Chcete bojovat proti globálnímu oteplování? Kupte si dieselové auto

Proti proudu médií, zákonodárců a velké části výrobců aut se rozhodl plout šéf britského zastoupení automobilky Jaguar Land Rover, který tvrdí, že dieselové motory nejsou špatné, naopak jsou součástí řešení boje s globálním oteplováním.

 

Kupci automobilů jsou zmateni a podváděni informacemi, které se jim snaží namluvit, že všechny dieselové motory jsou špatné, řekl britskému Autocaru šéf Jaguar Land Rover UK Jeremy Hicks. V reakci na rostoucí mediální kampaň proti vznětovým agregátům si nechal zpracovat studii, z které vyplynulo, že lidé nejsou správně informováni o výhodách nejnovější generace dieselů ani o širších souvislostech týkajících se znečištění vzduchu a globálního oteplování.
„Polovina řidičů se třeba domnívá, že auta jsou zodpovědná za většinu znečištění vzduchu ve městech,“ řekl Hicks. „To není pravda. Více než polovinu produkují domácnosti a komerční činnost. Víc než polovina řidičů neví, co přesně obsahuje norma Euro 6.“
Hicks dále uvedl, že kupující, kteří se rozhodují mezi benzinovým a dieselovým motorem, by si měli uvědomit dopad svých rozhodnutí. „V technologii dieselových motorů došlo v posledních letech doslova k seizmickému posunu, který téměř eliminoval částice NOx. Nikdo se nepokouší zakázat dieselové motory Euro 6 v Londýně nebo Stuttgartu, aby skutečně snížil znečištění vzduchu, ale dělá tak pod dojmem toho, že všechny diesely jsou stejné a špatné. Pravda je ale taková: pokud vám záleží na kvalitě ovzduší ve vašem městě, není nic špatného na koupi moderního naftového auta.“
Hicks rovněž zdůraznil, že emise pevných částic z dieselových motorů se v posledních deseti letech snížily o 95 % v důsledku zavedení filtrů. Odmítá také, že za všechno špatné můžou automobily, podle něj je třeba boj za lepší životní prostředí posuzovat v širších souvislostech. Napříkald jedna kráva podle něj produkuje za rok stejný objem CO2 jako benzinový vůz po ujetí 8000 kilometrů. V roce 2013 připadalo z celkové produkce polétavého prachu PM 2,5 v Británii 17 procent na kotle na dřevo, na automobilovou dopravu 18 %. Koupit si naftové vozidlo je tak podle Hickse větším návratem k přírodě než si koupit krbová kamna.