Nissan Leaf – ujede už 250 km na jedno nabití

Nová silnější baterie a tím i zvýšený dojezd jsou hlavním tahákem inovovaného Leafu pro rok 2016.

Velkou výhodou baterie je její shodná velikost se slabším článkem o kapacitě 24 kWh, takže se nijak nezměnilo vnitřní uspořádání vozu. Nová silnější baterie má ale odlišné uspořádání vnitřních článků a obsahuje elektrody s obsahem uhlíku, dusíku a hořčíku. Nová baterie se 192 články je o 21 kg těžší než ta dosavadní, dostanete na ni ale záruku osm let nebo 160 tis. km. (standardní záruka na mechanické díly je tři roky nebo 100 tis. km. Silnější baterie bude k dispozici u výbav Acenta a Tekna. K testu jsme dostali plně nabitý vůz ve výbavě Tekna (nabíjení doma trvá 4-8 hodin). V našem případě jsme k nabíjení používali kabel EVSE a nabíječku s kapacitou 50 kW. Za 30 minut byla baterie nabita na 80%, což je skvělé.

A jízda? Nijak se neliší od předfaceliftového modelu. Osobně nás velmi překvapil rozdíl v odezvě na plynový pedál v eko módu a v režimu normal. Udávaný dojezd jsme pro jistotu netestovali do úplného vybití baterií, obecně ale vyšší dojezd silnější baterie přidává na jistotě. Samozřejmě uváděných 250 km je vzdálenost vypočítaná za ideálních podmínek, kterých málo kdy v reálném provozu dosáhnete. Dojezd ovlivňuje teplota, jízdní povrch, tlak v pneumatikách, stáří baterie, hmotnost nákladu a samozřejmě na jízdních návycích řidiče. Pod kapotou najdete synchronní motor o výkonu 80 kW, který je napájený střídavým proudem.

Nabíjení baterie u Leafu je stejné jako u předfaceliftového modelu, lze tedy realizovat doma, na veřejných nabíjecích stanicích, nebo v rámci sítě rychlonabíjecích stanic, které poskytují třífázový proud s napětím 400 V. Domácí nabíjecí stanice vás vyjde na 27 tis. Kč, nebo na 34 tis. Kč v závislosti na zvoleném výkonu (3,6 kW a 6,6 kW), který pak ovlivní i rychlost nabíjení.

Další vychytávkou, která se mi osobně hodně líbí, je nový systém s označením NissanConnect EV (za příplatek 21 tis. Kč.). Díky němu můžete auto ovládat na dálku prostřednictvím mobilního telefonu. Ve speciální aplikaci vidíte stav nabití baterie, nebo si třeba můžete zapnout předehřátí kabiny vozu v zimě. Systém disponuje také mapovými podklady v navigaci, kde jsou vyobrazeny nabíjecí stanice v okolí (včetně informace, že jsou obsazeny jiným elektromobilem, což je mimochodem zásadní informace) a zobrazuje i aktuální dojezd buď bez nutnosti nabití s návratem k výchozímu bodu, popř. dojezd jedním směrem. Všechny tyto informace jsou zobrazovány na velkém 7“ dotykovém displeji.

Abychom nezůstali jen u popisu interiéru, modernizovaný Leaf nabízí i venkovní úpravy, i když spíše decentního rázu. Patří mezi ně například nová střešní anténa, upravené přední i zadní světlomety nebo nově nabízená bronzová varianta laku karoserie.

Během našeho testování jsme si zajeli dobít baterie do společnosti Green Lite Taxi, která v Budapešti provozuje 65 vozidel Nissan Leaf. K dobíjení jsou pro tuhle první bezemisní taxislužbu využívány rychlonabíjecí stanice s výkonem 450 kW přímo v sídle společnosti. Během 20 minut bylo hotovo a mohli jsme vyrazit na další projížďku.

A teď několik praktických zkušeností: Leaf sice můžete dobíjet doma, pokud ale bydlíte ve městě, například v bytě, bude vám tato možnost stejně k ničemu. Budete se muset spolehnout na veřejné dobíjecí stanice. V ČR jsou v podstatě jen dvě dobíjecí sítě. Ta první od ČEZ má nabíjecí stanice po celé ČR, při jejich použití potřebujete RFID čip, za jehož disponování platíte paušál 180 Kč/měs. Od chvíle jeho vydání si můžete váš Leaf nabíjet zdarma, kdy a jak dlouho chcete. PRE má nabíjecí stanice hlavně po Praze a k jejich aktivaci potřebujete čipovou kartu. Platíte zpětně za čas, kdy bylo vaše auto připojeno do sítě. Vyplatí se tedy pořídit kabel Mennekes, který umožní mnohem rychlejší nabíjení.

Při praktickém používání Leafu (stejně jako každého elektromobilu) narazíte kromě limitovaného dojezdu na problém, kdy bude vámi vybraná dobíjecí stanice obsazena jinými vozy. Výše zmíněné zobrazování obsazenosti jednotlivých stanic je tak u leafu skvělým pomocníkem. Pokud si budete auto dobíjet doma, je to určitě výhoda, ale při provozu sami poznáte, že se na domácí nabíjení není radno spoléhat. V reálném provozu totiž nebude váš akční rádius udávaných 250 km, protože nikdy nedojedete do nulového dojezdu. Může se vám také stát, že skutečná spotřeba bude vyšší, než ta udávaná na palubním počítači (ano, děje se to i u elektromobilů), podle mého názoru to bude díky ztrátám při dobíjení, kdy na veřejných dobíjecích stanicích vidíte objem dobité energie a můžete jej porovnat s tou v bateriích. Pokud vás zajímají náklady na 1 km, tak v případě dobíjení z veřejných stanic se bude sazba za kilometr jízdy pohybovat kolem 0,4 Kč/km, v případě domácího dobíjení se dostanete při započítání ceny 4,75 Kč/kWh na cca 0,7 Kč/km.

Závěrem lze konstatovat, že vyšší dojezd a rychlejší nabíjení jsou (kromě cenových pobídek ze strany státu) základními faktory, které v budoucnu ovlivní oblibu elektromobilů mezi zákazníky nejen v Evropě. Faceliftovaný Nissan Leaf se bude stejně jako dosud vyrábět v továrně Nissan v britském Sunderlandu. Oficiální prodej odstartuje za dva měsíce – v lednu 2016. Modernizovaný Leaf s kapacitou baterie 24 kWh startuje na ceně 730 tis. Kč. Silnější provedení se 30 kWh a delší zárukou pak pořídíte od 848 200 Kč. vč. DPH.

{gallery}stories/automobil_ve_firme/Nissan_Leaf2015{/gallery}