ROZHOVOR: Zaměstnance školíme on-line
O tom, proč si jeho společnost vybrala do svého parku vozy Škoda, zda dávají přednost zážehovým nebo vznětovým motorům nebo o tom, jak český operátor flotilu financuje, jsme si povídali s Pavlem Mikolandou, vedoucím týmu služeb správy autoparku T-Mobile.
Jak velký je váš vozový park, jak je strukturovaný, a které automobily využíváte?
Náš vozový park má celkem 650 vozů, převážně jde o vozy značek VW GROUP. Management vyžívá vozidla značek BMW, VW, Audi, Mercedes, Škoda Octavia. Běžné pracovní vozy jsou značek Škoda Fabia, Octavia, Kia Sorento.
Co rozhodlo o tom, že jste si vybrali právě tyto vozy?
Vzhledem k velikosti naší flotily se převážná část našich vozidel skládá z vozů pracovních. Z těchto důvodů jsme upřednostnili českého výrobce, který nabízí velmi kvalitní vozidla, za dostupné ceny. Mezi nejdůležitější kriteria patřila jednoznačně vstupní cena, rovněž také provozní náklady a samozřejmě co nejhustší servisní síť.
Jak často flotilu obměňujete?
Vozy se mění průběžně, nejdéle však jednou za 4 roky nebo také při najetí 150 000 km. Záleží na tom, co nastane dříve.
Jak nákup vozů financujete?
Vozy nakupujeme přímo, jde o hmotný majetek společnosti. K tomuto rozhodnutí dospěl management po zvážení finanční situace, výhodou je zde samozřejmě také lepší operativa.
Dáváte přednost benzínovým nebo dieselovým motorům a proč?
Naše společnost dává u vyšší kategorie přednost převážně dieselu z důvodů nižších emisí a nižší spotřeby. U nižších kategorií pak nakupujeme vozy s benzinovým agregátem.
Dříve jste nákup vozů financovali prostřednictvím leasingu, před časem jste přešli na nákup do vlastnictví. Co vás k tomu vedlo?
K tomuto rozhodnutí dospěl management po zvážení finanční situace, výhodou je zde samozřejmě také lepší operativa.
Můžete říct, jak se liší průměrná spotřeba vašich zaměstnanců od výrobcem deklarované průměrné spotřeby?
Bohužel, spotřeba deklarovaná výrobcem je v běžném provozu nereálná. Naše vozidla jezdí v různých pracovních režimech, ať už se jedná o obchodníky či techniky. Vozidla jezdící po silnicích prvních tříd mají samozřejmě nižší spotřebu, zatímco ta, co jezdí v terénu mají spotřebu mnohem vyšší.
Motivujete nějak své řidiče s ohledem na úspornou jízdu nebo pojistné události?
Spotřebu pohonných hmot průběžně sledujeme. Co se týká nehod, zaměstnanci mají dle pozice nastavenou výši spoluúčasti. Zaměstnancům ale také přinášíme řadu možností, jak se v oblasti řízení a správy vozidla lépe orientovat. Jednou z nich je například škola smyku (školení bezpečné jízdy), kde mohou pod dozorem profesionálů zrevidovat své chování a zdokonalit své dovednosti na silnici v zátěžových, stresových nebo jinak neobvyklých situacích. Dále pak u nás musí každý řidič pravidelně jednou ročně absolvovat povinné školení řidičů formou e-learningového kurzu.
Uvažujete nebo plánujete pořídit do flotily hybridní vozy?
O této možnosti společnost zatím neuvažuje. V tuto chvíli si nemyslím, že by hybridní technologie dospěly k masivnějšímu nástupu především z důvodu vyšší ceny, omezené nabídky na trhu a velkých servisních nákladů. Navíc se tato nabídka týká prozatím pouze velkoobjemových motorů v benzínové verzi, tudíž je zde i vyšší spotřeba.
Jaké vozy byste si vybral – bez ohledu na cenu – pro soukromé a pracovní účely a čistě jen pro radost?
Pracovně bych si vybral vůz Audi. Tato značka splňuje podle mého názoru všechny parametry potřebné ke komfortní jízdě. Díky vyspělým technologiím, vysokému uživatelskému komfortu, kvalitnímu servisnímu zázemí a vysoké bezpečnosti, se dostává v posledních letech do popředí na žebříčku popularity. Pro soukromé účely bych pak volil vůz značky Porsche.