Test Cupra Leon VZ 300 | 2025 | Žralok silnic s výkonem 300 koní

test Cupra Leon

Test Cupra Leon VZ 300. V době, kdy z koncernu Volkswagen často vypadávají auta se sexappealem tramvaje, umí značka Cupra udělat nejen výkonná, ale i vizuálně atraktivní auta. Příkladem může být Leon, který je pod logem Seatu sice poctivým, ale ne moc výrazným autem. Pod logem Cupra je ale Leon žralokem silnic s výkonem až 221 kW.

Sebekriticky musím uznat, že jsem se v životě v mnoha věcech mýlil, a v oblasti automobilů mezi mé největší omyly patří, že jsem v roce 2018, kdy se značka Cupra oddělila od Seatu, v její úspěch tak úplně nevěřil. Podle prvních představených modelů jsem podezíral koncern VW, že chce vyždímat i suchý hadr a dojit z lidí peníze tím, že na masové modely Seat dá jiné logo, pár sportovních doplňků a bude je tak moct prodávat s vyšší marží. Převlečené modely Ateca a Leon mi byly málo.

Můj pohled změnil až formentor a další postupně uváděné svébytné modely, které v poslední době začínají být převážně elektrické. Leon je ale pozůstatkem doby, kdy Cupra ještě nebyla tak zaměřená na rozzlobeně se tvářící elektromobily. Loni prošel výraznou modernizací, která změnila v první řadě jeho vzhled a úplně ho oddělila od stejnojmenného modelu značky Seat.

Vizuálně se novinka hodně blíží formentoru. Stejné jsou netradiční přední LED Matrix světlomety, které jsou designované jako trojice svítících trojúhelníků zasazených do dalšího trojúhelníku. Shodný je vůbec celý koncept čelní masky v podobě, kterou výrobce nazývá žraločím nosem. Zuby sice takhle tlama nemá, ale výrazná mřížka chladiče a velké měděné logo značky integrované do kapoty působí impozantně.

test Cupra Leon

Společným prvkem s formentorem je pak také světelný pruh na pátých dveřích se svítícím logem uprostřed. Pokud jste byli ze seatů zvyklí na otevírání pátých dveří vyklopením loga, tak u tohoto modelu je na zádi logo proto, aby svítilo, ne aby otevíralo. Kde se tahle věc dělá, jsem musel trochu delší dobu hledat, nakonec jsem tlačítko našel zespodu pravého světla. Modernizace přinesla také nějaké nové designy kol a dva nové matné laky – šedý a bronzový. Pokud si je ale budete chtít pořídit, připravte si 62 tisíc korun. V základu je pouze modrý lak. Za běžné metalické si připlatíte 22 až 32 tisíc.

Designem působí leon trochu jako další dvě karosářské varianty formentoru, protože má mnohem blíž právě k němu než k původnímu Seatu Leon. Formentor měří na délku 4451 mm, Leon hatchback 4398 mm a kombi 4656 mm. Rozvor ale mají téměř shodný – formentor 2680 mm, leony 2686 mm. A samozřejmě mají odlišně velký zavazadlový prostor – formentor podle motorizace 345 – 450 l, leon hatchback 270 – 380 l a kombi 470 – 620 l. Mimochodem – sourozenecký Volkswagen Golf nabídne v kufru stejných 380 litrů u hatchbacku, ale leon je o něco delší, takže na zadních sedadlech mají cestující o trochu víc místa.

Test Cupra Leon: Start nebo vypínání stabilizace?

S formentorem je společná palubní deska s 12,9palcovým centrálním displejem a digitálním přístrojovým štítem a uspořádání dalších ovládacích prvků v interiéru. Rychlost centrálního displeje i jeho přehlednost zaslouží pochvalu, jen se dotykem ovládá skoro vše včetně klimatizace. Ale dotykové plošky pod obrazovkou na ovládání hlasitosti a teploty už jsou v této generaci infotainmentu podsvětlené. Digitální je i přístrojový štít s opravdu mnoha možnostmi nastavení.

Startovací tlačítko není jako u Volkswagenu mezi sedadly, ale „sportovně“ na volantu, naopak převodové stupně se nemění na páčce vpravo od volantu, ale konvenčně mezi předními sedadly. Před páčkou je tlačítko vypínání stabilizace a člověk má tendenci právě tohle mačkat pro nastartování auta.

Už v základu jsou sportovní sedadla, testovaná verze VZ má vylepšená sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Velká pozornost byla věnována zvýšení kvality použitých materiálů v interiéru, takže to v autě celkově vypadá o něco lépe než ve Volkswagenu Golf. Pochvalu zaslouží i volant, který není zbytečně tlustý, jak byste možná u sportovního auta čekali, naopak se velmi dobře drží a na jeho ramenech jsou fyzické ovladače, nikoli dotykové plošky, se kterými koncern v nedávné době koketoval. Právě na volantu se dá vypnout povinné akustické hlášení na překročení povolené rychlosti, jen to nejde udělat jedním stiskem. Kdyby bylo jen o něco víc fyzických ovladačů i jinde na palubní desce a skoro všechno se neovládalo přes dotykovou obrazovku, zasloužil by si interiér jen samé superlativy.  

test Cupra Leon

Cupra Leon má v nabídce hned čtyři druhy pohonu – benzín, mild-hybrid, diesel a plug-in hybrid s výkony od 110 do 221 kW u hatchbacku, kombík disponuje ještě nejsilnějším výkonem 245 kW a pohonem všech kol. Nabídka je na první pohled trochu nepřehledná, protože ceník nenabízí klasické výbavové stupně, ale jeho verze jsou spojeny právě s motorizací, ke kterým jde dokoupit různé pakety. Takže základní benzín, mild-hybrid a diesel se stejným výkonem 110 kW a slabší plug-in hybrid o výkonu 150 kW nesou označení Cupra. Nejsilnější benzínový motor 2.0 TSI 221 kW a silnější plug-in 200 kW můžou nést označení VZ nebo VZ Extreme. Jen základní benzínový motor bez mild-hybridní pomoci má manuální 6stupňovou převodovku, ostatní motory jsou spojeny s 6- nebo 7stupňovým automatem DSG.

V našem případě, označeném jako VZ 300 jde o nejsilnější motor dostupný pro hatchback o výkonu 221 kW nebo-li zaokrouhleně 300 koní. Je spojený se 7stupňovým automatem, ale pouze pohonem předních kol. Už po prvních pár kilometrech má člověk z auta opravdu sportovní pocit, což je dáno hutným zvukem, který se do kabiny line z reproduktorů. Vypnout lze jen v individuálním nastavení jízdního režimu. Opravdovým jízdním vlastnostem pomáhá jednak adaptivní podvozek, jednak elektronicky řízený samosvorný diferenciál přední nápravy, který vyhodnocuje údaje z mnoha zdrojů. Sleduje úhel natočení volantu, rychlost otáčení kol apod., aby maximálně korigoval dynamickou jízdu směrem k ovladatelnosti vozidla.

test Cupra Leon

Výkon tenhle motor poskytuje brutální, hodnota zrychlení z nuly na sto má hodnotu 5,7 sekundy a držet se povolených rychlostních limitů může být opravdu problém. Z předokolek se s leonem může rovnat Honda Civic Type-R s dvoulitrem o výkonu 242 kW a zrychlením za 5,4 sekundy. Leon naopak nabídne o něco lepší spotřebu, papírově 7,3 – 7,8 l/100 km oproti 8,2 l u Hondy. Samozřejmě reálný výsledek bude nejvíc záležet na jízdním stylu konkrétního řidiče. Pohon pouze jedné nápravy má samozřejmě svoje limity zejména při rozjezdech na mokru, ale v suchých zatáčkách funguje naprosto skvěle, i když je znát, že elektronika má s touhle časovanou bombou pod kapotou co dělat. Nevýhodou kombinace tužšího podvozku, velkých kol a sportovních sedaček je i přes adaptivní tlumiče přece jen určitá míra nekomfortu na rozbitých silnicích nebo ve městech se zpomalovacími prahy. Komfortu by asi prospěla menší než 19palcová kola, která byla na testovaném voze, ale to je standard verzí VZ.

Řidič by možná ocenil komunikativnější řízení s větší zpětnou vazbou o tom, co se děje pod koly, ale Cupra Leon odvede výbornou práci hlavně pro šoféry, kteří rádi jezdí rychle, ale nemají zkušenosti s jízdou na okruhu a nechtějí, aby je auto zabilo v první zatáčce. V těch je hatchback o něco obratnější než jeho silnější kombi verze, té ale zase pomáhá pohon všech kol. Ale limity auta leží mnohem dál, než povolují dopravní předpisy.

Cupru Leon můžete mít se základním motorem 1.5 TSI od 794 900 Kč, což je možná trochu zbytečná daň za prestižní značku na kapotě, když Volkswagen Golf v základu dostanete za o něco víc než půl milionu korun, se stejným motorem pak od 728 tisíc. Plug-in hybrid bych si osobně do sportovního hatchbacku nevzal, ale námi testovaná varianta VZ 300 už dává smysl. Stojí 1 094 900 Kč. Stejně výkonný VW Golf Clubsport vyjde na 1 166 900 Kč, Civic Type R pak vyjde na 1 149 900 Kč.

Pokud se rozhodnete si vůz značky Cupra koupit, pak doporučujeme si ho nechat delší dobu, pokud nechcete zbytečně ztratit při následném prodeji. Podle informací leasingové společnosti Drivalia v porovnání s koncernovými konkurenty od Škoda Auto a Volkswagenu vykazuje totiž Cupra nižší zůstatkové ceny, a to o 10 až 20 %. Z hlediska spolehlivosti a nákladovosti na údržbu jsou ale na tom vozidla Cupra naprosto srovnatelně s adekvátními koncernovými vozy. Proto je Cupra dobrou volbou pro pragmaticky uvažujícího zákazníka, který hledá užitečný vůz s osvědčenou koncernovou technologií za zajímavou cenu.

Martin Šidlák

Technické údaje: Cupra Leon VZ 300

Cena: 904 876 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 221 kW / 5300-6500 ot.
Max. točivý moment: 400 Nm / 2000-5200 ot.
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,7 s
Kombinovaná spotřeba: 7,3-7,8 l/100 km
Emise CO2: 171-183 g/km
Délka/šířka/výška: 4398 / 1992 / 1444 mm
Rozvor: 2686 mm
Zavazadlový prostor: 380 l