Jak omladit vozový park? Vláda chystá šrotovné
Průměrné stáří tuzemského vozového parku se neustále zvyšuje a aktuálně dosahuje téměř 15 let. Vláda proto chystá motivační bonus za likvidaci přestárlých automobilů.
Takový bonus by mohl činit i 5 000 Kč a měl by se týkat i firemních vozidel, ačkoliv ty zastárlý vozový park povětšinou netrápí. Firemní automobily jsou obvykle výrazně mladší, než vozidla soukromá. To platí zejména pro společnosti, které využívají operativní leasing. Takové firmy disponují ve srovnání s ostatními mladší flotilou s průměrným stářím do 4 let. Řada firem přesto drží své automobily také velmi dlouho. A některé dokonce do doby, než vozidlo zcela doslouží.
Vláda se nyní chystá projednávat návrh opatření k podpoře obnovy přestárlého vozového parku osobních automobilů z dílny Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Ten mimo jiné počítá s tím, že by za likvidaci přestárlých autovraků dostávali lidé motivační příspěvek. Stát by tak podpořil odběr a likvidaci desítky let starých vozů bez katalyzátoru, kterých je v Česku podle Svazu dovozců automobilů asi milion.
Toto „šrotovné“ by majitelé obdrželi za vyřazení starého vozu bez povinnosti vyměnit ho za nový. „Konečná výše příspěvku na likvidaci přestárlých automobilů je předmětem dalšího jednání, ale předpokládáme, že by se mohlo jednat o příspěvek ve výši asi 3 – 5 tisíc korun,“ potvrzuje tiskový mluvčí MPO František Kotrba. „Je možné, že do potenciálních žadatelů budou zahrnuti i podnikatelé. Osobní vozidla starší 20 let však firmy využívají jen zřídka,“ dodává Kotrba. „Finální podoba materiálu MPO je sice stále ve fázi návrhů a diskusí. Komplexní materiál by na firemní vozy však měl být z části zaměřen též, což dokládají i studie zpracované k této problematice,“ potvrzuje Josef Pokorný, tajemník SDA.
Zatímco průměrné stáří soukromých osobních vozidel se blíží k 15 letům, přibližné stáří firemních osobních automobilů je podle Josefa Pokorného cca 5 let, přičemž u užitkových vozidel se může lišit. Že jsou firemní vozy výrazně mladší než vozidla soukromá, potvrzuje i Jiří Solucev, obchodní ředitel společnosti Arval CZ. „U operativního leasingu je trendem mírné prodlužování doby nájmu vozidel z 38 měsíců před několika lety až na současných cca 45 měsíců, které přináší rozložení nákladů do delšího časového úseku a tím snížení měsíčního nájmu vozidla,“ uvádí Jiří Solucev.
Pro firmy využívající operativní leasing je hlavním nákladem měsíční splátka, která víceméně zůstává podobná i při obměnách vozidel. To umožňuje udržovat vozový park mladý. Jinak je tomu u firem, které si vozidla pořizují do svého vlastnictví. „Pro společnosti, které pořizují vozy s využitím vlastních finančních prostředků, se většinou jedná o vysoký jednorázový náklad, který se následně snaží odkládat i s rizikem vyšších nákladů na servis a klesající hodnotou vozidla,“ upozorňuje Jiří Solucev. „Z toho vyplývá, že řidiči společností, které využívají operativní leasing, řídí většinou mladší vozidla, zatímco firemní vozidla v majetku společnosti bývají kvůli nákladům na obměnu vozového parku starší,“ dodává Solucev.