TEST – Škoda Kodiaq – Trefa do černého

Prostorné SUV na horní hranici kompaktní třídy bude pro Škodovku zlatým dolem. Sotva vstoupilo na trh, automobilce se hrne jedna objednávka za druhou. A my se vlastně ani nedivíme…

S modelem Kodiaq se automobilka trefuje zákazníkům do vkusu. Poptávka po vozech SUV je stále na stoupající linii a škodovce takový vůz velikosti kodiaqu bezesporu chyběl. Jakkoliv jsou vozy tohoto segmentu určeny především retailovým zákazníkům, statistika mezi objednávkami kodiaqu ukazuje, že nemalá poptávka přichází i od firem. Ty dokonce sahají na 50 % objednaných kodiaqů a utvrzují nás v odhadovaném trendu v chování firem pro tento rok.
Nejnovější model mladoboleslavské automobilky přebíjí konkurenci vnějšími rozměry i nabídkou vnitřního prostoru. Větší SUV už do kompaktní třídy nevměstnáte a po pečlivém testu musím uznat, že jde z tohoto pohledu o naprosto fantasticky vymyšlený vůz. Je opravdu ještě dostatečně kompaktní, abyste se s ním ve městě netrápili, není zbytečně veliký, ale uvnitř nabízí hodně místa. Cokoliv navíc už by bylo zbytečné. Kodiaq je dokonce kratší než superb a má i menší rozvor náprav, uvnitř však umí čarovat a vyhoví prakticky veškerým požadavkům.

Opravdu pro sedm?
Kodiaq je prvním sedmimístným modelem škodovky. Tedy může být. Za sedadla třetí řady zákazník připlácí 18 000 Kč (21 500 Kč u výbavové linie Active), za což dostává do podlahy standardně zapuštěnou dvojici menších sedadel. Manipulace s nimi je bezproblémová, k jejich vyjmutí či složení stačí pár snadných úkonů. Pro převoz dospělých osob na delší distance to není, ale děti zde mohou cestovat bez sebemenších omezení. Místo před koleny lze navíc regulovat posunem druhé lavice. I při sedmimístné konfiguraci navíc zůstává v zavazadlovém prostoru k dispozici slušných 270 litrů. V pětimístném uspořádání je k dispozici 560 až 720 litrů dle polohy posunovatelné lavice druhé řady. Pokud navíc sklopíte její 2/3 a vzadu vyklopíte jedno sedadlo sedmé řady, můžete převézt čtveřici pasažérů a do útrob kodiaqu tak naložit vskutku hodně i dlouhých předmětů.
Jinak místa je ve voze samozřejmě dostatek i na předních sedadlech. Pochválit je třeba i dobrý výhled, a to do všech stran. Interiér vytváří hodnotný dojem, netradičně ve voze Škoda působí vysoká palubní deska s vertikálním členěním a osobně chválím i vkusný dekor na středové desce či výplních dveří. Nechybí přehlednost a logické uspořádání všech ovladačů. Kdo někdy řídil škodovku či koncernové auto, bude se zde zkrátka velmi rychle cítit jako doma. A to nehledě na nový systém infotainmentu s výhradně dotykovým ovládáním. Reakce všech softwarových tlačítek po stranách i rozměrného displeje jsou okamžité, stejně tak rozležení samotného menu. Člověk si jen musí zvyknout, že stačí pouhý stisk bez zpětné vazby. Nevýhodou samozřejmě je rychlé upatlání některých pozic, ale to je věc, se kterou se dá žít. Zajímavé je i zvětšení dalších hardwarových tlačítek, kterými se v přímé volbě ovládá například klimatizace, parkovací asistent či deaktivace stop-start systému.

Na silnici za jedna
Prostorností a vydařeným interiérem to u kodiaqu ale nekončí. Dobrou zprávou je, že na to všechno navazují i odpovídající jízdní vlastnosti. Testovaný vůz disponoval příplatkovým systémem DCC (+25 000 Kč) s volbou jízdního profilu a přijel na 18“ kolech, které jsou u výbavy Style zahrnuty do standardního vybavení. Průběh testu pak ukázal, že Kodiaq je patrně nejpohodlnější škodovkou současnosti se skvělými jízdními vlastnostmi. I na nekvalitní vozovce se auto pohybuje s velkou jistotou a lehkostí, kdy dokáže odfiltrovat velké množství nerovností tak, aby si toho posádka ani nevšimla. Na menších terénních vlnách se ani v komfortním režimu nehoupe tak, jako nižší superb a pokud dojde na svižnější tempo, překvapí svou agilitou. Velice dobře funguje i adaptivní podvozek, který vůz v případě zájmu ještě zkomfortní. Pokud naopak zvolíte sportovní režim, podvozek citelně ztuhne a pocitově se přisaje k podložce. Náklony vozu pak nejsou tak výrazné, jak by se dalo u podobného SUV očekávat. Sérii ostřejších zatáček kodiaq zvládne projet velmi hbitě, jakkoliv jeho hmotnost okolo 1,8 t je v takové chvíli znát.
O pohon se v našem případě staral benzinový dvoulitr 2.0 TSI. Ten potěší svoji pružností a maximálně tichým chodem. Stejně tak chování automatické sedmistupňové převodovky DSG snese ta nejpřísnější měřítka. Osobně bych ale očekával ještě výraznější dynamické vlastnosti, nicméně asi největším neduhem tohoto motoru je vyšší apetit. Průměr budete v běžném provozu jen těžko srážet pod devět litrů, pokud navíc auto více zatížíte a zvolíte rychlejší přesun, budete se pohybovat i nad deseti litry. Z tohoto pohledu bych pod kapotu Kodiaqu viděl některou ze vznětových pohonných jednotek. Patrně nejprodávanější motorizací bude verze se 110 kW, výkonově nejblíže je testované motorizaci agregát 2.0 TDI 140 kW a již brzy by se měl v nabídce objevit i motor 2.0 BiTDI s výkonem 176 kW. Cenový rozdíl mezi testovaným motorem a silnějším z doposud nabízených dieselů je ale výrazných 54 000 Kč bez DPH.

Technické údaje: Škoda Kodiaq 2.0 TSI 4×4 AP 7S
Cena od:     634 628 Kč (bez DPH)

MOTOR
Charakteristika:     benzinový přeplňovaný čtyřválec
Maximální výkon:     132 kW/3900-6000 ot./min.
Maximální točivý moment:     320 Nm/1400-3940 ot./min

DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost:     205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:     8,0 s
Spotřeba
(město/mimo/kombi):     9,1/6,4/7,4 l/100 km
Emise CO2:     173 g/km

ROZMĚRY
Délka/šířka/výška:     4697/1882/1676 mm
Rozvor:     2791 mm
Objem zavazadlového prostoru:     720/2065 l
Pohotovostní hmotnost:     1738 kg

{gallery}stories/automobil_ve_firme/2017_Cervenec/Kodiaq{/gallery}

Související články:

TEST – Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 4×4 AllGrip

TEST – Kia Sportage: Pretty woman

SROVNÁVACÍ TEST – Ateca vítězí na Kadjarem a Tucsonem