Volvo ES90 odhaleno. Slibuje životní balanc, udržitelnost, bezpečnost a mimo jiné elektromotor

S nečekaně velkým předstihem skoro jednoho roku, než se auto dostane k prvním zákazníkům, byla představena nová vlajková loď Volva, model Volvo ES90. Sedan s designem crossoveru bude výhradně elektrický a prodávat se bude za ceny od 1 769 900 Kč.
Nové Volvo ES90 se celosvětově představilo online přenášenou premiérou, kde se to hemžilo především slovy životní balanc, udržitelnost a bezpečnost. Výkony, motory, spotřeby a další věci, dříve s auty pevně spojené, byly až na druhém místě. Volvo se zkrátka vydalo cestou prezentovat auto nikoli jako dopravní prostředek, ale jako součást života. Nic proti, jen konstatuji. Volvu se prodejně daří, a to jak s více než deset let starým modelem XC90, tak malým spalovacím SUV EX30, které třeba v Česku prodalo dvakrát víc než přepokládalo, takže ví, jak oslovit zákazníky.

Z tradiční „automobilových“ věcí klade automobilka největší důraz na design. Karoserie s koeficientem aerodynamického odporu (Cd) 0,25 se sice v materiálech k vozu označuje jako sedan, ale je to spíš něco mezi fastbackem a crossoverem zejména tvarem zádě. Ta se otevírá celá i se zadním oknem a skrývá zavazadlový prostor o objemu 424 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel je to až 1256 litrů. K dispozici je také 16litrová schránka pod podlahou zavazadlového prostoru a 22litrový přední kufr, tzv. frunk.

Volvo ES90: Dlouhý rozvor, základ prostoru
Auto má extrémně dlouhý rozvor 3,1 metru, což je víc než elektrické SUV EX90. Na dřívější modely odkazují světlomety v charakteristickém provedení Thorova kladiva. Výrazná jsou i zadní LED světla v novém provedení ve tvaru písmene C, která jsou doplněna LED světly zasazenými v prostoru zadního okna.

Podobně jako u modelu EX90 doplňuje relativně malý 9palcový digitální přístrojový štít na výšku orientovaný 14,5″ centrální displej, do kterého je integrována navigace s integrovanými Google Maps, zábavní systémy, ovládání klimatizace, telefonu a další funkce. Při nákupu dostanete na 4 roky aktivované 5G datové připojení. K dispozici je také nový 3D náhled podporovaný kamerou s výhledem do 360°. Chybět nesmí ani audiosystém Bowers & Wilkins s 25 samostatnými reproduktory rozmístěnými po celé kabině, čtyřzónová klimatizace s čištěním vzduchu.

O bezpečnost se kromě samotné konstrukce karoserie starají systémy aktivní bezpečnosti vycházející z údajů zajišťovaných sadou pokročilých senzorů zahrnující jeden laserový senzor lidar, pět radarů, sedm kamer a dvanáct ultrazvukových senzorů. Auto tak umí až 300 metrů dopředu „číst“ situaci na silnici a i v absolutní tmě detekovat nebezpečí. Systémy jsou připraveny na autonomní jízdu třetí úrovně. Výrobce slibuje i pokrokový systém detekce únavy a nepozornosti řidiče pomocí několika kamer v kabině, který ale má „mít rozum“ a neobtěžovat řidiče pípáním třeba v okamžiku, kdy jede po rovné silnici a podívá se na centrální displej, což některým současným systémům jiných výrobců už „vadí“.

A pokud by někoho zajímal i pohon, tak ten bude plně elektrický ve variantách záběru jedné nebo obou náprav. Volvo ES90 je první vůz Volvo vybavený 800V technologií, která slibuje hlavně rychlé nabíjení. Při nabíjení na stanicích pro rychlé nabíjení výkonem 350 kW může Volvo ES90 získat dalších 300 km dojezdu během 10 minut, nabíjení 10-80 % zabere jen 20 minut. Podle metodiky WLTP má být dojezd auta až 700 kilometrů.

Základní verze Single Motor bude mít maximální výkon 245 kW a baterii o využitelné kapacitě 88 kWh, verze Twin motor maximální výkon 330 kW a baterii o využitelné kapacitě 102 kWh. Stejnou baterii dostane i nejvýkonnější verze Twin Motor Performance o výkonu 500 kW.
Martin Šidlák