Euro 6e-bis platí už letos, zaměří se na plug-in hybridy
Emisní norma EURO 7 sice bude platit až od roku 2027, ale už tento rok přichází v platnost nová aktualizovaná emisní norma, která nahrazuje současnou emisní normu Euro 6e a bude se jmenovat Euro 6e-bis. Změní výpočet spotřeby u plug-in hybridů.
Euro 6e-bis se zaměřuje především na plug-in hybridní vozidla (PHEV). Od nynějška budou nová vozidla PHEV podléhat přísnějším testovacím metodám, jejichž výsledkem budou reálnější – a tedy vyšší – hodnoty emisí CO2 u vozidel PHEV. Od 1. ledna 2025 bude norma platit pro všechny nově uvedené modely PHEV a modely PHEV, které projdou homologací. Kdy uvedou své stávající modely PHEV do souladu souladu s přísnější normou, o tom se výrobci musí rozhodnout do 31. prosince 2025.
Emisní testy dle normy WLTP se u plug-in hybridů budou nově provádět na simulované trase dlouhé 2200 kilometrů namísto dosavadních 800. Zejména PHEV s kratším dojezdem na elektřinu tak budou mít normované emise nad 50 g CO2 na km, takže v mnoha zemích vypadnou z daňově výhodnějších sazeb.
Pro jaké auto se tedy dnes rozhodnout? „Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, rozhodně bych nedoporučoval dieselový motor v osobních vozech, například kvůli možnému zákazu vjezdu do řady evropských metropolí,“ říká produktový manažer Toyota Václav Zikmund.
Dieselů se ale nebojte
Kdo by si ale chtěl teď aktuálně koupit dodávku právě s dieselovým pohonem, nemusí se obávat, na trhu jich je celá řada. Zákaz spalovacích motorů od roku 2035 se bude týkat pouze nových aut, vozy nakoupené před tímto zákazem samozřejmě budou moci uživatelé dále používat. Maximálně s některými omezeními v rámci evropských metropolí.
U Toyoty jsou dieselové motory spojeny už jen s užitkovými modely, dodávkami nebo offroady a pick-upy jako Land Cruiser nebo Hilux. I zde ale přicházejí na řadu varianty elektrické nebo hybridní. „Dieselové pohony jsou v Toyotě spojené s velkými auty a dodávkami, a ty plánujeme nabízet i v dalších letech,“ dodává Václav Zikmund.
A jak je to s elektromobily, kdy je vlastně vhodná doba si ho koupit? Mluví se o tom, že za pár let budou lepší baterie s delším dojezdem, vyplatí se tedy počkat? Podle Václava Zikmunda se sice elektromobily stále vyvíjejí, ale pokud by měli lidé pořád čekat na tu nejnovější technologii, nikdy si nic nekoupí.
„Pokud se podíváme pět let nazpátek a na současné elektromobily, ten skok je ohromný, předpokládá se, že se bude ještě zrychlovat, to znamená za sedm let elektromobily budou určitě úplně jinde, než jsou dnes,“ popisuje Václav Zikmund. Kdo má ale vyřešené nabíjení a elektromobil chce, nemusí nijak otálet a čekat.
Martin Šidlák