TEST: KIA Sportage – SUV pro golfový klub
Mnoho manažerů nemá určené konkrétní služební vozidlo, ale pouze finanční limit na něj. Už těsně za hranicí 400 000 korun se tak ve firemní flotile může objevit tak zajímavé auto, jako je nová Kia Sportage.
Druhá generace modelu Kia Sportage byla uvedena na trh v roce 2004 a podařilo se jí oslovit zákazníky, kteří předtím o koupi vozu Kia vůbec neuvažovali. I s těmi, kteří byli o volbě této značky přesvědčeni, jich bylo dohromady více než 860 tisíc – včetně 240 tisíc na evropském trhu.
Realita lepší obrazů
Minulá Sportage byla dobrým služebníkem s pohonem všech kol, ale slovy „atraktivní doplněk“ by ji asi charakterizoval málokdo. Aktuální třetí generace staví všechno na hlavu a dělá ze Sportage moderní kompaktní SUV, která bude doma spíš na parkovišti před golfovým hřištěm než na konci nezpevněné cesty před hájovnou. I když ne že by tam, a ještě mnohem dál, neuměla dojet.
Novinka má velmi blízkého příbuzného v Hyundai ix35, se kterým ji pojí nejen společná výroba v Žilině, ale i celá řada shodných dílů a techniky. Ale auta to jsou výrazně odlišná. Zatímco Hyundai ix35 je líbivý uhlazený elegán, jehož budou milovat ženy, Kia Sportage je individualistka a osobnost. Má agresivní design, i když v reálu je vzhled daleko umírněnější než na billboardech. Ty vozu podle mě trochu škodí, protože ho ukazují z mírného podhledu a výrazná čelní maska ve tvaru tygřího nosu vypadá příliš vysoká a robustní. Ve skutečnosti ale umí zaujmout – nejen výraznou přední částí, ale i značným sklonem čelního skla a úzkými bočními okny. Sportage je možné objednat v deseti barvách, pro individuální objednávku odvážného manažera lze doporučit jednoznačně oranžovou metalickou barvu Techno.
Oproti konkurenci nabízí Sportage jednu z největších šířek interiéru, kterému dominuje přístrojová deska, na stranách široká a uprostřed dramaticky se zužující. Řada prvků je společná s modelem ix35, a to jak v pozitivním (přehledně srovnané důležité prvky), tak negativním směru (ovládání palubního počítače dvěma tlačítky za volantem). Zavazadlový prostor má v základní konfiguraci objem 564 litrů (po střechu), sklopením zadních sedadel jej lze zvětšit až na 1353 litrů. Pro zvýšení komfortu lze sklápění sedadel ovládat velmi snadno jednou rukou.
Chytrá zadní náprava
Aktuálně je Sportage v nabídce se čtyřmi motory. Vznětový čtyřválec o objemu 2,0 litru, který bude mezi fleetovými zákazníky (a nejen jimi) patrně nejoblíbenější motorizací, se vyznačuje nejvyšším výkonem 100 kW a točivým momentem 319 N.m dosahovaným při pouhých 1800 otáčkách za minutu. Spotřeba v případě varianty 4×4 je papírově pouhých 5,7 l/100 km, a při úsporné jízdě není problém tuto hodnotu udržet. Alternativou je vznětový čtyřválec s objemem 1,7 litru a výkonem 85 kW. U zážehových motorů je pak možné volit mezi 1,6 GDi 99 kW nebo 2,0 CVVT 120 kW.
I se 17palcovými koly je Sportage překvapivě komfortní. Může za to především zadní náprava, která je vybavena tlumiči ASD s proměnnou účinností podle propružení. Ty kombinují pevné naladění na nerovném povrchu a při jízdě vyššími rychlostmi a měkčí pro jízdu ve městě při nižších rychlostech.
Nová Kia Sportage je s výjimkou základní výbavy Active nabízena s pokročilými bezpečnostními prvky, mezi něž patří například stabilizační systém ESC s novým čidlem převrácení (to v případě nutnosti aktivuje boční airbagy, záclonové airbagy a předpínače bezpečnostních pásů), funkcemi Hillstart Assist Control (zabraňuje nežádoucímu „couvnutí“ vozu při rozjezdu do kopce) a Downhill Brake Control (udržuje stálou rychlost při sjíždění strmých svahů), stejně tak jako systém ESS (Emergency Stop Signal), který v případě panického brzdění „rozbliká“ brzdová světla a následně blikače.
Posledními dvěma pádnými argumenty pro Sportage, jak pro firemní, tak pro privátní zákazníky, je neobvyklá sedmiletá záruka a ceny začínající na částce 419 980 Kč ve verzi 1.6 GDi 4×2 99 kW.
Automobilka doporučuje
Nová Kia Sportage dokáže snadno splnit nároky fleetových zákazníků. Dostala do vínku nejen atraktivní design, ale má rovněž všechny základní vlastnosti firemního vozu. Klient má možnost širokého výběru z mnoha kombinací úsporných motorů, prvků komfortní i bezpečnostní výbavy, barev karoserií i charakteru interiéru. A to nemluvím o opravdovém zážitku z jízdy – je tak jednoduché zvolit si pohon 4×4 nebo 4×2. Vše obklopuje unikátní 7letá záruka, která nemá v Evropě konkurenci a platí na celý vůz – od nárazníku k nárazníku! Za sebe vidím vůz, který je bezpečný, 7 let v péči tovární záruky, vypadá skvěle a šetrně se chová ke svému majiteli i životnímu prostředí.
Jan Veselý, Fleet/Used Vehicles Manager Kia Motors Czech
Technické údaje Kia Sportage 4×4 2.0 CRDi
Délka: 4440 mm
Šířka: 1855 mm
Výška: 1635 mm
Rozvor: 2640 mm
Světlá výška: 172 mm
Zavazadlový prostor: 564-1353 l
Motor 2.0 CRDi
Maximální výkon: 100 kW/4000 ot.
Maximální točivý moment: 319 N.m/1800-2500 ot.
Maximální rychlost: 181 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 s
Průměrná spotřeba: 5,7 l/100 km
{gallery}automobil_ve_firme/KIA_sportage{/gallery}