První jízda / Test Audi Q5: Král prémiových SUV

Audi Q5

Test Audi Q5: Audi aktuálně uvádí na trh hned dvojici zajímavých novinek se všemi možnostmi pohonu. Vedle elektrické Audi A6 e-tron jsme na českých silnicích vyzkoušeli i spalovací Audi Q5.

O Audi A6 e-tron jsem konstatoval, že je to technicky nejlepší A6 všech dob a ve většině parametrů včetně ceny poráží konkurenci v podobě Mercedesu EQE, BMW i5 a Volva ES90. K dokonalosti chybí jen to, že musíte chtít elektromobil a klasickou koncepci karoserie. Pokud ale chcete spalovací SUV, pak je tady Audi Q5.

Celosvětově to je nejžádanější SUV značky. V Česku jsou sice oblíbená hlavně ta největší SUV od Audi, modely Q8 a Q7, ale ani menší Q5 si nevede špatně. Vyrábí se už od roku 2008, druhá generace je na trhu od roku 2016, facelift absolvovala v roce 2021. V historii byla pod kapotou spousta pohonů včetně palivových článků. Nová generace nyní navazuje na spalovací linii modelů Audi, bzučícím ekvivalentem je nedávno uvedené Audi Q6 e-tron.

Stejně jako ta minulá generace, tak i ta nejnovější se bude do Evropy dovážet z Mexika ve dvou verzích karoserie – jako klasické SUV a jako víc s liniemi kupé nazvaný Sportback. Rozdíl mezi auty je ovšem z praktického hlediska minimální, pohonné jednotky se shodují a v kufru je rozdíl pouhých 5 litrů – SUV nabídne 520, Sportback 515 litrů. Při sklopených zadních sedadlech, která jsou i podélně posuvná, vzroste objem až na 1473 litrů.

Ve vnějším designu zůstává Q5 u osvědčených postupů a nehodlá zákazníky šokovat nějakou zásadní změnou. Nová elektrická Audi A6 e-tron se mi líbí víc, ale i design u Q5 vypadá svěže a moderně. Zůstala typická maska chladiče Singleframe s výrazným orámováním ve tvaru písmene U, ve kterém se ale na rozdíl od elektrických novinek neschovává další díl čelních světlometů. Ubylo lesklých stříbrných doplňků, místo nich jsou decentněji vypadající černé. Koncern celkově klade poslední dobou velký důraz na světelnou techniku, nejinak je tomu i v Audi Q5. Digitální Matrix LED světla vpředu neoslňují protijedoucí řidiče a umožňují nastavit několik variant světelného podpisu. Vzadu je pak už dle očekávání světelný pás přes celou záď. 266 OLED segmentů umožňuje i varovat ostatní auta v krizové situaci.

Test Audi Q5: Interiér ve stylu A5

Koncept interiéru je známý z Audi A5, se kterým Q5 sdílí novou platformu PPC pro spalovací auta. Palubní deska je složena z panoramatického displeje Audi MMI sestaveného až z trojice displejů. Na digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 11,9 palce navazuje 14,5“ dotykový displej MMI. Za příplatek si pak můžete koupit ještě 10,9“ displej pro spolujezdce vpředu, který na něm může ovládat některé funkce, ale má vrstvu, která znemožňuje z úhlu řidiče vidět na ní pohyblivé obrázky, aby ho to nerozptylovalo. Řidič naopak může využívat head-up displej promítající důležité informace na čelní sklo.

test Audi Q5

Úplně mi nevyhovuje volant se zvláštním hranatým tvarem, ale hlavně s dotykovými ploškami, o které snadno nechtěně zavadíte. Hodně masivní jsou i čelní A-sloupky, které se směrem dolů rozšiřují a šikmo vlevo není úplně skvěle vidět. Naopak pochvalu zaslouží infotainment, přes který se sice ovládá i klimatizace, ale digitální tlačítka pro ovládání základních funkcí jsou naštěstí na pevném místě na spodní liště dotykového displeje. I celkově je infotainment přehledný, s pěknou grafikou a dobrou čitelností za všech světelných podmínek.

Pro pohon slouží v době uvedení na trh zážehové a vznětové jednotky TFSI a TDI se zdvihovým objemem 2,0 litru o výkonu 150 kW (204 k). Pod kapotou modelů SQ5 SUV a SQ5 Sportback je nový přeplňovaný zážehový třílitrový šestiválec TFSI o výkonu 270 kW. Všechny varianty jsou spojeny s dvouspojkovou automatickou převodovkou S tronic a trvalým pohonem všech kol quattro. Další motorizace, především plug-in hybridní, by měly dorazit později.

test audi Q5

Základní jednotky odvedou dobrou službu pro každodenní ježdění, umějí být celkem úsporné i tiché, a to díky 48V mild-hybridnímu systému, jenž využívá rekuperovanou elektřinu pro pomoc spalovacímu agregátu a částečně i pro samostatnou jízdu. Generátor má totiž výkon až 18 kW a 230 Nm. Jeho funkcí je ale i napájet klimatizaci, když vůz zastaví na červenou a systém vypne spalovací motor. Baterie má slušnou kapacitu 1,7 kWh.

 Na jízdní zážitky je tu ale poctivý šestiválec, se kterým je to opravdu parádní jízda. Na stovce je za 4,5 sekundy, elektronický omezovač ho zastaví na rychlosti 250 km/h. I základní podvozek je solidní, ideální volbou je ale adaptivní vzduchový podvozek s výškou nastavitelnou v rozmezí 60 mm. O 45 mm nahoru pro jízdu v terénu, o 15 mm dolů pro dynamickou jízdu po dálnici. Obě nápravy jsou pětiprvkové a auto je díky tomu všemu jednak komfortní, jednak skvěle ovladatelné. V zatáčkách se drží silnice i díky systému přibrzďování jednotlivých kol.

Audi Q5 je stále sázkou na jistotu. Poctivé prémiové SUV v elegantním balení s nejmodernějšími spalovacími motory a další technikou. Současným majitelům asi jen nebude po chutí příliš zdigitalizovaný interiér. A kolik za to? Audi Q5 SUV TFSI 150 kW se prodává od 1 465 900 Kč, TDI od 1 499 900 Kč. Sportback pak za 1 545 900 Kč s pohonem TFSI, resp. za 1 585 900 Kč s TDI. Na SQ5 SUV a SQ5 Sportback si nachystejte nejméně 2 105 900 Kč, resp. 2 154 900 Kč.

Martin Šidlák