Test Mercedes-Benz GLC 200d 4MATIC: Základní motor má smysl

test Mercedes-Benz GLC

Test Mercedes-Benz GLC. Mercedes-Benz GLC byl v Česku za rok 2024 nejen nejprodávanějším SUV, ale vůbec nejprodávanějším osobním vozem s trojcípou hvězdou ve znaku. Češi si prémiové auto rádi kupují v co nejvyšší výbavě a s co nejsilnějším motorem. My jsme ale dostali k testu naopak tu vůbec nejslabší motorizaci označenou jako 200d. Vyplatí se tenhle základ?

Protože jsme model Mercedes-Benz GLC testovali už před dvěma lety, vezměme to tentokrát obráceně, nikoli od designu a interiéru, ale od motoru. Největší zájem zákazníků byl u tohoto modelu o dieselový čtyřválec 220d o výkonu 145 kW. Vstupenka do světa třídy GLC označená jako 200d má maximální výkon 120 kW. Ale protože jde o mild-hybrid, dalších 17 kW k tomu přidává ještě elektrický startér-generátor. Stejně je ale tomu i u silnějšího agregátu.

Je samozřejmě opojné mít pod plynovým pedálem početné stádo koní, zvlášť u prémiové značky, ale většinu času stejně zůstává jejich potenciál nevyužitý. Vybrat si nejslabší motor z nabídky tak není volba emocí, ale rozumu. Proti verzi 220d ušetříte sto tisíc korun a z nuly na sto zrychlíte místo za rovných 8 sekund za 8,9. Stojí to za to? Klidnému řidiči, který jezdí většinu času po městě, by pohodlně mělo.

test Mercedes-Benz GLC

Test Mercedes-Benz GLC: Skvělá spotřeba, dlouhý dojezd

Brzdou provozu určitě nebudete, elektrická pomoc se hodí nejvíc právě při akceleraci, kdy asistuje spalovacímu motoru, takže zrychlování je celkem dynamické. Elektřina získávána rekuperací pomáhá i na snižování spotřeby, která je ale papírově prakticky stejná jako u silnějšího pohonu – 5,1 až 5,9 l/100 km. Mimochodem rekuperace funguje velmi dobře, až by se dalo říct inteligentně. Auto k tomu často využívá plachtění ve vyšších rychlostech nebo samo mírně zpomaluje, když se zezadu blížíte k jinému jedoucímu vozidlu.

GLC se prodává vždy s pohonem všech kol a 9stupňovým automatem, jehož dvě nejvyšší rychlosti jsou vysloveně dálniční. Ve vysokých rychlostech už autu ale pružnost pro zrychlení přece jen trochu schází. Pokud však nestlačíte plyn k podlaze, bude si motor při všech v Česku povolených rychlostech někde daleko v pozadí točit ty nejúspornější otáčky a vy o něm nebudete skoro ani vědět. Právě ticho a komfort jsou tou nejsilnější zbraní modelu GLC. Kromě kvalitního odhlučnění se skvěle povedlo naladit i podvozek, který by si někdo mohl splést se vzduchovým. Lepší pro jízdu bude také zvolit nějaká menší kola, třeba 18palcová, která byla na našem testovaném autě. V rychle projížděných zatáčkách už si auto tak jisté není, ale pokud ho budete využívat pro klidné plutí krajinou, budete maximálně spokojeni. A to i s tím, že díky 62litrové nádrži můžete k pumpě jezdit jen každých tisíc kilometrů.

test Mercedes-Benz GLC

Velkou porci kilometrů zvládnete v pohodě i v kabině, kde jsou pohodlné, dobře seřiditelné sedačky, za sebe si bez problémů sednou i lidé vyšší než 185 centimetrů. Řidič musí fandit digitálnímu pojetí světa, protože skoro vše se ovládá dotykově. Zejména dotykových ploše na volantu je možná až moc. Před řidičem je jedna digitální přístrojová LCD obrazovka s úhlopříčkou 12,3 palce, mírně k řidiči je natočená i druhá, centrální obrazovka o úhlopříčce 11,9 palce.

Ovládání klimatizace je digitální, ale ovladače mají svoje pevné místo pod centrální obrazovkou a většinu věcí tak není třeba lovit někde v menu. Tam se skrývá pouze část funkcí, jako třeba směr foukání, to je celkem v pořádku. Samostatné ovladače ovšem nemají třeba funkce pro ovládání jízdních asistentů, ty je třeba vypínat až po rozkliknutí příslušného menu. Použít je ale možné i hlasové ovládání. Jen povinnou akustickou výstrahu při překročení rychlosti jde vypnout jedním dotykem ikony na centrální obrazovce, ale ta je skryta v levém horním rohu a je poněkud miniaturní, takže trefit se na ni chce určitý trénink.

test Mercedes-Benz GLC

Moc přehledná mi nepřišla vestavěná navigace, úplně jsem se nepotkal s její grafikou. Co vás také může překvapit, že auto využívá technologii zvanou Car-2-X, nebo-li že Mercedesy s touto technologií spolu vzájemně komunikují. Mě takhle hlasová asistentka náhle uprostřed Průmyslové ulice v Praze pípnutím a slovně upozornila na výmol pár metrů přede mnou, ovšem takové upozornění přišlo jen jednou za více než 700kilometrový test. Ptal jsem se na to v automobilce a bylo mi vysvětleno, že když po takovém výmolu projede mercedes a propruží mu jen jedno kolo, systém to vyhodnotí jako výmol a upozorní na to ostatní mercedesy jedoucí přes stejné místo. Podobně je to i s jiným typem děr nebo v případě kluzké vozovky v zimě.

Objem zavazadlového prostoru má hodnotu 620 litrů. To je o 70 litrů víc než v předchozí generaci. Půdorys je dokonale využitelný, po sklopení opěradel zadních sedadel se prostor zvětší na 1680 litrů.

test Mercedes-Benz GLC

Mercedes GLC je po právu nejprodávanějším mercedesem u nás. Dokáže reprezentovat i zvládnout celkem obtížný terén. Vstupní model určitě není špatnou volbou, pokud nikam neustále nespěcháte. Cenově je pod konkurenty typu Audi Q5 nebo BMW X3, je to spíš suma, za kterou koupíte Škodu Kodiaq. Začíná na částce 1 375 770 Kč, což je něco přes 1,1 milionu bez DPH. Příplatková výbava samozřejmě snadno a rychle zvedá cenu auta. V našem případě to bylo o dalších 200 tisíc, což obsahovalo pár asistenčních systémů navíc, 360stupňovou kameru, metalickou barvu, bezklíčový vstup, adaptivní tempomat nebo světlomety Digital Light s rozlišením více než milion pixelů pro každý světlomet.

Martin Šidlák

Technické údaje: Mercedes-Benz GLC 200d 4MATIC

Cena od: 1 137 000 Kč (bez DPH)
Dieselový pohon
Maximální výkon: 120+17 kW
Max. točivý moment: 380 Nm
Maximální rychlost: 208 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,9 s
Kombinovaná spotřeba: 5,1-5,9 l/100 km
Emise CO2: 134-156 g/km
Délka/šířka/výška: 4716 / 2075 / 1640 mm
Rozvor: 2888 mm
Zavazadlový prostor: 620 l