Dopravci se přesunují k levným čerpacím stanicím
Většina přepravců se odvrací od takzvaných „prémiových“ čerpacích stanic. Tankují u neznačkových, kde mohou načerpat levněji a podle výsledků kontrol České obchodní inspekce i bez obav o kvalitu paliva. Stejný trend je také v Evropě. Data společnosti DKV napovídají, že tento jev může změnit rozdělení trhu.
Dopravci se snaží šetřit a tankují co nejlevněji mohou. Přitom nafta i benzín se nyní prodávají za relativně příznivé ceny. Pokračuje tak vývoj, kdy se na přelomu roku 2014 a 2015 v České republice snížily ceny paliv jako nikdy předtím. Vloni se pak marginálně zvýšily, ještě v červnu stál podle údajů společnosti CCS průměrný litr vypočítaný z cen benzínu a nafty v České republice 32,46 Kč, ale pak začaly opět klesat. Do února 2016 poklesla průměrná cena litru paliva na novodobě nejnižších 25,73 koruny a nyní se pomalu zvyšuje, poslední číslo za duben má hodnotu 26,48 Kč.
Trh snížení cen paliv příliš nereflektoval. Za loňský rok vzrostl objem prodejů základních druhů motorové nafty meziročně o sedm procent, a to ze 4 381 miliard litrů na 5 169 mld. l. Vyměřená spotřební daň narostla ve stejném období z 52,9 mld. Kč na 56,6 mld. Kč, tedy o 3,7 mld. Kč. U benzínů došlo k poklesu vyměřené spotřební daně o 1,5 mld.
Značkoví prodejci přišli o desetinu odběru
Podle údajů shromážděných společností DKV Euro Service, předního evropského poskytovatele služeb pro dopravce a provozovatele tankovacích karet, dochází k postupnému přechodu zákazníků od značkových čerpacích stanic k levným stanicím nebo lokálním řetězcům. „Opakovaná tankování u ekonomicky výhodných čerpacích stanic za nejnižší cenu při zachování kvality paliva preferuje více než 90 procent zákazníků DKV. Mezi lety 2012 a 2015 se tak zvýšil objem tankování našich zákazníků u levnějších čerpacích stanic v Česku o 10 %,“ vysvětlil Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti DKV Euro Service. Vyčísleno v litrech, od prémiových značek se k „neznačkovým“ prodejcům pohonných hmot za loňský rok přesunul odběr přibližně pěti miliard litrů nafty. Největší objem prodaného paliva vykazuje společnost ONO, která má v Česku relativně nízký počet 36 čerpacích stanic.
Značkové čerpací stanice na úspěch levnější konkurence reagují. Výrazně zlevnily dvě největší sítě čerpacích stanic Benzina a OMV, cenové rozpětí se snižuje i obecně. Ceny klesají také na dálnicích, kde se paliva prodávala obvykle nejdráže. Rozdělení sil na trhu prochází změnou.
Kvalita už není rizikem
Již není pravda, že čerpání pohonných hmot u neznačkových prodejců s sebou nese riziko pořízení nekvalitního paliva. To už je spíše předsudek, rozdíly v kvalitě odeznívají. Kvůli častým kontrolám České obchodní inspekce musejí i ekonomické a regionální čerpací stanice plnit předepsané nároky na paliva, jinak jim hrozí vysoké pokuty. Výsledky průběžných kontrol ČOI svědčí o rostoucí kvalitě pohonných hmot celkově a do segmentu ekonomičtějších prodejců paliv vnesly více důvěry.
Kvalita paliva se od období v letech 2008 až 2010, kdy byl počet nedostatků zjištěný ČOI nejvyšší, průběžně lepší. Navíc problémy se nevyhýbají ani prémiovým prodejcům. Vloni dostala čtvrtou největší pokutu 500 000 Kč za přítomnost volné vody v naftě v Česku již nepůsobící společnost Eni, která provozovala stanice značky Agip. Svoji síť prodala maďarskému řetězci MOL, jakožto vlastníku firmy Slovnaft dovážejícím palivo ze Slovenska. Podobným způsobem pomalu ustupuje z českého trhu také společnost OMV, která prodává své čerpací stanice společnosti Benzina, vlastněné polskou firmou PKN Orlen. Není vyloučeno, že odchod z českého trhu začnou zvažovat také další velké značky.
Značky už netáhnou ani v jiných státech
Trend přesunování se k levnějším čerpacím stanicím se netýká pouze České republiky. Podle DKV platí stejnou měrou také pro další země, kde firma působí. Například v Rakousku došlo za poslední tři roky k přesunu pěti procent objemu natankovaných pohonných hmot od prémiových k ekonomicky výhodným čerpacím stanicím. V Polsku byl přesun osmiprocentní, na Slovensku patnáctiprocentní a ve Francii dosáhl dokonce 20%.
Každá země má svá specifika. Na první pohled malý přesun polských zákazníků od značkových prodejců pohonných hmot k ekonomičtějším je ve skutečnosti významný, protože drtivou většinu čerpacích stanic v Polsku provozují prémiové značky. Naopak v Belgii je nejvíce regionálních prodejců.
Čeští dopravci opět tankují doma
S nižšími cenami se mění také zvyklosti mezistátních dopravců. „Český nákladní dopravce nyní – na rozdíl od nedávné minulosti – opět stále více preferuje domácí tankování před zahraničním,“ uvedl Ondřej Pavlík. „Dočasné oscilace se sice objevují, zejména kvůli kurzu nebo jiné výchozí částce při tvorbě ceny v zahraničí, případně vlivem vratky části spotřební daně, ale tento trend je zcela zřejmý,“ dodal.
Zájem o levnější čerpací stanice podle Pavlíka poroste i v letošním roce. Společnost DKV s tímto trendem počítá a reaguje na něj rozšiřováním nabídky tankovacích míst právě o ekonomicky výhodné čerpací stanice s kvalitními pohonnými hmotami, včetně těch u velkých obchodních řetězců. Právě tam nyní bývá aut nejvíce.
Čtěte také:
Společnost Shell představila koncept úsporného miniauta