Vodíková Honda Clarity se chystá do Evropy
Honda představila na autosalonu v Tokiu druhou generaci svého vodíkového auta, které chce začít sériově vyrábět. Futuristický vůz poháněný vodíkovými palivovými články má slušný výkon, rekordní dojezd a již příští rok bude uveden na první trhy. Nyní se počítá i s Evropou.
Jméno Clarity by se dalo přeložit jako „čirost“ nebo „průzračnost“. Takové vlastnosti má vodík, podle mnohých automobilek palivo budoucnosti. Honda používá palivové články, ve kterých se vodík slučuje s kyslíkem a energii vodíku mění v elektřinu, která pohání elektromotor vozu. Pohonné ústrojí má nyní výkon 130 kW. Tím o 30 kilowattů překonává předchůdce FCX Clarity, zvýšila se také hustota výkonu svazku článků, s hodnotou 3,1 kW/l o celých 60 procent. Elektromotor nepotřebuje převodovku, i bez ní vůz plynule akceleruje v jakékoliv rychlosti. Řidič bude mít na výběr z normálního a sportovního režimu, kdy budou místo spotřeby upřednostněny rychlé reakce vozu.
Clarity je prvním sériovým vodíkovým vozem, jehož kompletní pohonné ústrojí včetně palivového článku se vejde do prostoru, kde bývá v konvenčních automobilech motor s převodovkou. Palivové články jsou nyní nejen účinnější, ale také tenčí. Díky tomu zabírají o třetinu méně místa než v předchůdci FCX Clarity. Automobilka přirovnává velikost celého pohonného ústrojí k vidlicovým šestiválcům. Díky tomu Honda Clarity údajně nabídne pohodlné sezení a mimořádně velký prostor pro pět dospělých osob v kabině z kvalitních materiálů. Interiér není za každou cenu futuristický, přednost dostaly přehlednost a snadné, intuitivní ovládání.
Palivová nádrž může skladovat vodík stlačený na tlak až 70 MPa, díky čemuž se mohl prodloužit akční rádius vozu, který je navíc úspornější. Honda udává dojezd přesahující 700 kilometrů, který naměřila podle japonského cyklu měření spotřeby JC08. V kategorii osobních vozů poháněných palivovými články jde o rekordní hodnotu. Naplnění nádrže zabere při použití tlaku 70 MPa a teplotě 20° Celsia zhruba tři minuty, což je doba srovnatelná s natankováním konvenčního automobilu poháněného ropnými nebo plynnými palivy. Clarity tak půjde používat jako běžné vozy, život s ním nebude komplikován starostmi o dojezd, které mají řidiči elektromobilů.
Honda Clarity se v davu neztratí. Jakožto „vůz budoucnosti“ má velmi futuristický design karoserie, která je tvarována tak, aby měla co nenižší aerodynamický odpor. Přední světlomety využívají diodovou technologii LED a vůz jezdí na litých kolech o průměru osmnácti palců.
Podle oficiální zprávy bude vůz „komerčně dostupný“ na domácím japonském trhu počátkem roku 2016. Britský časopis Autocar zjistil, že si první dvě stovky zájemců budou moci pořídit Clarity na leasing v březnu. Automobilka udala, že ještě v roce 2016 bude produkční vodíková Clarity uvedena na vybrané evropské trhy. O které půjde však nezmiňuje, každopádně to budou země, které již mají alespoň nějakou síť vodíkových čerpacích stanic.
Jedna věc ale není jasná. Co znamená formulace „uvedení na trh“, která je použita v tiskové zprávě. Předchůdce FCX byl pouze pronajímán, především flotilovým zákazníkům. V americké Kalifornii vyšel měsíční pronájem včetně pojistek a paliva na 600 dolarů. V tomto případě by ale již mohlo jít o standardní prodej. Konkurenční značka Toyota vůz poháněný palivovými články už prodává. Její model Mirai, který má takřka stejnou velikost jako Clarity, ale slabší motor o výkonu 113 kW a dojezd „přes 500 km“, lze v Japonsku pořídit za cenu 7 236 000 jenů, v přepočtu zhruba 1,48 milionu korun. Tento vůz se bude prodávat například i v sousedním Německu, kde ještě nebyla stanovena jeho cena. Jestli se Honda Clarity dostane také do Česka, zatím není známo. Přesnější informace neví ani tiskový mluvčí českého zastoupení značky, je to ještě příliš čerstvá novinka. Vodíkovou čerpací stanici již máme od roku 2009 ve středočeských Neratovicích. Od té doby ale žádná další nepřibyla.
Čtěte také:
Nový objev by mohl pomoci k rozšíření vodíku do automobilů
Podniky volají po rozšíření vodíkových automobilů
{gallery}stories/automobil_ve_firme/honda_clarity{/gallery}