Od dieselů ustupují už i české firmy
V řadě zemí Evropské unie se začínají lidé i firmy odvracet od dieselů. V České republice loni ještě popularita dieselů neklesla, ale celá třetina firem uvažuje do budoucna o nákupu vozů s alternativním pohonem. Ukázal to exkluzivní průzkum Flotily.
Specializovaná firma Dataforce zveřejnila čísla z Belgie, Francie, Německa, Itálie, Nizozemska a Španělska, z kterých je vidět, že po několika letech začaly klesat prodeje dieselových aut a zájem lidí i firem se přesouvá k jiným pohonům. Například V Belgii kleslo procento prodaných dieselových aut meziročně z 41,8 na 32,2 % u privátních a z 81,5 na 74,01 % u firemních zákazníků. Ve Francii je to podobné – u privátních z 44,4 na 37,8 % a u firemních z 80,66 na 78,66 %.
Kam se zájem přesouvá? Možná překvapivě to není pouze k hybridním a elektrickým autům, ale především zpátky k benzinovým. Třeba v Belgii stoupl podíl benzinových aut z 56,7 na 65,7 % na soukromém trhu, což je nejvyšší podíl od roku 2007, a z 15,2 na 20,6 % na firemním trhu aut. Mezi firemními zákazníky mírně stoupl i zájem o hybridní vozy, a to z 2,58 na 4,73 %.
Nejhůř za deset let
Podobně jsou na tom i ostatní z šestice zkoumaných zemí, i když tam nejsou změny tak dramatické. Například v Německu klesl podíl dieselů o 3 %, a to jak na soukromém (32,7 % na 29,4 %), tak na fleetovém trhu (z 74,5 % na 71,6 %). Nejméně klesl podíl dieselů v Itálii (z 80,14 na 79,26 %). Každopádně diesely na tom byly ve všech zemích nejhůř za posledních deset let.
V České republice zatím není tento trend patrný. Existují statistiky pouze za celý trh, podle nichž podíl nově registrovaných dieselů činil v roce 2016 42,58 %, zatímco v roce 2015 to bylo 43,01 %. Průzkum, provedený Flotilou mezi 500 firmami ale ukázal, že celá třetina z nich uvažuje během následujících dvou let o nákupu vozů s alternativním pohonem. Konkrétně to bylo 35 procent. Převažuje pohon na CNG (21 % dotázaných), následují elektromobily (9 %) a vozy s hybridním pohonem (5 %).
Pokud alternativa, tak CNG
CNG je nejčastější firemní volbou alternativního pohonu kvůli provozním nákladům a také absolutního zamezení krádeží pohonných hmot zaměstnanci. „Letos plánujeme nákup zhruba deset nových vozů, vzhledem k dosud dobrým zkušenostem se opět zaměříme na CNG,“ uvedl například Petr Novák, vedoucí technické správy firmy ASKO. Nemusí jít jen o referentské, ale i manažerské vozy, jak potvrzuje Tomáš Šilhánek ze společnosti Helicar: „Pro naše manažery kupujeme poslední tři roky osobní automobily výhradně na pohon CNG, ve kterém vidíme velký potenciál do budoucna.“
Jiné alternativní pohony ale zatím nejsou pro firmy příliš lákavé kvůli vyšším pořizovacím nákladům v porovnání s vozy s konvenčním motorem. „V následujících dvou letech budeme nadále pořizovat vozidla se standardními benzínovými a dieselovými motory, nicméně se uvažuje o vozidlech s elektrickým pohonem v řádech jednotek kusů,“ říká Petr Peikl, vedoucí oddělení vnitřní správy Veolia Energie ČR. „O pořízení vozidel s alternativním pohonem se v naší společnosti diskutuje již delší dobu. Bohužel pořizovací cena je stále nesrovnatelně vyšší než u vozidel s klasickými pohony.“
Čtěte také: ČR má 140 plnicích stanic na CNG
Nedostatečná podpora
Dalším uváděným argumentem v průzkumu Flotily byla nepřítomnost jakékoliv podpory ze strany státu. Jakmile by se nákup či provoz takového vozu vyplatil ekonomicky, nemá drtivá většina firem problém s tím takové vozy do firemní flotily nakoupit. „Naší snahou bylo již v předešlých letech hledat vozy na alternativní pohon,“ popisuje Zdeněk Tůma, jednatel firmy COBAB. „Co je klíčové pro výběr pohonu vozů, je výše investice, náklady po dobu užívání a dostupnost míst pro dotankování nebo nabití. Musím konstatovat, že nám úplně nejvýhodněji vychází stále vozy na běžná paliva nafta nebo benzin. Podle mě je malý zájem státu podpořit rozvoj jiného směru a pomoci podnikatelům a běžným lidem, aby se investice do alternativního pohonu přiblížila běžným pohonům.“
Čtěte také: Nákup elektromobilu ušetří obcím 250 000 Kč za pět let