TEST: Mazda 6 – Netradiční Japonec
Přestože ve firemních flotilách dominují v manažerské kategorii německé vozy, faceliftovaná Mazda6 k nim nabízí zajímavou alternativu.
Ve střední třídě panuje velká konkurence, v níž by Mazda6 byla určitě ráda úspěšnější. K cestě vzhůru jí má pomoct facelift, který se vyznačuje především sportovním vzhledem.
Ověnčená tituly
Polovina dosud prodaných vozů v aktuální generaci se prodala v Evropě, kde získala Mazda6 dvaatřicet různých ocenění od médií či v automobilovém průmyslu, počínaje třinácti triumfy v anketách „Auto roku“ přes titul „Nejekologičtější model se zážehovým motorem“ v ECOTESTU 2008 pořádaném nizozemským Royal Dutch Touring Club až po cenu „Nejlepší nové auto“ roku 2008 od britského časopisu Fleet World pro správce vozových parků.
Oproti spíše konzervativním německým vozům nabízí Mazda6 nepřehlédnutelný sportovní design. V reálu vypadá snad ještě lépe než na reklamních fotkách. Výrazná je především velká maska chladiče a nové přední a do boků protažené zadní světlomety. Zákazníci mohou volit mezi 10 odstíny laku karoserie včetně dvou, které nenajdete na žádném jiném vozu Mazda – modré Clear Water a bronzové Midnight.
Velká vrata
Mazda6 sice nepatří k největším vozům své třídy (sedan a hatchback 4735 mm, kombi 4765 mm), ale spíš k solidnímu středu. Odpovídá tomu i vnitřní prostor se zavazadlovým prostorem 510 l (hatchback) nebo 519 l (kombi/sedan). Se sklopenými zadními sedadly poskytují kombi a hatchback nakládací plochu o délce 1926, respektive 1879 mm, a objem 1702, respektive 1751 litrů (měřeno po střechu). Mazda6 ale nabízí jeden z nejširších nakládacích otvorů (1066 mm v případě kombi) a jednu z nejširších podlah zavazadlového prostoru ve svém segmentu (1146 mm). Díky systému zvanému Karakuri se zadní sedadla automaticky složí v poměru 60/40 prostým zatažením za páčky po stranách zavazadlového prostoru (hatchback/kombi). Kromě toho se kryt v kombi samočinně odsune při otevření pátých dveří a při zavření zase vrátí do původní polohy.
Ještě lepší podvozek
Mazda ještě zapracovala na už tak dobrých jízdních vlastnostech auta. Na podvozku byla provedena celá řada úprav, takže teď je nejen fantasticky odhlučněný, ale rovněž skvěle tlumí nerovnosti, ovšem nikoli na úkor jízdní agility. Zvýšila se i ovladatelnost především ve vysokých rychlostech.
Cenová politika dovozce upřednostňuje slabší benzinové či naftové motorizace. V případě benzinových agregátů lze volit mezi základním 1.8 88 kW, novým dvoulitrem o výkonu 114 kW a kombinovanou spotřebou 7,6 l/100 km až po vrcholnou verzi 2.5 125 kW. U naftových pohonů jsou k dispozici tři verze možná zbytečně objemného motoru 2,2 MZR-CD – 95, 120 a 132 kW. I přes vyšší náklady na povinné ručení na provozovatele potěší jejich spotřeba – nejslabší si v průměru řekne pouze o 5,2 l nafty na 100 kilometrů, oba silnější pak shodně o 5,4 l/100 km. Všechny splňují emisní normu Euro V.
Výbava pevná, ale bohatá
Velkou výhodou Mazdy6 oproti jiným japonským vozům je možnost volit mezi třemi karosářskými variantami – sedan, hatchback, kombi – a pěti úrovněmi výbav. To jednak eliminuje tradiční handicap aut ze země vycházejícího slunce – nemožnost dokupovat jednotlivé prvky výbavy jako nadstandardní položky, jednak dobře umožňuje v rámci jedné firmy pořídit odlišné specifikace podle nároku jednotlivých lidí na služební auta.
Bohatá je už základní výbava Base, která obsahuje například elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizaci, audiosystém s přehrávačem CD/MP3 a čtyřmi reproduktory, elektrické stahování bočních oken vpředu i vzadu, 6 airbagů, systém regulace prokluzu kol nebo aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech. V druhém stupni výbavy přibývají 16palcová kola z lehkých slitin, středová loketní opěrka, dvouzónová automatická klimatizace, palubní počítač s varováním při překročení nastavené rychlosti nebo tempomat. O další stupeň výš pak najdete elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, 17palcová kola z lehkých slitin, audiosystém s měničem na 6 CD/MP3, dešťový a světelný senzor, přední mlhové světlomety a asistent pro rozjezd do svahu. Ve verzi GTA se můžete těšit na 18palcová kola, špičkový audiosystém BOSE s osmi reproduktory, bi-xenonové světlomety, adaptivní systém natáčecích předních světlometů, systém monitorování mrtvých úhlů, bluetooth hands-free sada, hliníkové pedály, bezklíčový systém odemykání a startování tlačítkem či alarm. GTA+ pak přidává navigační DVD systém, kožené čalounění a elektricky nastavitelná sedadla.
Cena sedanu začíná na 569 900 Kč, hatchbacku 584 900 Kč a kombi 599 900 Kč, vše s motorem 1.8 MZR. Pouze tento motor a o 50 000 Kč dražší nejslabší diesel 2.2 MZR-CD jsou k dispozici v základním stupni výbavy.
Technické údaje Mazda 6
Délka: 4735 mm (sedan, hatchback), 4765 mm (kombi)
Šířka: 1795 mm
Výška: 1440 mm (sedan, hatchback), 1490 mm (kombi)
Zavazadlový prostor: 519 l (sedan), 510-1702 l (hatchback), 519-1751 l (kombi)
Motory (, maximální výkon, maximální rychlost, zrychlení, průměrná spotřeba – platí pro sedan):
Benzin
MZR 1.8 (88 kW, 196 km/h, 11,4 s, 6,4 l/100 km)
MZR 2.0 DISI (114 kW, 217 km/h, 10 s, 6,9 l/100 km)
MZR 2.5 (125 kW, 220 km/h, 8,1 s, 8,0 l/100 km)
Diesel
MZR-CD 2.2 (95 kW, 195 km/h, 10,7 s, 5,2 l/100 km)
MZR-CD 2.2 (120 kW, 212 km/h, 8,9 s, 5,4 l/100 km)
MZR-CD 2.2 (132 kW, 218 km/h, 8,5 s, 5,4 l/100 km)
{gallery}testy/Mazda_6{/gallery}