Nástrahy zimní silnice aneb poškození vozu výtlukem

uamk_odtah

uamk_odtahZima ještě není ani zdaleka za námi, ale už se výrazně podepsala na stavu našich silnic. Ty leckde vypadají jako pověstné tankodromy a nebezpečné výmoly číhají takřka za každým rohem. Jak postupovat, když si poškodíte auto na rozbité silnici?

Zimní období je pravidelně čas, ve kterém každoročně stoupá počet škod, za nimiž stojí ony neblahé výtluky na silnicích. Správci komunikace se rozhodli tuto problematiku řešit tím nejjednodušším způsobem, kdy na rozbité části silnic umisťují značky „Nerovnost vozovky“ leckdy doplněné o značku „Snížená rychlost“. Pokud poškodíte svůj vůz v takto označeném úseku, na náhradu škody můžete více či méně rovnou zapomenout, protože vaše případná žádost bude s největší pravděpodobností zamítnuta v důsledku nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky. Pokud se však v místě nehody podobné značení nevyskytuje, lze vzniklou škodu uplatnit z havarijního pojištění majitele poškozeného vozu nebo přímo z pojištění odpovědnosti správce komunikace. Tudy vede cesta logicky i ve chvíli, kdy nemá majitel vozu sjednané platné havarijní pojištění. To totiž není v podobných případech leckdy ani žádnou výhrou. Naprostá většina pojišťoven totiž ze svého plnění vyjímá poškození samotné pneumatiky, takže se jeho výhoda ukáže až ve chvíli, kdy je na autě vedle pneumatiky poškozen po projetí výmolem například i disk, tlumiče či celé zavěšení kola. Vedle toho je potřeba myslet i na zvolenou spoluúčast, která bývá často stanovena na 5 až 10 tisíc korun, které poničená pneumatika a leckdy ani kolo samotné nedosahuje.

Pokud se přesto rozhodnete domoci vzniklé škody, ať u vaší pojišťovny, nebo na správci komunikace, vždy je potřebné řádně zdokumentovat místo nehody či zajistit svědecké výpovědi. Dostačující je i pořízení fotografií včetně výmolu, širšího okolí a samotného automobilu a pomoci může i natočení videa, které již v dnešní době zvládne většina chytrých telefonů. Ideální řešení je pochopitelně přivolání Policie, která se o dokumentaci postará a jejíž zásah je navíc v případě služebních automobilů často povinností požadovanou zaměstnavatelem. Samotné pojišťovny s ohledem na aktuální situaci na silnicích evidují stále více hlášení motoristů s podobným požadavkem a odhadují, že se situace může ještě zhoršit.

To nám potvrdil i tiskový mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek: „V poslední době jsme opravdu zaznamenali nárůst těchto hlášení. Z havarijního pojištění tvoří běžně tyto škody 5 až 7 % z celkového počtu hlášených škod, letos však budou tato čísla jistě vyšší.“ Poškozených motoristů však bude ve skutečnosti mnohem více, protože ve statistikách nejsou zvlášť vedeny případy poškozených vozů kvůli výmolům, kdy bylo odškodnění motoristovi vyplaceno z odpovědnostního pojištění, jenž mají uzavřena samotná města, kraje či obce coby správci silnic.