První jízda Subaru Forester: Lesa pán v šestém vydání

Subaru Forester v šesté generaci zlepšilo komfort na silnicích, ale zachovalo si skvělé terénní schopnosti. Je to zkrátka dokonalý univerzál pro aktivní lidi.
Vlastnit Subaru je svým způsobem znakem příslušnosti k výjimečnému klubu. Vzhledem k omezeným výrobním kapacitám automobilky a prioritám značky směrem k japonskému a americkému trhu je český importér rád, když dostane do prodeje kolem 800 aut ročně. Automobilky chystá navýšení svých výrobních kapacit už proto, že slíbila uvést do roku 2028 celkem 8 nových elektrických modelů.
Ale to je trochu jiná kapitola. V Evropě je Subaru značka kupců, kterým je většinově nad 50 let a o žádné elektromobily nestojí. Chtějí robustní, technicky spolehlivé auto větších rozměrů, s kterým se můžou vydat na delší cestu i mimo asfalt. Jde o aktivní lidi, kteří rádi sportují, vozí kola, psy a nebojí se ani výrazně nezpevněného terénu.

Subaru Forester: Šest generací od roku 1997
Ztělesněním takového auto je Subaru Forester, který se prodává už od roku 1997. Celosvětově se ho prodalo více než 5 milionů kusů a nyní byl uveden i na český trh v šesté generaci. Ta mírně narostla, konkrétně o 30 mm do délky na 4670 mm. V designu ubylo extravagantních křivek a výsledkem je pohledné SUV s výraznou horizontální linií vpředu, která spojuje masku chladiče se světlomety. Boční partie s nápadně vystouplými blatníky disponují výraznou linií, která probíhá od přední části až k zádi a svým profilem zdůrazňuje délku vozu. Vzadu vysoko umístěná horizontální linie spojuje zadní světla.
Na pátých dveřích Subaru upustilo od experimentu, když se bezdotykově otevíraly zakrytím znaku automobilky, protože po otevření se už logicky nedaly stejným způsobem zavřít, a ve výbavě tak najdete klasické bezdotykové otevírání kopnutím pod zadním nárazníkem. Zavazadlový prostor má velikost od 508 litrů až po 1720 litrů při sklopených zadních sedadlech. Je vybaven nově přidanými háčky a kotvicími body, které poskytují širší škálu řešení pro převoz a upevnění nákladu.

Interiér se nese v duchu luxusu v pojetí Subaru, což znamená kvalitní použité materiály, ale rozumnou míru digitalizace. Nový Forester je vybaven 11,6palcovým infotainmentem s rozlišením Full HD, kam se přestěhovalo třeba i ovládání systému X-MODE. Zůstala ale řada fyzických tlačítek, třeba pro ovládání klimatizace.
Forester si zachovává charakteristickou kombinaci trvalého symetrického pohonu všech kol Symmetrical AWD s mildhybridním pohonným ústrojím e-BOXER. Jeho základ tvoří atmosféricky plněný 2,0litrový čtyřválcový motor s protilehlými písty o výkonu 100 kW, který je spárován s elektromotorem umístěným v převodovce Lineartronic. Auto s tímto pohonem nepatří k nejrychlejším, když na stovku zrychlí za 12,2 sekundy. Průměrná spotřeba pak má hodnotu 8,1 l/100 km.
Novinka si ale zachovává skvělé jízdní vlastnosti, a to jak v terénu, tak na silnici. V terénu mu k tomu slouží 220 mm světlé výšky a zdokonalený systém X-MODE se dvěma režimy a funkcí pro sjíždění svahů, který maximalizuje ovladatelnost a trakci na kluzkém povrchu nebo v prudkém stoupání. Funkce režimu X-MODE, kdy při jízdě aktivně pomáhá elektromotor, nově funguje také při couvání, což zajišťuje ještě lepší ovladatelnost vozu. Na silnici naopak k většímu komfortu pomohla o 10 % větší tuhost karoserie a lepší akustická izolace.
Český ceník startuje na částce 1 025 000 Kč s DPH za verzi Active (847 107 Kč bez DPH), která je ovšem v zaváděcí ceně snížena na 985 000 Kč (814 050 Kč bez DPH). Tato výbava už zahrnuje třeba LED světlomety, 18″ litá kola, kožený volant, vyhřívání sedadel, dvouzónovou automatickou klimatizaci, 11,6palcový displej či kompletní sestavu jízdních asistentů.
Martin Šidlák





