TEST: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi VGT – Dospívání po korejsku
Tytam jsou doby, kdy korejské vozy hrály druhou ligu a do dospělosti jim hodně chybělo. Druhá generace Santa Fe je ideální kombinací pohodlného cestovního vozu s pracovním nástrojem, který se může směle vydat mimo zpevněné cesty. A zrání je na něm znát.
Vylepšit v myslích lidí onu druholigovou reputaci zabere ještě nějaký ten pátek, když se ale s tímto SUV setkáte tváří v tvář, dominovat bude jediný pocit: příjemný úžas. Druhá generace korejského vozu notně povyrostla, má serióznější tvář a její křivky snesou přízvisko líbivé.
Ta pravá revoluce se ale odehrála uvnitř. Nenajdeme zde sice měkčené plasty, ale i ty tvrdé vypadají hodnotně. A hlavně: kvalita zpracování je na prvotřídní úrovni. Nikde nic nepovrzává, neklepe, nerachotí. Na bohatě dimenzovaných sedačkách si najdou tu svou pozici i dlouháni (a nechají ještě víc než dostatek prostoru pro jiné dlouhány na zadních sedadlech), na první dobrou je všem jasné, co který ovladač má na starosti, a celou tu parádu podtrhuje navýsost příjemný pocit z vysokého posedu a rozhledu kolem.
Sympatická je snaha konstruktérů nabídnout širokou výbavu. My jsme měli k dispozici nejvyšší specifikaci Premium, ale pohled do ceníku odhalí, že ani ve dvou nižších stupních nechybí nic zásadního. Standardem jsou čelní, boční i hlavové airbagy, ESP, protiprokluzový systém, ABS s EBD, mlhovky či dálkové zamykání. Jako bonus nabízí audiosystém možnost připojení iPodu nebo externího USB zdroje a testovaný vůz disponoval třeba i monitorováním tlaku v pneumatikách.
Na dvě i čtyři kola
Jak už řečeno, Santa Fe lze mít ve třech stupních výbavy, s jedním ze dvou motorů a s pohonem jedné nebo obou náprav. Předokolka je k mání pouze v nejnižší specifikaci a pouze se šestistupňovým manuálem, námi zkoušenou automatickou převodovku nabízí dva vyšší stupně výbavy.
Pod kapotu se montuje buď benzínový motor o objemu 2,4 litru, který poskytuje nejvyšší výkon 128 kW (174 koní) a maximum točivého momentu 230 N.m. Druhou možností je dieselový agregát o objemu 2,2 litru; ten nabízí 145 kW (197 koní) výkonu a mocných 430 N.m točivého momentu.
Testovaný vůz poháněl diesel spřažený se šestistupňovým automatem. Podle nás ideální volba – ústrojí řadí citlivě, plynule a rychle, dlouhá šestka se hodí na dálnicích a zůstává možnost manuální volby převodových stupňů; to hlavně pro potřeby delších sjezdů a brzdění motorem.
Ve znamení ticha
Příjemně překvapeni jsme byli naprostým tichem v interiéru, motor si tichounce ševelil a i v rychlostech dalece překračujících české dálniční tempo bylo možné si povídat nebo poslouchat hudbu. Na to, že se jedná o dvoutunové auto, není nijak závratná ani spotřeba. Během testu jsme se vcelku dostávali na údaje uváděné výrobcem: ve městě jsme jezdili za 10,5 litru, při klidném cestování na okreskách klesla spotřeba dokonce na rovných 7 litrů, kombinovaně jsme pak jezdili za necelých 9 litrů na sto kilometrů.
S tím, že Santa Fe není žádný střízlík, souvisí i jedno pozorované negativum: slabší byly brzdy, které se do kotoučů zakusovaly přeci jen s menším apetytem, než by se nám líbilo. Bylo třeba vyvinout citelný tlak na pedál, pak brzdy vůz zkrotily. Naše doporučení konstruktérům ale zní: přiostřit.
Co se týká pohonu, u verze 4×4 najdeme aktivní přenos točivého momentu, který si rozdělení sil na jednotlivé nápravy hlídá sám. Pokud se dostaneme na nezpevněné podloží, lze v nízkých rychlostech ručně rozdělení sil uzamknout v poměru 50:50. V kombinaci se světlou výškou 203 milimetrů si tak toto SUV hravě poradí s náročnějšími podmínkami, než by člověk očekával.
Chování na silnici je přesně v duchu této kategorie. Jízdní vlastnosti samozřejmě nedosahují kvalit převážně německé (a třeba i několikrát dražší) konkurence, ale cestování je pohodlné, plavné, reakce předvídatelné a čitelné. Poněkud odtažité je velice lehké řízení, které tak úplně nezprostředkovává dění pod koly, ovšem přijmeme-li pravidla hry této třídy, je i zde patrný velký krok kupředu.
Zkrátka: po týdnu stráveném za tímto korejským volantem se nám pranic nechtělo přesednou do běžných cestovních aut.
Hluboko pod milion
Poslední pozitivní zpráva nakonec: za toto vcelku suverénní a překvapivé představení si korejský výrobce účtuje – jak je zvykem – velmi zajímavé ceny. Pokud by někdo cítil potřebu sáhnout po dvojkolce, za solidně vybavený vůz s benzínovým motorem dá 599 900 korun, diesel přijde na 669 900 Kč. Jenomže. U tohoto nejnižšího stupně výbavy nenabízejí prodejci devadesátitisícový bonus. Ten najdeme u dvou vyšších alternativ, a tak například nejlevnější automatickou verzi lze pořídit za 649 900 (!). Námi testovaná nejvyšší verze výbavy začíná na 679 900 korunách za zážehový motor a manuální převodovku a končí na nejvyšší ceně 789 900 Kč za diesel a automat. A to je za tak nabitý vůz cena víc než přijatelná. Za příplatek si toho už moc víc pořídit nejde, snad je sedmimístnou verzi, střešní okno nebo startování tlačítkem.
Automobilka doporučuje:
Modernizovaný Hyundai Santa Fe se vyznačuje zejména výkonnými a úspornými motory 2.2 CRDi o výkonu 145 kW/197 k a 2.4i o výkonu 128 kW/174 k. Obě dvě pohonné jednotky splňují emisní normu Euro 5. Při jízdě na delších trasách ocení řidiči pohodlí jako ve velkém sedanu, a zároveň si mohou v terénu vychutnat vlastnosti off-roadu. Vůz jistě osloví firemního zákazníka vysokou mírou bezpečnosti a velmi příznivou hodnotou TCO. Pořizovací cena vozu začíná na 599 900 Kč, servisní interval činí 30 000 km nebo jeden rok a zůstatkové hodnoty ojetých vozů Santa Fe se pohybují nad průměrem třídy. Tento vůz bude bezpochyby ozdobou každého vozového parku.
Radomír Němeček, fleet manager Hyundai Motor Czech
Technické údaje Hyundai Santa Fe
Délka: 4660 mm
Šířka: 1890 mm
Výška: 1725 mm
Rozvor: 2700 mm
Světlá výška: 203 mm
Zavazadlový prostor: 774-1582 l
Motor 2.2 CRDi VGT
Maximální výkon: 145 kW/3800 ot.
Maximální točivý moment: 430 N.m/1800-2500 ot.
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Průměrná spotřeba: 7,2 l/100 km
{gallery}automobil_ve_firme/Hyundai_Santa_Fe{/gallery}