Test Toyota Yaris Cross hybrid | 2025 | Stejná, a přece jiná

Test Toyota Yaris Cross hybrid. Toyota Yaris Cross na první pohled vypadá jako roztomilý pekingský palácový psík, ale z jiného úhlu ukazuje svaly jako dobrman. A když se rozjede, dá o sobě vědět víc, než byste možná čekali – aspoň to platilo o původním Yarisu Cross. Utišil loňský facelift tuhle psí smečku a co ještě vylepšil?
Model Toyota Yaris Cross vzal evropské silnice útokem a rychle se stal nejprodávanějším modelem značky na starém kontinentu. Malé auto s povedeným vzhledem, rozumnou cenou a nízkou spotřebou si dokázalo rychle získat srdce hlavně městských zákazníků. Mnoho výrobců se o to pokusilo, ale jen málokdo byl tak úspěšný jako Toyota. Ale vývoj jde dál, tak bylo po třech letech nutno udělat změnu. Faceliftovaná Toyota Yaris Cross by měla být pohodlnější, tišší, bezpečnější, ale stále stejně úsporná.
Na první pohled je vidět, že facelift nepřinesl žádné změny v designu. Jediné, co je zvenku nové, je zelený lak Urban Khaki ve dvoubarevném provedení, který nahrazuje dřívější zlatý lak, a litá 18palcová kola s pěti paprsky. Obojí je určeno pro vrcholnou výbavu Premiere Edition. Yaris Cross si zachovává své kompaktní rozměry s délkou 4180 mm, šířkou 1765 mm a výškou 1595 mm na rozvoru 2560 mm. I přes až roztomilý vzhled přední masky působí auto celkově robustně a připomíná zmenšenou verzi modelu RAV4.
Test Toyota Yaris Cross hybrid: Překvapí prostorností
Uvnitř překvapí Yaris Cross prostorností. Přestože se jedná o malé SUV, interiér nepůsobí stísněně. Volit ho budou lidé, kterým je sympatický yaris, ale chtějí něco kapku většího, do čeho se lépe nastupuje. To Yaris Cross s vyšší světlou výškou splňuje. Přední sedadla jsou pohodlná, s možností manuálního nastavení a elektrické podpory bederní oblasti u řidiče (od druhého stupně výbavy). V zadní části je dostatek místa pro dvě dospělé osoby, i když vyšší cestující mohou mít omezený prostor pro nohy. Bohužel v zadní části chybí USB porty a výdechy klimatizace.
Zavazadlový prostor má praktický pravidelný tvar a základní objem 397 litrů, u vozů s pohonem všech kol 320 litrů. Opěradla zadních sedadel jsou ve dvou nejnižších úrovních výbavy dělená v poměru 40:60, ve vyšších výbavách pak 40:20:40.

Po otevření dveří se řidič ocitne v přehledně uspořádaném interiéru, který i po faceliftu zůstává věrný jednoduchosti a funkčnosti. Toyota zlepšila hlavně technologie. Největší novinkou je 12,3palcový digitální přístrojový štít, který je standardem tří nejvyšších výbav z celkových šesti. V těch nižších ho nahrazuje 7palcový TFT displej. Nový digitální štít má celkem čtyři verze zobrazení a vyznačuje se skvělou čitelností za všech světelných podmínek.
Dominantou palubní desky je pak nový infotainment s 10,5palcovým dotykovým displejem vyhrazeným pro čtyři nejvyšší výbavy. Neovládá se přes něj klimatizace, té zůstal vlastní panel fyzických tlačítek. Centrální obrazovka nabízí jemnější grafiku, rychlejší odezvu, přehlednější menu a cloudovou na navigaci. Podporuje bezdrátově Apple CarPlay i Android Auto. Má rovněž zdokonalený systém rozpoznávání hlasu s palubním asistentem, který slyší na pokyn „Hey, Toyota“.

Za zmínku stojí i seznam nových nebo vylepšených elektronických asistentů. Za vylepšením řady z nich stojí nová kamera a radar s větším dosahem v podélném i příčném směru. Takže třeba předkolizní bezpečnostní systém nyní dokáže rozpoznat potenciální nebezpečí čelního střetu s nejrůznějšími překážkami i vozidly v dráze vlastního vozidla – včetně chodců, cyklistů a nově i motocyklů. Novým přírůstkem je funkce potlačování akcelerace. Ta zasáhne potlačením náhlého zrychlení v případě, že rozpozná riziko střetu s vozidlem vpředu.
Další novou funkcí je proaktivní asistent řízení, který třeba hladce zpomaluje po uvolnění pedálu plynu nebo rozpoznává zatáčku ve směru jízdy a upravuje odpor řízení tak, aby řidič intuitivně natáčel volant ve správném úhlu. Seznam elektronických pomocníků je dlouhý a jejich zkratky mohou být zpočátku matoucí, zvlášť pokud si některé funkce budete chtít vypnout. Vypínají se pomocí tlačítek na volantu a vybíráte je pak ze seznamu. Upozornění na překročení rychlosti se vypíná asistentem čtení dopravních značek, který má zkratku RSA, asistent pro jízdu v pruzích zase nese značku LDA. Naštěstí jsou zkratky doprovázeny i ikonami.

Celkově působí interiér moderněji a uživatelsky přívětivěji. Materiály sice nejsou luxusní, ale působí solidně a odolně, což odpovídá charakteru vozu. Možná jen v těch nejdražších verzích se vám může zdát, že těch tvrdých plastů je kolem vás mnoho. Facelift ale hlavně změnil jinou věc pro lepší pohodu v kabině. A to mnohem lepší odhlučnění, zejména při vyšších rychlostech.
Výrobce k tomu přistoupil opravdu radikálně. Na levou stranu uložení motoru byl doplněn dynamický tlumič, do hadice systému sání zabudován rezonátor, izolační hmota uvnitř palubní desky nyní obsahuje tři vrstvy místo jedné, v místě mezi motorovým prostorem a čelním sklem je dodatečná vrstva izolační plsti a zesílena byla i skla vozu. Spokojeni budete hlavně ve městě. Na dálnici je to sice určitě lepší než dřív, ale motor vytočený do otáček je pořád slyšet celkem hlasitě.
Vylepšený hybridní pohon
Facelift přinesl Yarisu Cross pátou generaci hybridního pohonu. Kromě základní verze s maximálním výkonem 85 kW je tak k dispozici i vylepšená varianta o síle 96 kW. Ta dostala výkonnější elektromotor, novou převodovku a novou řídicí jednotku, což zvýšilo nejen celkový výkon, ale i točivý moment na maximální 185 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšilo o půl sekundy, ale stále přesahuje desetisekundovou hranici (10,7 s u pohonu jedné nápravy, 11,3 s u pohonu všech kol), takže ho mnozí konkurenti ve sprintu porazí. Díky výkonnějšímu elektromotoru ale může vůz častěji využívat bezemisní elektrický režim, takže jim to může zase vrátit na nižší spotřebě paliva.

Nejvíc efektivní je hybrid logicky během jízdy po městě. Tam pocítíte změny nejvíc. Zvýšení točivého momentu o 30% oceníte při každém sešlápnutí plynu, auto působí ve městě svižněji. Zároveň se v nízkých rychlostech maximálně používá elektrický pohon, což snižuje spotřebu až klidně někam pod 4 litry. Zároveň díky lepšímu odhlučnění je auto tiché. Na okreskách už si auto řekne o větší porci benzínu, ale stále není problém se držet se spotřebou pod pět litrů. Na dálnici to bude až někam k šesti, navíc tady už vylepšené odhlučnění nestačí a monotónní vysoké otáčky stále nejsou akusticky moc příjemné. A pružné zrychlení nad 100 km/h už taky není kdovíjaké. Na dlouhých dálničních přesunech také moc neoceníte pouze 36litrovou palivovou nádrž.
Testovaná varianta měla i pohon všech kol, což není v této třídě aut zdaleka obvyklé. Toyota to vyřešila přidáním dalšího elektromotoru na zadní nápravu, který pomáhá hlavně při rozjezdech na kluzkém povrchu nebo při jiné podobné ztrátě trakce. Nejde o plnohodnotný pohon 4×4, mezi nápravami není mechanické spojení, vše ovládá řídící jednotka, ale pro větší jistotu v zimě nebo na nezpevněné cestě je to užitečný prvek.

Yaris Cross tak i po modernizaci zůstává především autem do města. Podvozek je naladěný spíše na komfort, takže drobné nerovnosti zvládá dobře, ale větší výmoly už dávají tušit tužší nastavení zadní nápravy. Naopak velkou výhodou Yarisu Cross je jeho obratnost. S poloměrem otáčení 5,6 metru se s ním snadno manévruje v úzkých uličkách i na zaplněných parkovištích.
Cenová politika Toyoty zůstává relativně příznivá, což je jeden z faktorů, díky kterým se loni v Česku stala importérem číslo 1. Yaris Cross sice není nejlevnější volbou mezi malými SUV, když základní hybridní varianta s výkonem 85 kW začíná na částce 619 000 Kč, silnější hybrid stojí od 709 000 Kč. Základní výbava zahrnuje širokou paletu bezpečnostních asistentů, LED denní svícení, automatickou klimatizaci nebo zadní parkovací kameru. Námi testovaná vrcholná verze Premiere Edition s výkonnějším hybridem a pohonem všech kol vyjde na 865 000 Kč. Pro zajímavost, v nabídce byly v době testu ještě nějaké skladové vozy verze před faceliftem, které začínaly na velmi zajímavé částce 485 000 Kč.
V kategorii malých SUV soupeří Yaris Cross s mnoha konkurenty. Hyundai Kona začíná na částce 620 000 Kč, v akci s výkupním bonusem a financováním to může být i o 100 tisíc méně. Ovšem jeho hybridní varianta je pak k dostání od 820 tisíc, po všech slevách od 720 tisíc. Renault Captur je v základu také levnější, když v ho v akci koupíte od 465 000 Kč, ovšem jeho hybridní varianta stojí nejméně 615 tisíc. Pokud chcete hybrid, tak na straně Toyoty Yaris Cross stojí kromě konkurenceschopné ceny povedený design a vysoká spolehlivost. Smířit se musíte jen s levnějšími plasty v interiéru a vyšší hlučností motoru ve vyšších rychlostech.
Martin Šidlák








Technické údaje: Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid 130 AWD-i
Cena: 628 017 Kč (bez DPH)
Hybridní pohon
Maximální výkon soustavy: 96 kW
Max. točivý moment: 185 Nm
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 s
Kombinovaná spotřeba: 4,8-5,1 l/100 km
Emise CO2: 108-116 g/km
Délka/šířka/výška: 4180 / 1765 / 1560 mm
Rozvor: 2560 mm
Zavazadlový prostor: 320 l