Elektromobilům se v Evropě daří. V Česku již méně.
Registrace nových elektromobilů v evropských zemích rostou. Jen za poslední kvartál letošního roku stouply o více než šedesát procent. V České republice srovnatelná čísla prozrazují něco jiného, delší časové období ale ukáže, se elektromobily začínají zabydlovat již také na tuzemských silnicích.
Během letošního července, srpna a září bylo v evropských EU a EFTA zaregistrováno 28 360 nových osobních vozů s alternativním pohonem elektrickou energií. To je ve srovnání se stejným loňským obdobím nárůst o 62,2 %. Elektromobily zaznamenávají největší tržní růst. Značně roste zájem také o hybridní vozy, kterých se v Evropě za stejné období třetího kvartálu registrovalo 53 183 kusů, tedy o 34,7 % více než v červenci až září roku 2014.
Naopak popularita vozů spalujících stlačený zemní plyn nebo zkapalněný propan-butan klesá, v zemích EU a EFTA se jich od července do konce září prodalo 46 118, o 17,1 % méně než v loňském třetím kvartálu. I tak registrace alternativních vozidel, za které jsou považovány také hybridní automobily, rostou. Oproti třetímu loňskému kvartálu celkově o 13,4 %. Nejvíce jsou takové vozy na vzestupu ve Španělsku, kde jejich registrace vzrostly o 74%, následované Nizozemím (55,5%), Francií (46,1%) a Velkou Británií (26,4%).
V Česku je situace poněkud odlišná. Podle údajů Svazu dovozců automobilů bylo od letošního července do konce září v tuzemsku registrováno jen 40 nových elektromobilů, ve stejném loňském období 44 kusů. Lépe o domácí situaci vypoví delší časové období tří čtvrtletí, které pohled na stav věci mění. Za prvních letošních devět měsíců se v Česku registrovalo 172 nových elektromobilů, vloni 95. To je nárůst o 81 procent. Nejúspěšnější byl letos Volkswagen s 90 registracemi, nabízející hned dva čistě elektrické modely e-Up a e-Golf, kterých registroval 57, respektive 33 kusů. Druhým nejprodávanějším elektromobilem v tuzemsku je Nissan Leaf s 45 kusy, čtvrtým BMW i3 s devatenácti. Značka Smart do září předala osm elektromobilů. Na zdejších silnicích jezdí také několik desítek elektromobilů americké značky Tesla, které se však do Česka zatím oficiálně nedovážejí, takže ve statistikách nefigurují.
V prodejích elektromobilů lze pozorovat velké měsíční výkyvy, protože většina z nich se prodává firmám, které pořizují více kusů najednou. Například Nissan letos v dubnu předal největší flotilu elektromobilu Leaf ve střední a východní Evropě, když si česká firma Trend Park, zabývající se půjčováním a operativním leasingem elektromobilů, převzala 17 kusů najednou. „V Česku se prodá asi 85 procent Nisanu Leaf firmám, 15 procent soukromým zákazníkům“, řekl Petr Kolář, PR manažer českého zastoupení automobilky Nissan. U značky Volkswagen je podíl fleetu ještě větší. Z 57 elektrických modelů e-up byly pouze tři prodány do soukromých rukou, v případě třiatřiceti golfů žádný. „Samozřejmě platí, že pod firmou jsou schovaní i malí podnikatelé, kteří auto používají pro vlastní potřebu, nicméně vozy byly koupeny na IČO,“ upřesnil David Valenta, PR manažer značky Volkswagen.
Navzdory lepšícím se prodejům je podíl elektromobilů stále těžko srovnatelný s vozy poháněnými jinými alternativními palivy. Vzestupnou tendenci mají registrace vozů poháněných stlačeným zemním plynem, o které projevuje zájem čím dál více tuzemských firem, jež v automobilech poháněných CNG vidí možnost ušetřit provozní náklady. Těch se od července do září registrovalo 699 kusů, ve stejném loňském období 472. Ještě jasněji mluví čísla za první tři čtvrtletí letošního a loňského roku. Letos se do konce září prodalo 2130 aut na zemní plyn, vloni 860 vozů. Vypadá to, že elektromobily jsou pro českou klientelu stále drahé, problémem zůstává také jejich omezený dojezd, kvůli kterému nejsou vhodné například pro obchodní zástupce, cestující na delší vzdálenosti.
Čtěte také:
Česko lepší než Evropa. Prodeje nových aut rostou.
TEST: Nissan Leaf – Ticho na pěšině
{gallery}stories/automobil_ve_firme/elektromobily{/gallery}