Firmy do budoucna uvažují o autech bez řidičů
Téměř třetina správců vozových parků by do budoucna měla zájem o automaticky řízené automobily. Ukázal to průzkum společnosti TrackCompare.
Na otázku, zda-li by uvažovali o nákupu automaticky řízených automobilů, 32% fleetových manažerů odpovědělo, že ano. Zbylá část o jejich zavedení prozatím neuvažuje.
Příznivci těchto automobilů argumentují skutečností, že za většinou nehod stojí selhání lidského faktoru. Snížení rizika lidského pochybení by podle nich mohlo přispět k vyšší bezpečnosti na silnicích – to platí zejména, pokud jde o drobné nehody při parkování, které bývají zapříčiněny chvilkovým rozptýlením nebo špatným odhadem vzdálenosti. Automobilům řízeným počítačem se toto prakticky nestává.
Současné systémy automatického parkování jsou pojišťovnami a mnoha řidiči označovány jako spása, neboť výrazně snižují počet drobných nehod při parkování. Počítačem řízené vozy jsou podle nich dalším logickým krokem ke zvýšení bezpečnosti – zejména pro ty, kteří řídí neradi.
Mnoho lidí také poukázalo na zajímavou výhodu, kterou jim mohou automaticky řízené vozy přinést – mohou za ně převzít řízení a odvést je domů poté, co si někde po cestě dají například pivo.
Mezi motoristy však nejsou auta bez řidičů prozatím příliš oblíbená. Více jak dvě třetiny z nich se obávají sdílení silnice s automaticky řízenými vozy.
Ti motoristé, kteří mají z těchto vozů největší obavy, poukazují na skutečnost, že ještě není vyřešena otázka zodpovědnosti v případě, že automaticky řízené auto způsobí dopravní nehody nebo spáchá nějaký dopravní přestupek. Je možné „obvinit“ počítač?
Auta bez řidičů zkouší mnoho automobilek. Například Volvo vyvinulo systém, který používá mj. smartphone, jež řidiči umožňuje, aby při zajíždění na parkovací místo nemusel být vůbec přítomen ve voze. Systém sdělí řidiči před vjezdem na parkoviště, kde je na něm volné místo. Ten může buď s vozem zajet až k tomuto místu, tam vystoupit a nechat systém, aby zařídil vjetí auta do volného prostoru, anebo může vystoupit hned na začátku parkoviště a nechat systém, aby auto dovezl ke zmíněnému volnému místu a tam je zaparkoval.
Kdo se angažuje ve vývoji autonomních technologií?
BOSCH: Tento největší světový soukromý dodavatel v oblasti technologií se nyní snaží vyvinout systémy, které umožní samořídícím autům vyrazit na silnice. Bosch by se rád brzy stal jedním z největších dodavatelů senzorů a elektronických zařízení pro automobilový trh.
Continental: V lednu 2013 podepsaly Continental a BMW group dohodu o spolupráci na výzkumu a chtějí společně vyvinout vysoce automatizované systémy pro jízdu vozidel po dálnici. Projekt poběží do konce roku 2014. Během těchto dvou let bude postaveno několik prototypů testovacích vozidel vybavených systémy pro autonomní jízdu.
Google: Technologický gigant je podle všech předpokladů leaderem v oblasti autonomních vozidel. Svá automaticky řízená auta chce začít prodávat už v roce 2017. Zatím ale půjde jen o Nevadu, Floridu, nebo Kalifornii.
Mercedes-Benz: Auto schopné jet zcela samo bez zásahu řidiče ukázala automobilka loni v září . Model S 500 vybavený systémem Inteligent Drive dokázal s posádkou ujet zhruba 100 km. Automobil využíval soustavy kamer s vysokým rozlišením monitorující okolní provoz, semafory i srovnávající přesnou polohu auta s údaji z GPS. Při vývoji tohoto autonomního systému Mercedes využil nebo částečně rozšířil technologie, které už používá i v jiných modelech.
Volvo: Automobilka v polovině roku 2013 představila technologii zcela automatického parkování. Jde o technologický koncept, který řidiče ušetří hledání volného parkovacího místa. Automobil lze odstavit u vjezdu na parkoviště. Vůz pak pomocí senzorů najde sám volné místo a po zaparkování pošle majiteli zprávu na chytrý telefon.
NISSAN: Automobilka nedávno oznámila svůj záměr uvést samořídící auta na trh do roku 2020. V současnosti poměrně úspěšně testuje speciál odvozený od elektromobilu Leaf.