koní) zvládne z 0 na 100 km/h roztáhnout auto za 6,5 sekundy při slibované průměrné spotřebě 6,4 l/100 km. To se sice asi málokomu podaří, ale motor je tichý a výkonný, díky dvěma turbodmychadlům připravený svou sílu ukazovat v širokém spektru otáček. I řazení je naprosto hladké bez záškubů. Povolenou rychlost máte na tachometru, ani se nenadějete. Užijte si šestiválce, dokud to ještě jde – čtyřválcové motory nejsou pro podobná auta tím nejlepším řešením.
Velar odsaje z vašeho soukromého nebo firemního konta minimálně 1 559 569 Kč včetně DPH, v nejvyšším stupni výbavy a s nějakými příplatky skoro dvakrát tolik. Všechny konkurenty Audi Q5 počínaje, přes Jaguar F-Pace až po Mercedes GLC pořídíte o pár set tisíc levněji. Velar je opravdu hodně předražené luxusní SUV, není ale třeba se bát, že by si za ni nenašel odpovídající množství zájemců. Je to povedené auto, s kterým si mnoho zákazníků dokáže splnit svůj sen.
Martin Šidlák
Technické údaje: Range Rover Velar D300
Cena: 1 517 200 (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: naftový šestiválec
Maximální výkon: 221 kW/ 4000 ot./min.
Maximální točivý moment: 700 Nm/ 1500-1750 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 241 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,5 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombi): 7,4/5,8/6,4 l/100 km
Emise CO2: 167 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4803/2032/1665 mm
Rozvor: 2874 mm
Objem zavazadlového prostoru: 673 l
Pohotovostní hmotnost: 1959 kg
Srovnání Velaru s ostatními prémiovými SUV“ na Autohled.cz