Nejprodávanějšími ojetinami jsou hatchbacky. Kombíky a SUV se dotahují

autobazar, ojeté auto, AAA Auto

Nejprodávanější ojeté vozy v Česku mají dle očekávání značku Škoda. S karoserií vedou hatchbacky, z pohonů benzín. Roste počet prodaných vozů s automatickou převodovkou. Vyplývá to z loňských výsledků sítě autocenter AAA Auto.

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO, Mototechna či Auto Diskont, loni dosáhla nejlepšího prodejního výsledku ve své historii, když celkově prodala 108 661 vozů. AURES loni prodával v průměru 9 000 vozů měsíčně, vůbec nejvíce aut si zákazníci odvezli v srpnu, kdy prodeje poprvé překonaly psychologickou hranici deseti tisíc automobilů.

„Zájem o ojeté a zánovní automobily, prodávané našimi autocentry, byl v loňském roce rekordní – prodali jsme nejvíce aut za 32 let naší existence. Ve všech zemích, kde působíme, to bylo celkem téměř 109 000 kusů, což byl meziroční růst o 11 %. Díky tomu koncem ledna dosáhneme celkového počtu 3,3 milionu zákazníků, kteří u nás prodali nebo koupili vůz. Auta šla dobře na odbyt i v úplném závěru roku a zájem je i nyní, v prvních dnech roku nového. I to je důvod, proč jsme zvýšili naši celkovou nabídku v rámci skupiny na 19 000 vozů. Naším cílem je růst v prodejích stejným tempem i v letošním roce, a proto se budeme nadále věnovat rozšiřování a rekonstrukcím stávajících autocenter a otevírání nových,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings.

Jako důležitý faktor svého úspěchu společnost vidí kromě rychle postupující digitalizace zejména neustálou práci na zvyšování zákaznické spokojenosti ve všech zemích. „Tu měříme nezávislou metodikou NPS. I letos se nám dařilo výsledek zlepšovat a ke konci roku jsme v rámci NPS atakovali hranici 50 bodů. Jsme v měření této hodnoty v našem oboru zcela ojedinělí, což nám poskytuje zpětnou vazbu nejen o zákaznickém zážitku, ale také o tom, co můžeme v našich procesech zlepšit. Cílem je, aby zákazníci byli spokojení a měli důvod se k nám vracet,“ zdůraznila Karolína Topolová.

Nejprodávanější značkou v české síti autocenter AAA AUTO je s 30procentním podílem Škoda, která si v roce 2024 meziročně opět polepšila díky oblibě jednotlivých modelů značky. Již tři roky po sobě patří první tři příčky nejprodávanějších aut právě škodovkám, konkrétně modelům Octavia (10,3 %), Fabia (6,4 %) a Superb (3,4 %). Druhým rokem pak v žebříčku deseti nejprodávanějších aut patří pět míst škodovkám. Na čtvrtém místě je s větším odstupem Volkswagen Passat (2,7 %), pátý je Hyundai i30 (2,3 %), který vystrnadil z první pětky Volkswagen Golf. Češi dlouhodobě preferují koncernové vozy, které vnímají jako spolehlivé a díky rozšířené servisní síti jsou i dostupnější. I na Slovensku si prvenství drží škodovka s modely Octavia (9,5 %) a Fabia (5,2 %). V Polsku vede pro Poláky tradiční Opel s modelem Astra (4,5 %), ale i zde se Škoda dostává do popředí s modelem Octavia.

TOP 10 nejprodávanějších automobilů roku 2024 v síti autocenter AAA AUTO a Mototechna
 Česká republikaSlovenskoPolsko
1.Škoda OctaviaŠkoda OctaviaOpel Astra
2.Škoda FabiaŠkoda FabiaKia Sportage
3.Škoda SuperbVW PassatŠkoda Octavia
4.VW PassatŠkoda SuperbVW Golf
5.Hyundai i30Kia CeedNissan Qashqai
6.VW GolfVW GolfFord Focus
7.Škoda KodiaqHyundai i30Škoda Fabia
8.Hyundai TucsonKia SportageToyota Yaris
9.Škoda KaroqHyundai TucsonOpel Insignia
10.Kia CeedOpel AstraToyota Corolla

Přestože v Česku byly hatchbacky nejprodávanějším typem vozu i vloni (26,4 %), jejich pozice stále oslabuje. Kombíky zaostávají již jen o něco málo přes sto kusů s 26,2procentním podílem, SUV pak ztrácejí na první příčku něco málo přes 500 kusů s 25,4 %. Hatchbacky ztrácejí i v dalších zemích. Například na Slovensku loni tvořily 29,8 % prodejů v AAA AUTO, čímž meziročně ztratily přes 2 %. Naopak kombíky posílily na 25,2 %, SUV na 25,1 %. V Polsku je pak podíl na trhu 34,3 % ve prospěch hatchbacků, 26,7 % jsou SUV a 18,3 % vozy kombi.

V kategorii paliv opět vedou benzínové vozy napříč všemi zeměmi, kde AAA AUTO působí (ČR 48,4 %, PL 57,8 %, SK 47,8%). Oslabování pozice dieselu je pak nejčastěji ve prospěch alternativních paliv. „Za loňský rok jsme prodali meziročně více než dvojnásobek elektromobilů, konkrétně 900. Počet prodaných hybridů vzrostl o 68 procent na téměř pět tisíc,“ doplnila Karolína Topolová. Nejoblíbenějšími elektromobily loňského roku byly v ČR vozy Tesla Model 3, BMW i3 a Hyundai Kona.

Novým fenoménem ve výbavě aut se postupně stává automatická převodovka. Vloni ji mělo v ČR 33 % prodaných aut, o rok dříve 29 %. Na Slovensku počet automatických převodovek vzrostl z 27 % v roce 2023 na 33 % za rok 2024. V Polsku byl nárůst preferencí automatů úplně nejvyšší – meziročně poskočil z 20 % na 27 %, tedy o sedm procentních bodů.

Zdroj: AAA Auto