Test Mazda CX-80 | 2025 | Luxusní SUV v něčem poráží i BMW X7 | PHEV

test Mazda CX-80

Test Mazda CX-80. Mazda vždy dělala auta s výbornými jízdními vlastnostmi, ale modelová paleta nebyla nejširší. V technice šla dost často proti proudu, když se třeba dlouho držela objemných atmosférických motorů. Objemných motorů se drží dál, ale citelně navyšuje nabídku svých modelů. Místo klasických karoserií ale vsadila na SUV, která jsou odlišná hlavně svou velikostí. Tím největším v Česku je Mazda CX-80, kterou jsme otestovali s plug-in hybridním pohonem.

Zatímco klasický sedan a kombi Mazda 6 pomalu, ale jistě míří do důchodu a pokud bude nahrazena, tak nejspíš jen elektrickým modelem Mazda EZ-6. Místo toho se Mazda zaměřila na SUV a k menším CX-30 a CX-5 postupně přibyly modely CX-60, 70, 80 a 90, jakkoli se ne všechny prodávají na všech trzích najednou. Konkrétně v Česku jsou v nabídce modely CX-60 a CX-80. Liší se svými rozměry, hlavně délkou, jinak jde designově víceméně o kopie jednoho auta. Pozorné oko najde snad jen rozdíl ve tvaru zadního okénka za C sloupkem. Férové je ale dodat, že Mazda v tom není sama, podobný styl „tady máte jednu karoserii a vyberte si délku“ uplatňují i jiné značky.

Když pomineme fakt, že s výjimkou modelů 2, MX-5 a elektrické MX-30 jsou všechny modely hlavně v oblasti čelní masky vyrobeny podle jednoho designového vzoru, tak design CX-80 je sám o sobě celkem líbivý, s dynamickými liniemi a zajímavě tvarovanými světly. I po tolika letech je designový jazyk stále hezký a na první pohled je poznat, že tohle je Mazda a nic jiného.

Proti CX-60 novinka narostla jen v rozvoru o 25 centimetrů na 3120 mm, což je mimochodem víc než třeba u BMW X7, a celková délka dosáhla hranice pěti metrů (4995 mm). Zatímco menší sourozenec může být jen pětimístný, CX-80 disponuje sedmi sedadly, v určitých výbavách zdarma a někde za příplatek 20 000 Kč je pak ve druhé řadě dvojice samostatných sedadel. Můžete si ještě vybrat, jestli mezi nimi chcete loketní opěrku nebo naopak volný průchod do třetí řady sedadel. Tam se usadí i dospělí, jen budou mít celkem vysoko kolena. Ovšem nastupování sem není tak snadné jako třeba v případě Peugeotu 5008, vlastně se tam leze nejlépe právě mezerou mezi dvojicí sedadel ve druhé řadě.

Test Mazda CX-80: 258 až 1971 litrů

Ve třetí řadě sedadel jsou k dispozici prostory pro odložení nápojů a také výdechy klimatizace, ovšem bez jakékoli regulace. Opěradla této poslední řady se skládají do podlahy jednoduše potáhnutím za poutka z prostoru pátých dveří. Tím se zvětší minimální zavazadlový prostor z 258 litrů na 566 až 687 litrů podle toho, jakou verzi sedadel máte ve druhé řadě a jak moc jsou tato sedadla posunutá dopředu nebo dozadu. CX-60 disponuje kufrem o velikosti 570 litrů. A kde je tedy ten rozdíl v celkové délce obou modelů? Ve druhé řadě sedadel. Tam totiž budete mít v CX-80 před koleny tolik místa jako v Superbu. A pokud naopak sklopíte obě řady, tak maximální velikost kufru dosáhne 1971 litrů.

test Mazda CX-80

Palubní deska je v podstatě kompletně převzatá z modelu CX-60, což nevíte, pokud obě auta neporovnáte, pak vás to nemůže urazit. Naopak oceníte optimální míru digitalizace. 12,3palcová centrální obrazovka je umístěna poměrně vysoko, takže je na ni velmi dobře periferně vidět za jízdy. Je ale zase daleko pro nějaké dotykové ovládání. To je ovšem záměr. Mazda už delší dobu razí směr, že mačkání tabletu za jízdy není bezpečné, takže centrální obrazovka se za jízdy dotykem ovládat prostě nedá. K tomu je určený otočný ovladač mezi předními sedadly. To doplňuje rozumná míra fyzických tlačítek, hlavně kompletně v případě klimatizace. Velká pochvala, tohle řešení podle mě přispívá k bezpečnosti mnohem víc než nějaké akustické upozornění o překročení rychlosti o jeden kilometr. To samozřejmě musí být v Mazdě povinně také, dá se vypnout stiskem jednoho tlačítka vlevo od volantu.

test Mazda CX-80

Za provedení interiéru jsme Mazdu chválili už v testu modelu CX-60, takže tady musíme logicky zopakovat, že vše je přehledné, ergonomické, ale perfektní jsou i použité materiály. Ne nadarmo někteří kolegové přirovnávají interiér k modelům BMW. Za příplatek v paketu Comfort můžete navíc získat inovativní systém, který podle obličeje rozpozná, kdo usedl za volant, a automaticky tomu přizpůsobí polohu sedaček, volantu a zrcátek, dokonce i nastavení zvuku a klimatizace.

Nabídka pohonných jednotek je skromná, ale zato jsou oba nabízené motory objemově nečekaně velké na dnešní dobu. Tou dražší variantou je naftový šestiválec o objemu 3,3 litru a maximálním výkonu 187 kW. Půjde o ideální řešení na dlouhé cestování, když z jeho 74litrové nádrže má podle průměrných hodnot zmizet méně než šest litrů paliva na 100 kilometrů. My jsme otestovali druhou variantu, plug-in hybridní pohon složený z benzínového čtyřválce o objemu 2,5 litru a výkonu 141 kW a trakčního elektromotoru o výkonu 129 kW, což dává dohromady maximální systémový výkon 241 kW.

test Mazda CX-80

Tento plug-in hybrid – úplně stejný jako pohání menší CX-60 – je papírově logicky mnohem úspornější než diesel, v technických údajích najdeme hodnotu 1,6 l benzínu na 100 km a k tomu 23 kWh elektrické energie. A opět zcela logicky jsou reálná čísla úplně odlišná, pokud nebudete baterii dobíjet každých pár desítek kilometrů. Tabulkový elektrický dojezd činí 60 kilometrů, mně elektřina došla vždy zhruba po maximálně 40 kilometrech. V létě to bude asi lepší, ale nijak výrazně lepší to nebude. Kapacita baterie je 17,8 kWh a maximální nabíjecí výkon 7,2 kW, takže nejrychlejší dobití baterie trvá 2,5 hodiny, z běžné zásuvky kolem osmi. Jestli se to vyplatí, na to si každý musí odpovědět sám.

Benzínový agregát sám o sobě je dobrý, má dost síly, většinu času je velmi dobře odhlučněný, razantně se ozývá až při větším sešlápnutí plynu. Ale s autem o váze přes dvě tuny má přece jen dost práce, čemuž odpovídá i spotřeba, která se bude pohybovat mezi 7,5 – 9 litry podle toho, kde se zrovna budete pohybovat. Což už není úplně málo, a klasický full hybrid by byl v tomto případě asi lepším a úspornějším řešením. I 8stupňový automat asi bude s dieselem fungovat lépe, tady se nevyvaroval občasného škubání během řazení.

test Mazda CX-80

CX-80 je v obou motorizacích spojena s pohonem všech kol, v běžných podmínkách je preferován ten zadní. Nastavení podvozku se proti CX-60 změnilo směrem k většímu komfortu, aby byl plavnější, jak se na vlajkovou loď sluší. Stále je ale dost tuhý, o některých dírách tak zkrátka budete vědět a za adaptivní tlumiče si nemůžete připlatit. Na druhou stranu Mazda si vždy zakládala na sportovních jízdních vlastnostech svých vozů, takže v zatáčkách se auto naklání vzhledem ke své velikosti jen velmi decentně, jeho chování je čitelné a zatáček se rozhodně nebojí.

Co může být pro některé kupce podstatné, je i bezpečnost. Mazda CX-80 získala titul „Best in Class“ v kategorii velkých SUV v testu organizace Euro NCAP, do kterého zařadila 44 aut. CX-80 získala nejlepší výsledky v kategorii velkých SUV a těsně porazila Audi Q6 e-tron. Získala skóre 92 % v kategorii dospělé posádky, s plným počtem bodů při nárazu z boku a zezadu. V kategorii dětské posádky vůz získal 88 %, v kategorii zranitelných účastníků silničního provozu dosáhl vůz 84 %. Poslední kategorií byla bezpečnostní asistence – skóre 79 %.

Kdybych si měl Mazdu CX-80 kupovat, rozhodl bych se spíš pro diesel. Ten stojí v akčním ceníku nejméně 1 418 290 Kč, plug-in hybrid je o něco levnější, vyjde na minimálních 1 390 790 Kč. To je mimochodem jen o pár desítek tisíc korun víc, než na kolik aktuálně vyjde menší CX-60, která se stejným pohonem startuje na 1 343 900 Kč. Pokud bychom Mazdu CX-80 srovnávali s konkurenty typu Hyundai Santa Fe nebo Kia Sorento, nevede si plug-in hybrid úplně špatně, protože tento pohon koupíte u Santa Fe 1 349 990 Kč, u Sorenta od 1 534 980 Kč. Ovšem oba modely mají i levnější verze s full hybridem nebo dieselem. Novou Škodu Kodiaq pak koupíte v základu pod milion, dieselová čtyřkolka stojí od 1 195 000 Kč, plug-in hybrid o výkonu 150 kW od 1 175 000 Kč.

Martin Šidlák

Technické údaje: Mazda CX-80 PHEV

Cena:   1 149 413 Kč (bez DPH)
Plug-in hybridní pohon
Maximální výkon: 241 kW / 6000 ot.
Max. točivý moment: 500 Nm / 4000 ot.
Maximální rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,8 s
Kombinovaná spotřeba: 1,6 l + 23 kWh/100 km
Emise CO2: 35-36 g/km
Délka/šířka/výška: 4990 / 2142 / 1712 mm
Rozvor: 3120 mm
Zavazadlový prostor: 258-687 l