DLOUHODOBÝ TEST: Seat Leon ST 1.4 TGI – Život s plynem
Na tři měsíce zavítal do naší redakce SEAT Leon ST s bivalentním pohonem na benzin a CNG. Začátek testu naznačil, jaký život s ním bude.
SEAT Leon je jedním z mála modelů na trhu, který je k dispozici ve třech rozdílných karosářských variantách a též s pohonem jak na naftu či benzin, tak i s pohonem na stlačený zemní plyn. SEAT v rámci cenových úprav pro modelový rok 2016 srovnal cenu dieselové verze 1.6 TDI 81 kW s cenou provedení 1.4 TGI CNG, čímž učinil verzi CNG ještě atraktivnější. O návratnosti investice při pořízení plynové verze v porovnání s odpovídajícím benzinovým modelem a srovnání nákladů na provoz v porovnání s motorem TDI jsme přinesli v letošním třetím čísle, takže se nyní můžeme vrhnout na poznatky ze samotného provozu.
Optimální specifikace
K testu se přihlásil model Leon ST TGI ve výbavové linii Style, jehož cena startuje díky dlouhodobé akční nabídce na 418 099 Kč bez DPH. Výbava obsahuje například 16“ kola z lehkých slitin, automatickou dvouzónovou klimatizaci, multimediální systém s 5“ dotykovou obrazovkou, tempomat, či handsfree Bluetooth. Dodatečná výbava vozu zahrnuje pouze několik položek a pozvedá koncovou cenu vozu na 435 372 Kč bez DPH. Příplatky zahrnují například zadní parkovací senzory, nebo o 1 rok prodlouženou záruku výrobce. Ve výsledku jde o velmi dobře vybavené referentské auto bez zbytečných příplatků, které nabídne na cestách potřebný komfort a funkce.
V hlavní roli design, jízdní vlastnosti a úspory
Leon ST s pohonem na zemní plyn zaujme hned několikrát. Při prvním seznámení svým vydařeným vzhledem. Leon ST je jedním z nejhezčích kombíků nižší střední třídy a kdo by měl zájem, může ještě halogenové světlomety z testovaného vozu nahradit LED světlomety, které leonu propůjčují ještě dravější a sportovnější vzhled.
V druhém sledu je třeba ocenit jízdní vlastnosti. Leon ST je skvěle vyvážený vůz, který je společně s lehkým benzinovým motorem velmi čitelný a skvěle zatáčí. Nic na tom nezměnila ani zástavba dvou nádrží na stlačený zemní plyn umístěných nad zadní nápravou. Optimální nastavení a vyvážení jsme ocenili velmi rychle. Auto je skvěle ovladatelné a nepostrádá potřebnou dávku komfortu. Řidič sedí příjemně zasazen ve voze, velmi nízko nad silnicí a od podvozku i z řízení dostává přesné informace o dění pod koly.
O pohon se stará přeplňovaná čtrnáctistovka s přímým vstřikováním o výkonu 81 kW, která propůjčuje leonu jak při provozu na benzin, tak i na plyn dobrou dynamiku. Zrychlení na stovku zvládne leon za jedenáct vteřin a maximální rychlost hlásí hodnotu 194 km/h. Zásah turbodmychalda přitom není příliš zřetelný a motor táhne už od nejnižších otáček. Pro nejvyšší výkon je třeba proniknout výše otáčkovým spektrem, ale i při předjížděcím manévru většinou stačí podřadit o jeden převodový stupeň. Ani pružné zrychlení při dálničních rychlostech není v případě leonu CNG vůbec špatné. Benzinová jednotka je navíc velmi tichá a pružná, během cest tak o motoru po akustické stránce prakticky nevíte.
A nakonec to nejdůležitější, co Leon ST TGI nabízí. Tím je pochopitelně pohon na stlačený zemní plyn, který slibuje úsporu v položce nákladů na provoz, konkrétně na pohonné hmoty. Bivalentní Leon TGI nabízí při účasti plnohodnotné benzinové nádrže na 50 litrů a dvojici nádrží na celkem 15 kg plynu velmi příjemnou hodnotu celkového dojezdu, která bez problémů atakuje hranici 1000 km a při troše snahy atakuje i hranici 1200 km.
CNG na vlastní kůži
V současné době máme s vozem ujeto přes 1500 km a na ukazateli průměrné spotřeby CNG svítí hodnota 4,1 kg/100 km. Při klidné jízdě na delší vzdálenost jsem dosáhl i spotřeby 3,2 kg/100 km, při pohybu ve městě prozatím jezdíme za 4,6 kg/100 km. Dojezd na jedno naplnění se tak podle stylu jízdy pohybuje od 320 do 360 km a náklady na jeden ujetý kilometr oscilují kolem 1,1 Kč. Už nyní musím maličko přehodnotit svá dřívější tvrzení, že na použité technologii (ať už u SEATu Leon TGI, VW Golf TGI, nebo Škody Octavia G-TEC) s plnohodnotnou benzinovou nádrží a dodatečnou na CNG je nejlákavější právě zmiňovaný dojezd, nebo prostě možnost v případě vyčerpání plynu pokračovat na benzin. Ano, jako rezerva na dojezd je to skvělé, ale kdo si pořídí vůz na CNG, chce primárně jezdit na zemní plyn a šetřit s každým ujetým kilometrem. A dojezd 350 km, jakkoliv není zanedbatelný, je minimálně nekomfortní. V případě našeho častého pohybu po Praze a okolí nejde o neřešitelný problém, přece jen, v této oblasti je již více než deset veřejných plnicích stanic CNG a u všech lze vcelku komfortně a rozhodně bez problémů naplnit nádrže, o čemž jsme se již stihli přesvědčit. Na druhou stranu, kdyby byl poměr objemu nádrží obrácený, tedy s preferencí dojezdu na CNG, byla by tato koncernová auta ještě o chlup příjemnější.
Na straně pozitiv je potřeba přednést všechny ostatní vlastnosti. Tedy v provozu si palivo řeší automobil sám a řidič se tak nemusí o nic starat. Primárně jede vůz na zemní plyn a teprve při jeho nedostatku se sám přepíná na benzin. Stav obou z paliv, spotřebu, kvalitu natankovaného CNG, či jednotlivé dojezdy lze přehledně sledovat na palubním přístroji. A co mne vždy potěší, je účet na stojanu plnicího zařízení, kdy za plnou nádrž platíte většinou něco kolem 380 Kč. A víte, že za tuto cenu ujedete dalších přibližně 350 Km.
Technické údaje: SEAT Leon ST 1.4 TGI CNG Style
Cena od: 418 099 Kč (bez DPH)
MOTOR
Charakteristika: přeplňovaný čtyřválec, benzin/CNG
Maximální výkon: 81 kW/6000 ot./min.
Maximální točivý moment: 200 Nm/1500-3500 ot./min.
DYNAMIKA A SPOTŘEBA
Maximální rychlost: 194 km/h
Zrychlení: 11,0 s
Kombinovaná spotřeba (město/mimo/kombi): 3,5 kg/100 km, 5,2 l/100 km
Emise CO2: 121 g/km
ROZMĚRY
Délka/šířka/výška: 4535/1816/1451 mm
{gallery}stories/automobil_ve_firme/Seat_Leon___ST{/gallery}