Prodeje ojetin rostou, průměrné ceny mírně také

AAA Auto, ojetá auta, cena,

Ve druhém měsíci letošního roku se na českém trhu prodalo 66 766 ojetých vozů s průměrnou cenou 312 940 korun. Ta byla o 2,5 procenta vyšší než o měsíc dříve, průměrné stáří prodaných ojetin zůstalo stejných 12 let (auta roku výroby 2013). Vyplývá to z analýzy sekundárního trhu, provedené experty AURES Holdings, největší tuzemské sítě prodejců ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna.

„Absolutní číslo prodaných aut sice pokleslo o 2,6 procenta z 68 516 aut, je třeba ovšem zohlednit, že únor je o tři dny kratším měsícem. Takže zatímco v lednu se každý den prodalo 2 210 vozů, v únoru to bylo 2 384, tedy o osm procent více. Z toho vyplývá, že i v únoru pokračoval sekundární trh v růstu, stejně jako ceny, které se meziměsíčně zvýšily o 2,5 procenta,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček s tím, že narostl také průměrný kilometrový nájezd prodávaných vozů, a to o šest procent. „V únoru mělo průměrné prodané auto na tachometru necelých 153 tisíc kilometrů, stáří 12 let a na svého kupce čekalo v průměru 60 dní, tedy o den méně než v lednu,“ dodává Petr Vaněček.

Mezi prodanými vozy stále vedou naftové motorizace s 54,7 procenta (což je oproti lednu nárůst o dvě procenta), benziny mají 40,5 procenta (+ 1,2 %). „Podíl naftových vozů se dlouhodobě snižuje, u benzinových je to přesně naopak. Spousta zákazníků oceňuje zejména technickou jednoduchost benzinů oproti komplikovaným dieselům, u nichž mají obavy z vysokých servisních nákladů. V neposlední řadě moderní benziny už mívají s nafťáky srovnatelnou spotřebu, přitom se obejdou bez složitých emisních systémů s drahými filtry pevných částic. Ostatně Evropa byla dlouhodobě jediným kontinentem, kde byly diesely v osobních autech tak populární, jinde ve světě vždy prodejně výrazně vedly benzinové motorizace,“ vysvětluje Petr Vaněček. Podíl elektromobilů zůstává na stejné úrovni, v únoru se jich prodalo 872 kusů, tedy 1,3 % všech prodaných vozů (v lednu 1,4 %); u hybridů je podíl 1,7 % (1 113 ks).

Analytici si také posvítili na čínské značky, o nichž se v poslední době tolik mluví. Na českém sekundárním trhu měly v únoru podíl 0,2 procenta, prodalo se 142 kusů, největší kus ukousla populární značka MG – plných 115 ks. Následovaly Dongfeng s 12, BYD s pěti, Great Wall se čtyřmi a Lynk & Co. se třemi kusy. Pro srovnání, na primárním trhu MG v lednu zaregistrovalo 350 nových prodaných vozů, Dongfeng 13. „Podíl čínských značek je – až na dobře etablované MG – zatím ještě naprosto marginální, ale jednotlivé kusy se začínají objevovat i v našich autocentrech. Nabízíme například vozy MG, Dongfeng, BYD, Rising a SWM. Možnosti expanze tamních značek do Evropy bedlivě sledujeme, čínský trh se stovkami různých modelů začíná být přehřátý, takže export do Evropy bude brzy na pořadu dne,“ říká Petr Vaněček.

Na pořadí nejprodávanějších značek tuzemského sekundárního trhu se meziměsíčně nic nezměnilo. Dominanci – stejně jako u nových vozů – v únoru udržela domácí značka Škoda, která dokonce výrazně posílila. Zatímco v lednu měla mezi ojetinami podíl necelých 20 procent, v únoru to bylo už 25,2 % Druhou příčku zaujímá značka Volkswagen (13,2 %), třetí Ford (6,5 %), čtvrtou BMW s necelými šesti procenty a první pětici uzavírá Mercedes s pětiprocentním podílem.

Nejprodávanějším modelem je stále Škoda Octavia – představuje 38 procent všech prodaných škodovek z druhé ruky a téměř deset procent celého sekundárního trhu. Druhá je fabia, která si stejně jako v lednu udržela 22procentní podíl,“ říká Petr Vaněček. Pro zajímavost, stále se prodávají i staré a veteránské škodovky – v únoru změnilo majitele 223 felicií, tedy skoro osm denně, a 80 favoritů, což je skoro dvojnásobek prodejů moderních elektrických enyaqů (46 ks). Prodalo se také 81 Škodovek řady 105-120-130 z osmdesátých let minulého století, třiašedesát řady 100-110 ze 70. let, a třeba 13 dodávkových Š 1203. „Statisticky to jsou zanedbatelná čísla, ale je zajímavé vidět, že každý den se zobchoduje poměrně dost automobilů starých třicet a více let. Je vidět, že nostalgie v Česku stále funguje a o veteránské škodovky je stále slušný zájem. Ostatně i v naší nabídce Mototechna Classic máme několik kusů těchto vozů,“ dodává Petr Vaněček.

Co se týče celkového objemu sekundárního trhu, který experti AURES Holdings sledují dlouhodobě, zaznamenal v únoru meziroční nárůst o 4,5 procenta na celkových 140 928 nabízených (tedy nikoli prodaných) vozů. Mediánová (tedy střední) cena ojetin na trhu pak pokračovala v sestupné tendenci – oproti lednu 2024 poklesla o bezmála 12 procent na aktuálních 190 tisíc korun.

Zdroj: AAA Auto